Vitalij Petrov v Austrálii ukázal, že veškeré pochybnosti o tom, zda patří do F1 nebo ne, jsou zbytečné. Dojel třetí a ani v dalších závodech si nevedl špatně. Nejen o tom promluvil v tomto rozhovoru.
Jak hodnotíš svůj vstup do sezony?Vitalij Petrov: Na začátku roku jsme nevěděli, jak je naše auto rychlé, protože zimní testování nebylo lehké. V Austrálii jsme najednou měli obrovský potenciál a celý tým pracoval tak skvěle, že jsme se dostali na stupně vítězů. V Malajsii jsme měli problém se zlomeným zavěšením z pátečního volného tréninku. Nick dojel na pódiu, ale já se zasekl za pomalými auty a pak jsem nabral na pneumatiky nějaké nečistoty, vyjel z trati a najednou jsem byl dva metry nad zemí. V Číně bylo auto rychlé a klidně bych mohl bojovat s Ferrari, ale měl jsem problémy v druhé části kvalifikace a musel jsem soupeřit s Force Indií a Sauberem.
Hodně se mluví o tvých výsledcích, změnilo se něco po stupních vítězů z Austrálie?VP: Určitě Když dojedete na stupních vítězů, dodá to vám i celému týmu hodně sebevědomí. V loňském roce jsem hodně boural, ale myslím, že jsem dokázal, že mohu patřit mezi ty nejrychlejší.
Stojí za zlepšením výsledků zkušenosti z minulého roku, nebo přestěhování se z Valencie blíže k továrně Renaultu?VP: To je ta hlavní věc, zkušenost. Předtím jsem nevěděl, co mám dělat, co říkat inženýrům, jak zlepšovat auto, neznal jsem některé okruhy. Těžké to bylo i s Robertem Kubicou, protože on má tolik zkušeností a já neměl nic. Letos jsem udělal velký krok vpřed.
Změnilo se pro Tebe po dočasné ztrátě Roberta Kubicy něco?VP: Ano, změnilo se toho dost. Poté, co bylo jasné, že Robert nebude závodit, tým potřeboval někoho, kdo by byl týmovým lídrem. Po prvním závodě jsem pochopil, že bych to mohl být já a pochopil to i tým. Tým mi věří a společně můžeme dokázat velké věci.
Byl pro Tebe loňský rok obtížný? Bojoval jsi s Robertem, navíc jsi dělal dost chyb. VP: Loni bylo všechno nové. Někdy jsem dělal hloupé chyby, které jsem předtím nikdy nedělal. To byl můj první rok a teď už vím, co mám dělat. Doufám, že něco takového se už nebude opakovat. Nové auto se mi navíc řídí lépe.
Vitalij Petrov krátce po dojezdu do cíle VC Austrálie
S Renaultem máš smlouvu do konce sezony 2012, jak Ti tento fakt pomáhá?VP: Když vidím, že mi tým důvěřuje, pomáhá to. Také ten dvouletý kontrakt s týmem mi pomáhá.
Existují letos šance na vítězství v závodě?VP: Všechno je možné. Možná někde začne pršet a bude záležet na tom, kdo zvolí jakou strategii. Možná bude nějaká trať, která našemu autu sedne. Jinak jsou na nás Red Bull a McLaren moc rychlí. Možná budeme mít šanci v Monaku nebo Singapuru, ale bude to chtít i trochu štěstí.
Přinesl Nick Heidfeld svým příchodem do týmu nějaké změny?VP: Přišel příliš pozdě, takže žádné nové nápady nepřinesl. Ale má o mnoho více zkušeností než já nebo dokonce Robert, takže nám hodně pomáhá. Zkušenost vždy pomáhá.
Jaké byly reakce na tvé výsledky v Rusku?VP: Je to úžasné. Lidé nevěřili, že bych mohl být na pódiu, protože teprve loni jsem se stal prvním Rusem ve Formuli 1. Díky tomuto výsledku se tam mnohem víc lidí začalo zajímat o F1. Dokonce když jdu na procházku, lidé mě poznávájí!
Je to velká změna? Některá ruská média se loni divila, že nevyhráváš závody, protože F1 nerozuměla. VP: Proto jsem jim pomohl, aby F1 víc rozuměli. Vím, že to pro Rusy není lehké, protože F1 nikdy předtím nesledovali. Bylo to pro ně stejné, jako když jsem se s F1 sžíval já sám. Nyní už tomu ale rozumí, vědí, na co je třeba DRS a tak podobně.
Takže pro první VC Ruska 2014 očekáváš velkou fanouškovskou základnu?VP: Doufám. Každý sportovec miluje, když se může předvést ve své zemi. Vždyť v Barceloně všichni podporují Fernanda Alonsa, v Británii zase Jensona Buttona s Lewisem Hamiltonem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.