Vitalij Petrov v Austrálii ukázal, že veškeré pochybnosti o tom, zda patří do F1 nebo ne, jsou zbytečné. Dojel třetí a ani v dalších závodech si nevedl špatně. Nejen o tom promluvil v tomto rozhovoru.
Jak hodnotíš svůj vstup do sezony?Vitalij Petrov: Na začátku roku jsme nevěděli, jak je naše auto rychlé, protože zimní testování nebylo lehké. V Austrálii jsme najednou měli obrovský potenciál a celý tým pracoval tak skvěle, že jsme se dostali na stupně vítězů. V Malajsii jsme měli problém se zlomeným zavěšením z pátečního volného tréninku. Nick dojel na pódiu, ale já se zasekl za pomalými auty a pak jsem nabral na pneumatiky nějaké nečistoty, vyjel z trati a najednou jsem byl dva metry nad zemí. V Číně bylo auto rychlé a klidně bych mohl bojovat s Ferrari, ale měl jsem problémy v druhé části kvalifikace a musel jsem soupeřit s Force Indií a Sauberem.
Hodně se mluví o tvých výsledcích, změnilo se něco po stupních vítězů z Austrálie?VP: Určitě Když dojedete na stupních vítězů, dodá to vám i celému týmu hodně sebevědomí. V loňském roce jsem hodně boural, ale myslím, že jsem dokázal, že mohu patřit mezi ty nejrychlejší.
Stojí za zlepšením výsledků zkušenosti z minulého roku, nebo přestěhování se z Valencie blíže k továrně Renaultu?VP: To je ta hlavní věc, zkušenost. Předtím jsem nevěděl, co mám dělat, co říkat inženýrům, jak zlepšovat auto, neznal jsem některé okruhy. Těžké to bylo i s Robertem Kubicou, protože on má tolik zkušeností a já neměl nic. Letos jsem udělal velký krok vpřed.
Změnilo se pro Tebe po dočasné ztrátě Roberta Kubicy něco?VP: Ano, změnilo se toho dost. Poté, co bylo jasné, že Robert nebude závodit, tým potřeboval někoho, kdo by byl týmovým lídrem. Po prvním závodě jsem pochopil, že bych to mohl být já a pochopil to i tým. Tým mi věří a společně můžeme dokázat velké věci.
Byl pro Tebe loňský rok obtížný? Bojoval jsi s Robertem, navíc jsi dělal dost chyb. VP: Loni bylo všechno nové. Někdy jsem dělal hloupé chyby, které jsem předtím nikdy nedělal. To byl můj první rok a teď už vím, co mám dělat. Doufám, že něco takového se už nebude opakovat. Nové auto se mi navíc řídí lépe.
Vitalij Petrov krátce po dojezdu do cíle VC Austrálie
S Renaultem máš smlouvu do konce sezony 2012, jak Ti tento fakt pomáhá?VP: Když vidím, že mi tým důvěřuje, pomáhá to. Také ten dvouletý kontrakt s týmem mi pomáhá.
Existují letos šance na vítězství v závodě?VP: Všechno je možné. Možná někde začne pršet a bude záležet na tom, kdo zvolí jakou strategii. Možná bude nějaká trať, která našemu autu sedne. Jinak jsou na nás Red Bull a McLaren moc rychlí. Možná budeme mít šanci v Monaku nebo Singapuru, ale bude to chtít i trochu štěstí.
Přinesl Nick Heidfeld svým příchodem do týmu nějaké změny?VP: Přišel příliš pozdě, takže žádné nové nápady nepřinesl. Ale má o mnoho více zkušeností než já nebo dokonce Robert, takže nám hodně pomáhá. Zkušenost vždy pomáhá.
Jaké byly reakce na tvé výsledky v Rusku?VP: Je to úžasné. Lidé nevěřili, že bych mohl být na pódiu, protože teprve loni jsem se stal prvním Rusem ve Formuli 1. Díky tomuto výsledku se tam mnohem víc lidí začalo zajímat o F1. Dokonce když jdu na procházku, lidé mě poznávájí!
Je to velká změna? Některá ruská média se loni divila, že nevyhráváš závody, protože F1 nerozuměla. VP: Proto jsem jim pomohl, aby F1 víc rozuměli. Vím, že to pro Rusy není lehké, protože F1 nikdy předtím nesledovali. Bylo to pro ně stejné, jako když jsem se s F1 sžíval já sám. Nyní už tomu ale rozumí, vědí, na co je třeba DRS a tak podobně.
Takže pro první VC Ruska 2014 očekáváš velkou fanouškovskou základnu?VP: Doufám. Každý sportovec miluje, když se může předvést ve své zemi. Vždyť v Barceloně všichni podporují Fernanda Alonsa, v Británii zase Jensona Buttona s Lewisem Hamiltonem.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.