Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za Velkou cenou Indie a hodnotí výkonnost jejich vozu FW33. Je spokojen s jeho posledním vylepšením, časy na kolo i s pneumatikami. V Abú Zabí podle něj bude tým schopen postoupit do závěrečné části kvalifikace, byť si Maldonado bude muset odpykat trest za nasazení devátého motoru.
Můžeš popsat technické výzvy nového Buddhova mezinárodního okruhu?Mark Gillan: Jednou z největších byla ta logistická: zajistit, aby všechny díly pro auta dorazily včas. Naštěstí máme výborný koordinační tým a vše dorazilo na okruh včas.
Co se týče ježdění, dráha byla extrémně zaprášená a v každé části se velmi rychle vyvíjela. To trochu zastíralo degradaci pneumatik a stěžovalo srovnávání výkonnosti měkké a tvrdé sady ve všech částech před samotným závodem.
Williams odvedl před Velkou cenou Indie spoustu práce na simulátoru. Kolik jemného dolaďování vyžadovalo auto před tím, než vyrazilo na trať?MG: Naše příprava byla velmi dobrá a během víkendu jsme v oblasti nastavení museli udělat velmi málo úprav.
Jak bys ohodnotil výkonnost FW33 na indickém okruhu?MG: Mezi Koreou a Indií jsme učinili slušný pokrok ve výkonnosti, obzvlášť v rychlosti při delších výjezdech, k čemuž pomohlo vylepšení podlahy, které odpovídalo číslům z aerodynamického tunelu.
Pojďme si říct něco o pneumatikách. Udělalo Pirelli při zpětném pohledu dobře, když k závodu přivezlo měkkou a tvrdou směs?MG: Chápu důvody, proč Pirelli přivezlo tvrdé a měkké pneumatiky. Co se týče opotřebení pneumatik a celkové výkonnosti, fungovaly obě směsi mnohem lépe, než jsme čekali. Rubensova dlouhá jízda na tvrdých pneumatikách byla během závodu konzistentní a poměrně rychlá.
Pastorův úvodní den tréninků byl narušen. Nakolik to ovlivnilo jeho pokroky ve zbytku víkendu?MG: Jakákoliv ztráta času na dráze naruší celkové přípravy na víkend a jako tým se velmi snažíme takovým prostojům zabránit. Pastor přesto odvedl v kvalifikaci dobrou práci a jeho tempo v závodě před poruchou převodovky bylo dobré.
Pastor Maldonado za volantem monopostu Williams FW33 v Indii(foto: AT&T Williams)
Rubensovy časy na kolo byly ke konci závodu hodně konkurenceschopné. Jak velkým povzbuzením to pro tebe bylo?MG: Jak jsem se zmínil, udělali jsme s vylepšením podlahy krok správným směrem a Rubensovo závodní tempo bylo velmi dobré jak na tvrdých, tak i na měkkých pneumatikách, přestože musel brzy do boxů kvůli poškození svého předního křídla.
Na řadě je Abú Zabí. Rubens se tam loni kvalifikoval jako sedmý - myslíš si, že FW33 má potenciál na postup do závěrečné části kvalifikace?MG: Musíme zajistit, abychom měli bezproblémový víkend, pak bude možné, abychom do Q3 postoupili, byť Pastor bude muset v Abú Zabí použít po závadě převodovky z Indie devátý motor a tudíž kvůli penalizaci startovat o deset míst více zezadu. Rubens pojede s čerstvým osmým motorem.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.