Sebastian Vettel poskytl oficiálním serveru Formule 1 rozhovor, v němž hodnotí svůj vůz, předsezónní testování a naznačuje, co budeme moci čekat v úvodu šampionátu.
Po dojetí svého posledního testovacího kilometru tě čeká let do Melbourne, kde se bude konat Velká cena Austrálie. Jaký máš podvědomý pocit ohledně sezóny, která je před námi?Sebastian Vettel: Mou první prioritou, až se dostanu do letadla, bude dobře se vyspat, abych se přizpůsobil odlišné časové zóně. Ale předpokládám správně, že se ptáte na můj podvědomý pocity týkající se auta a naší konkurenceschopnosti? Poletím s velmi dobrým pocitem. Zimní období pro nás bylo velmi uspokojující. Podařilo se nám odjet dobrou vzdálenost - ne takovou, jako Ferrari, ale více, než jsme ujeli kdykoliv dříve.
Jak dobří nakonec budeme ve srovnání s ostatními je letos více než kdy dříve velkou neznámou. V předchozích letech jste měli ponětí, jak na tom jste a jak na tom jsou ostatní, letos to je ale téměř nemožné. Spousta takzvaných expertů vyjadřovala své názory, nemyslím si však, že někdo může reálně říci, jaké bude pořadí v Melbourne, obzvlášť v Albert Parku na trati, kde jsme v minulosti již viděli nejedno překvapení. Počkejme, uvidíme. V rámci našeho týmu si věříme, doufejme tedy, že to takto zůstane.
Jste favority?SV: Dokážu snad číst v budoucnosti? To žel neumím! Takže si všichni - včetně mě - budeme muset počkat na první kvalifikaci sezóny v Melbourne. Víme, co jsme přes zimu dělali, víme, že nám to s naším programem šlo velmi hladce, takže si myslím, že do sezóny vstupujeme dobře připraveni. Otázka však zůstává - bude to stačit na naše soupeře?
Myslím, že první závod bude velmi zajímavý, ne jen z hlediska mapování pořadí, ale také vzhledem k novým pneumatikám, KERSu a nastavitelným zadním křídlům. Co mohu říci je to, že to bude dobrá show pro fanoušky - a zřejmě dobrá lekce pro nás, piloty.
RB6 byl nejrychlejším vozem roku 2010. Je RB7 podobným kalibrem?SV: V našem novém voze jsem se ihned cítil jako doma a prokazoval výbornou výkonnost a spolehlivost ve všech čtyřech testech. Spolehlivost bude - jako vždy - klíčem k úspěchu, protože je k ničemu, když máte vůz o sekundu rychlejší než zbytek, ale nikdy nedojedete do cíle.
Faktem je, že je snadnější z rychlého auta učinit spolehlivé, než ze spolehlivého rychlé, a všichni víme, že auto, s nímž začínáme sezónu, není stejné jako to, s nimž jsme končili. Druhým klíčem k úspěchu tedy je neustálé vylepšování. Na každý závod přivezeme nové díly, rychlost našeho vývoje by pro nás měla být zlomová.
Tuto sezónu obhajuješ titul mistra světa. Změní to tvůj přístup?SV: Je to něčím, na co příliš často nemyslím. Když testujete, nehraje to vůbec žádnou roli, protože se soustředíte jen na vaší práci, a obecně se raději dívám kupředu než dozadu. Je to uspokojující mít ten titul, ale nikterak mi v žádném závodě této sezóny nepomůže. Začínáme opět od nuly.
Poté, co během posledního testu v Barceloně předvedl Mercedes GP lepší rychlost se zdá, že Michael Schumacher bude mnohem konkurenceschopnější než v minulé sezóně.SV: Ano, v Barceloně vypadali hodně konkurenceschopně, i když svůj nejrychlejší čas dosáhli s malým množstvím paliva. Ale svou výkonností mě překvapil také Sauber. Zajet takový čas, to už něco znamená. Zdá se, že letos do toho pořádně šlápli. Jestli se jim podaří tuto výkonnost udržet i v Melbourne, to uvidíme, momentálně ale určitě udělali pár kroků vpřed.
Všechny týmy v Barceloně nacvičovaly zastávky v boxech, jelikož mohou tvořit klíčovou součást závodního výsledku. Jak se podle tebe budou v letošní sezóně závody vyvíjet?SV: Určitě budeme stavět častěji. Možná každých pět až dvacet kol, takže to bude mít obrovský dopad na to, jak se budou závody vyvíjet. Bude to jedním z nejzajímavějších hledisek Velké ceny Austrálie. Ale protože se to týká všech, nespatřuji v tom velkou výhodu pro nikoho. Dobrá strategie bude samozřejmě pomocí.
Během prvního testu ve Valencii jsi opustil garáž po prvním výjezdu s RB7 s širokým úsměvem na rtech. Stále si myslíš, že je tento vůz vítězem?SV: Vítězem bude pouze tehdy, až vyhraje nějaký závod, zatím jsme ještě žádný neodjeli. Pravdou je, že se tohle auto chová dobře a je i spolehlivé. Byli jsme také hodně spokojeni s rychlostí vozu během prvního testu ve Valencii a od té doby na těchto faktorech systematicky stavíme. Pojďme tedy závodit a přesvědčme se o tom, kdo během zimy odvedl svou práci nejlépe!
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.