Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za Velkou cenou Indie a hodnotí výkonnost jejich vozu FW33. Je spokojen s jeho posledním vylepšením, časy na kolo i s pneumatikami. V Abú Zabí podle něj bude tým schopen postoupit do závěrečné části kvalifikace, byť si Maldonado bude muset odpykat trest za nasazení devátého motoru.
Můžeš popsat technické výzvy nového Buddhova mezinárodního okruhu?Mark Gillan: Jednou z největších byla ta logistická: zajistit, aby všechny díly pro auta dorazily včas. Naštěstí máme výborný koordinační tým a vše dorazilo na okruh včas.
Co se týče ježdění, dráha byla extrémně zaprášená a v každé části se velmi rychle vyvíjela. To trochu zastíralo degradaci pneumatik a stěžovalo srovnávání výkonnosti měkké a tvrdé sady ve všech částech před samotným závodem.
Williams odvedl před Velkou cenou Indie spoustu práce na simulátoru. Kolik jemného dolaďování vyžadovalo auto před tím, než vyrazilo na trať?MG: Naše příprava byla velmi dobrá a během víkendu jsme v oblasti nastavení museli udělat velmi málo úprav.
Jak bys ohodnotil výkonnost FW33 na indickém okruhu?MG: Mezi Koreou a Indií jsme učinili slušný pokrok ve výkonnosti, obzvlášť v rychlosti při delších výjezdech, k čemuž pomohlo vylepšení podlahy, které odpovídalo číslům z aerodynamického tunelu.
Pojďme si říct něco o pneumatikách. Udělalo Pirelli při zpětném pohledu dobře, když k závodu přivezlo měkkou a tvrdou směs?MG: Chápu důvody, proč Pirelli přivezlo tvrdé a měkké pneumatiky. Co se týče opotřebení pneumatik a celkové výkonnosti, fungovaly obě směsi mnohem lépe, než jsme čekali. Rubensova dlouhá jízda na tvrdých pneumatikách byla během závodu konzistentní a poměrně rychlá.
Pastorův úvodní den tréninků byl narušen. Nakolik to ovlivnilo jeho pokroky ve zbytku víkendu?MG: Jakákoliv ztráta času na dráze naruší celkové přípravy na víkend a jako tým se velmi snažíme takovým prostojům zabránit. Pastor přesto odvedl v kvalifikaci dobrou práci a jeho tempo v závodě před poruchou převodovky bylo dobré.
Pastor Maldonado za volantem monopostu Williams FW33 v Indii(foto: AT&T Williams)
Rubensovy časy na kolo byly ke konci závodu hodně konkurenceschopné. Jak velkým povzbuzením to pro tebe bylo?MG: Jak jsem se zmínil, udělali jsme s vylepšením podlahy krok správným směrem a Rubensovo závodní tempo bylo velmi dobré jak na tvrdých, tak i na měkkých pneumatikách, přestože musel brzy do boxů kvůli poškození svého předního křídla.
Na řadě je Abú Zabí. Rubens se tam loni kvalifikoval jako sedmý - myslíš si, že FW33 má potenciál na postup do závěrečné části kvalifikace?MG: Musíme zajistit, abychom měli bezproblémový víkend, pak bude možné, abychom do Q3 postoupili, byť Pastor bude muset v Abú Zabí použít po závadě převodovky z Indie devátý motor a tudíž kvůli penalizaci startovat o deset míst více zezadu. Rubens pojede s čerstvým osmým motorem.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.