Nick Heidfeld přezdívaný "Quick Nick" se opět vrací do Formule 1. Loni převzal kokpit u Sauberu po Pedrovi de la Rosovi, letos zaskakuje u Renaultu za zraněného Roberta Kubicu. Bude v monopostu Renault R31 konečně ve správný čas na správném místě? Oficiálnímu serveru F1 poskytl následující rozhovor.
Jaké to je být zpět s možností odjet celou sezónu?Nick Heidfeld: Jestli to bude na celou sezónu, to ještě není jisté, jsem ale samozřejmě připravený a volný na celou sezónu. Největší senzací je to, že jsem nečekal, že bych letos mohl závodit. Testování už začalo a já jsem vedl rozhovory s Mercedesem, abych dostat práci, kterou jsem vykonával loni, s možností usednout do jednoho z těch vozů, o které jsem stejně neměl zájem. Tato šance přišla jako blesk z čistého nebe.
Na počátku jsem potřeboval vyprázdnit hlavu od emocí, protože to bylo citově náročné vypořádat se s Robertovou nehodou, zatímco jsem zároveň věděl, že to by mohla být moje šance. Nebyla to lehká situace, musel jsem však využít příležitosti, která se naskytla. Během dlouhých let, která jsem strávil ve Formuli 1, jsem získal vlastní zkušenosti. Věřit tomu, že jsem zpět, jsem začal věřit až tehdy, když zaschnul inkoust na smlouvě. Byl jsem samozřejmě šťastný, protože to bylo tak nečekané.
Profituješ na cizím neštěstí. Jak se s tím vyrovnáváš?NH: Intenzívně jsem zpytoval svědomí, možná intenzívněji, než by to udělala většina jiných lidí. Nyní bych řekl, že jsem si to v sobě ujasnil. Nebyla to má chyba, co se stalo Robertovi, a upřímně mu přeji, aby se brzy vrátil - to je jedna věc. Tou druhou je, že jsem tu příležitost musel využít, a jsem šťastný, že můžu znovu jezdit.
Kdokoliv by přijal tuto šanci.NH: Tím jsem si jistý. Ale stále je to nepříjemné vědět, že dostáváte šanci, když se někomu něco přihodilo. Je to těžké překousnout, věřte mi.
Situace musela být o to choulostivější, že to byl tvůj bývalý týmový kolega.NH: Je to opravdu neobvyklé, ale nakonec bych řekl, že to z emocionálního hlediska nebyl velký rozdíl.
Jak přijal Robert zprávu, že budeš závodit místo něj?NH: Nevím. Představuji si, že tohle pro něj bude další motivace pro to, aby se vrátil co nejdřív! (smích).
Vraťme se k závodění. Od senzačního jízdy Kubicy ve Valencii se zdá, že je Renault trochu v útlumu.NH: Po Robertově nejrychlejším kole ve Valencii a mém v Jerezu byla asi očekávání příliš vysoká. Stále je obtížné říct, jak na tom kdo je, podle mého úsudku je však stále několik týmů před námi - zvláště Red Bull má dobrý základ, na němž může stavět.
V sobotu jsem měl problémy s vyvážením vozu. Bylo to nečekané, protože v Jerezu bylo auto opravdu velmi dobře vyvážené. Kvůli nějakým problémům jsme nemohli jezdit tolik, kolik bychom rádi, proto jsme poslední tři dny rozdělili na 1,5 dne pro každého pilota. Znamenalo to, že jsem měl k dispozici jen 2,5 hod a to je trochu málo na probírání se detaily.
Říká se, že extrémní design vozu byl zdokonalován tak, aby seděl Kubicovi. Je to pravda?NH: Extrémní je podle mě v tom, že máme neobvyklé výfuky. Cílem týmy bylo přijmout riziko při návrhu, aby stáhl ztrátu na nejrychlejší a neskončil uprostřed pole. Pokud chcete dostihnout lídry, musíte od samého počátku přemýšlet komplexně.
Nakolik je pravda to, že byl vůz stavěn kolem Roberta, to nemůžu říct, protože zkrátka nevím, jak moc náročné by to bylo. Jsem si jistý, že loni poskytoval rozsáhlou zpětnou vazbu jakožto jasná jednička v týmu, proto předpokládám, že tato vazba je ve voze zahrnuta. Jestli je to "Robertova specifikace" vozu, který by se ostatním těžce řídil, to nedokážu říct. Beru ho takový, jaký je.
I když nebylo žádné místo na dohled, během zimy si se očividně udržoval v kondici. Pozoroval jsi u sebe hned ty pilotní reflexy, jakmile jsi usedl do vozu v Jerezu?NH: Ano i ne. Trvalo mi to asi půl dne, než jsem se začal znovu cítit pohodlně. Když poprvé usednete do vozu, hned vám nesedne. Chvíli to trvá, ale s tím, jak byla během let spousta věcí standardizována - i když tlačítka na volantu nevypadají úplně stejně, všechna dělají ty stejné věci - tak jsem byl po prvotním zahřátí docela rychle schopný týmu říct, jak bychom měli s věcmi zacházet. Musím říct, že tým mi to velmi usnadnil. Vřele mě přivítali a ihned jsme nalezli dobrý pracovní základ.
Jaká je zpětná vazba tvého nového kolegy?NH: Je OK. Nemám co k tomu říct.
Jsi tedy nyní vůdcem Vitalije Petrova?NH: To není mým cílem. Snažím se jen získat maximum ze situace a vše ostatní zapadne tak, jak má, jako u jedničky týmu. Samozřejmě tohle cílem je, ale nesoustředím se na to, protože to vysává příliš mnoho energie, kterou můžete použít někde jinde.
Renault vyžadoval zkušeného pilota, jakožto náhrada za Kubicu musíš mít odpovědnost za určení směru.NH: Určitě. Zní to ale tak, jako by ze strany týmu vycházel tlak - a tak to rozhodně není. Myslím, že je tým docela spokojený s tím, co jsem zatím udělal. Pozitivní zpětná vazba posiluje morálku.
Tým měl před touto sezónou velká očekávání a vzhledem k tomu, že je vlastněn spekulativní kapitálovou společností, nevzniká nějaký tlak z této strany?NH: Vůbec ne. Mým dojmem je, že tým není prostředkem k vydělávání peněz. Prvotním cílem je úspěch na dráze - pouze tehdy, když je vydělávání peněz na obzoru, toho můžete dosáhnout tím, že přitáhnete sponzory. Faktem je, že tým prokázal, že je schopný přitáhnout sponzory, zatímco mnozí to nedokázali. Myslím, že některé další týmy by si přáli vytvořit pro své společnosti takové synergie, jako Genii. Z rozhovorů, které jsem s nimi vedl, vím, že velmi touží po úspěchu.
Co vás čeká dále?NH: Hlavní je pro nás ujet co nejvíce kilometrů. Kvůli některým technickým kilometrům nám jich trochu schází. Během prvního testovacího dne v Barceloně jsme měli nějaké problémy se softwarem KERSu, pronásledovaly nás celý den. Pak jsme měli trochu potíže s chladicím systémem a doufám, že se nám je velmi brzy podaří vyřešit. Jsou však další týmy, které byly schopné ujet mnohem více kilometrů než my. Těžko se to dohání kvůli tomu, že k dispozici máme jen několik testovacích dnů.
Většina velkých týmů hovoří o velkých vylepšeních před prvním závodem. Plánuje to i Renault?NH: Ano, také plánujeme vylepšení. Jak velké bude ve srovnání s ostatními, na to si budeme muset počkat.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.