Český jezdec Jan Charouz absolvoval testy nováčků Formule 1 v týmech HRT a Lotus Renault GP. O svých pocitech z jízdy a rozdílech obou stájí se rozpovídal v následujícím rozhovoru.
V uplynulých sedmi dnech jsi si vyzkoušel hned několik monopostů. Jak pro tebe bylo těžké přesedat z jednoho typu do druhého?JCh: „O předchozím víkendu jsem závodil ve finále série GP2, kde jsem si vyzkoušel monopost GP2/11 a pneumatiky Pirelli. Tato skutečnost mi hodně usnadnila přestup do monopostu Formule 1 týmu HRT. Nebylo to tedy zas až tak složité, dokonce řízení bylo ve španělském monopostu lehčí. Asi tak stejně velký krok bylo přesednutí do monopostu týmu Lotus Renault GP.“
Jak na tebe zapůsobila španělská stáj [HRT]?JCh: „Je to malý tým, hodně podobný třeba týmům startujících v GP2 Series. Atmosféra v tomto týmu byla ale velmi dobrá. Dostal jsem možnost odkroužit mnoho kol, tak jak jsem potřeboval já. Postupně jsem si zvykal na vůz a zrychloval.“
Můžeš srovnat tým HRT a Lotus Renault GP?JCh: „Tým Lotus Renault GP je úplně někde jinde. Zde pracuje mnoho lidí a je to jako obrovská továrna. Je to jako srovnávat zázemí malosériového výrobce a velkosériové továrny. Je to naprosto odlišný styl řízení týmu a jiná atmosféra.“
Jan Charouz s monopostem Renault R31, s nímž ve čtvrtek testoval(foto: Lotus Renault GP)
V čem spočíval tvůj test u týmu Lotus Renault GP?JCh: „Ve čtvrtek nebyl test zaměřen až tak na mě, jako na požadavky týmu. Inženýři měli připraveno několik nových dílů, a to především v oblasti aerodynamiky, které potřebovali vyzkoušet. Tudíž jsem kroužil a sbíral data. Navíc se tým spoléhal na moji zpětnou vazbu, což je určitě příjemný pocit, být u zrodu něčeho nového.“
Máš po testech nárok na superlicenci, už ji máš?JCh: „Superlicenci zatím nemám. Splnil jsem pouze jednu z podmínek, i když hodně důležitou. Podali jsme žádost a budeme čekat, jestli nám bude vyhověno.“
Vyzkoušel jsi si také plno nových věcí jako pneumatiky Pirelli, KERS a DRS. Co k tomu můžeš říci?JCh: „Mezi jednotlivými směsmi pneumatik Pirelli jsou obrovské rozdíly. Neuvěřitelná je super-měkká směs, která však vydrží pouze jedno kolo. Zajímavé bylo, že se tato pneumatika chovala také zcela odlišně na monopostu HRT a Lotus Renault GP.
Nejvíce mě zaujal systém DRS. Přidá opravdu hodně výkonu. Nejtěžší bylo vše najednou ovládat. Při výjezdu ze zatáčky musíte řadit, aktivovat DRS a používat KERS. Z počátku to vše nejde, ale postupem času si zvyknete.“
V paddocku v Abú Zabí se svým otcem Antonínem (foto: HRT)
Jak jsi spokojený se svým výkonem na trati?JCh: „Mohlo to být určitě lepší. Najezdil jsem ale přes 750 kilometrů, což není vůbec málo. Myslím, že jsem zajížděl celkem konstantní časy, a tak celkový pocit z testů je příjemný. Je toho však ještě hodně, co se musím naučit. Všem děkuji za příležitost, kterou jsem dostal.“
Fotky z testů mladých pilotů v Abú Zabí najdete zde.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.