Sebastian Vettel poskytl oficiálním serveru Formule 1 rozhovor, v němž hodnotí svůj vůz, předsezónní testování a naznačuje, co budeme moci čekat v úvodu šampionátu.
Po dojetí svého posledního testovacího kilometru tě čeká let do Melbourne, kde se bude konat Velká cena Austrálie. Jaký máš podvědomý pocit ohledně sezóny, která je před námi?Sebastian Vettel: Mou první prioritou, až se dostanu do letadla, bude dobře se vyspat, abych se přizpůsobil odlišné časové zóně. Ale předpokládám správně, že se ptáte na můj podvědomý pocity týkající se auta a naší konkurenceschopnosti? Poletím s velmi dobrým pocitem. Zimní období pro nás bylo velmi uspokojující. Podařilo se nám odjet dobrou vzdálenost - ne takovou, jako Ferrari, ale více, než jsme ujeli kdykoliv dříve.
Jak dobří nakonec budeme ve srovnání s ostatními je letos více než kdy dříve velkou neznámou. V předchozích letech jste měli ponětí, jak na tom jste a jak na tom jsou ostatní, letos to je ale téměř nemožné. Spousta takzvaných expertů vyjadřovala své názory, nemyslím si však, že někdo může reálně říci, jaké bude pořadí v Melbourne, obzvlášť v Albert Parku na trati, kde jsme v minulosti již viděli nejedno překvapení. Počkejme, uvidíme. V rámci našeho týmu si věříme, doufejme tedy, že to takto zůstane.
Jste favority?SV: Dokážu snad číst v budoucnosti? To žel neumím! Takže si všichni - včetně mě - budeme muset počkat na první kvalifikaci sezóny v Melbourne. Víme, co jsme přes zimu dělali, víme, že nám to s naším programem šlo velmi hladce, takže si myslím, že do sezóny vstupujeme dobře připraveni. Otázka však zůstává - bude to stačit na naše soupeře?
Myslím, že první závod bude velmi zajímavý, ne jen z hlediska mapování pořadí, ale také vzhledem k novým pneumatikám, KERSu a nastavitelným zadním křídlům. Co mohu říci je to, že to bude dobrá show pro fanoušky - a zřejmě dobrá lekce pro nás, piloty.
RB6 byl nejrychlejším vozem roku 2010. Je RB7 podobným kalibrem?SV: V našem novém voze jsem se ihned cítil jako doma a prokazoval výbornou výkonnost a spolehlivost ve všech čtyřech testech. Spolehlivost bude - jako vždy - klíčem k úspěchu, protože je k ničemu, když máte vůz o sekundu rychlejší než zbytek, ale nikdy nedojedete do cíle.
Faktem je, že je snadnější z rychlého auta učinit spolehlivé, než ze spolehlivého rychlé, a všichni víme, že auto, s nímž začínáme sezónu, není stejné jako to, s nimž jsme končili. Druhým klíčem k úspěchu tedy je neustálé vylepšování. Na každý závod přivezeme nové díly, rychlost našeho vývoje by pro nás měla být zlomová.
Tuto sezónu obhajuješ titul mistra světa. Změní to tvůj přístup?SV: Je to něčím, na co příliš často nemyslím. Když testujete, nehraje to vůbec žádnou roli, protože se soustředíte jen na vaší práci, a obecně se raději dívám kupředu než dozadu. Je to uspokojující mít ten titul, ale nikterak mi v žádném závodě této sezóny nepomůže. Začínáme opět od nuly.
Poté, co během posledního testu v Barceloně předvedl Mercedes GP lepší rychlost se zdá, že Michael Schumacher bude mnohem konkurenceschopnější než v minulé sezóně.SV: Ano, v Barceloně vypadali hodně konkurenceschopně, i když svůj nejrychlejší čas dosáhli s malým množstvím paliva. Ale svou výkonností mě překvapil také Sauber. Zajet takový čas, to už něco znamená. Zdá se, že letos do toho pořádně šlápli. Jestli se jim podaří tuto výkonnost udržet i v Melbourne, to uvidíme, momentálně ale určitě udělali pár kroků vpřed.
Všechny týmy v Barceloně nacvičovaly zastávky v boxech, jelikož mohou tvořit klíčovou součást závodního výsledku. Jak se podle tebe budou v letošní sezóně závody vyvíjet?SV: Určitě budeme stavět častěji. Možná každých pět až dvacet kol, takže to bude mít obrovský dopad na to, jak se budou závody vyvíjet. Bude to jedním z nejzajímavějších hledisek Velké ceny Austrálie. Ale protože se to týká všech, nespatřuji v tom velkou výhodu pro nikoho. Dobrá strategie bude samozřejmě pomocí.
Během prvního testu ve Valencii jsi opustil garáž po prvním výjezdu s RB7 s širokým úsměvem na rtech. Stále si myslíš, že je tento vůz vítězem?SV: Vítězem bude pouze tehdy, až vyhraje nějaký závod, zatím jsme ještě žádný neodjeli. Pravdou je, že se tohle auto chová dobře a je i spolehlivé. Byli jsme také hodně spokojeni s rychlostí vozu během prvního testu ve Valencii a od té doby na těchto faktorech systematicky stavíme. Pojďme tedy závodit a přesvědčme se o tom, kdo během zimy odvedl svou práci nejlépe!
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.