Nick Heidfeld přezdívaný "Quick Nick" se opět vrací do Formule 1. Loni převzal kokpit u Sauberu po Pedrovi de la Rosovi, letos zaskakuje u Renaultu za zraněného Roberta Kubicu. Bude v monopostu Renault R31 konečně ve správný čas na správném místě? Oficiálnímu serveru F1 poskytl následující rozhovor.
Jaké to je být zpět s možností odjet celou sezónu?Nick Heidfeld: Jestli to bude na celou sezónu, to ještě není jisté, jsem ale samozřejmě připravený a volný na celou sezónu. Největší senzací je to, že jsem nečekal, že bych letos mohl závodit. Testování už začalo a já jsem vedl rozhovory s Mercedesem, abych dostat práci, kterou jsem vykonával loni, s možností usednout do jednoho z těch vozů, o které jsem stejně neměl zájem. Tato šance přišla jako blesk z čistého nebe.
Na počátku jsem potřeboval vyprázdnit hlavu od emocí, protože to bylo citově náročné vypořádat se s Robertovou nehodou, zatímco jsem zároveň věděl, že to by mohla být moje šance. Nebyla to lehká situace, musel jsem však využít příležitosti, která se naskytla. Během dlouhých let, která jsem strávil ve Formuli 1, jsem získal vlastní zkušenosti. Věřit tomu, že jsem zpět, jsem začal věřit až tehdy, když zaschnul inkoust na smlouvě. Byl jsem samozřejmě šťastný, protože to bylo tak nečekané.
Profituješ na cizím neštěstí. Jak se s tím vyrovnáváš?NH: Intenzívně jsem zpytoval svědomí, možná intenzívněji, než by to udělala většina jiných lidí. Nyní bych řekl, že jsem si to v sobě ujasnil. Nebyla to má chyba, co se stalo Robertovi, a upřímně mu přeji, aby se brzy vrátil - to je jedna věc. Tou druhou je, že jsem tu příležitost musel využít, a jsem šťastný, že můžu znovu jezdit.
Kdokoliv by přijal tuto šanci.NH: Tím jsem si jistý. Ale stále je to nepříjemné vědět, že dostáváte šanci, když se někomu něco přihodilo. Je to těžké překousnout, věřte mi.
Situace musela být o to choulostivější, že to byl tvůj bývalý týmový kolega.NH: Je to opravdu neobvyklé, ale nakonec bych řekl, že to z emocionálního hlediska nebyl velký rozdíl.
Jak přijal Robert zprávu, že budeš závodit místo něj?NH: Nevím. Představuji si, že tohle pro něj bude další motivace pro to, aby se vrátil co nejdřív! (smích).
Vraťme se k závodění. Od senzačního jízdy Kubicy ve Valencii se zdá, že je Renault trochu v útlumu.NH: Po Robertově nejrychlejším kole ve Valencii a mém v Jerezu byla asi očekávání příliš vysoká. Stále je obtížné říct, jak na tom kdo je, podle mého úsudku je však stále několik týmů před námi - zvláště Red Bull má dobrý základ, na němž může stavět.
V sobotu jsem měl problémy s vyvážením vozu. Bylo to nečekané, protože v Jerezu bylo auto opravdu velmi dobře vyvážené. Kvůli nějakým problémům jsme nemohli jezdit tolik, kolik bychom rádi, proto jsme poslední tři dny rozdělili na 1,5 dne pro každého pilota. Znamenalo to, že jsem měl k dispozici jen 2,5 hod a to je trochu málo na probírání se detaily.
Říká se, že extrémní design vozu byl zdokonalován tak, aby seděl Kubicovi. Je to pravda?NH: Extrémní je podle mě v tom, že máme neobvyklé výfuky. Cílem týmy bylo přijmout riziko při návrhu, aby stáhl ztrátu na nejrychlejší a neskončil uprostřed pole. Pokud chcete dostihnout lídry, musíte od samého počátku přemýšlet komplexně.
Nakolik je pravda to, že byl vůz stavěn kolem Roberta, to nemůžu říct, protože zkrátka nevím, jak moc náročné by to bylo. Jsem si jistý, že loni poskytoval rozsáhlou zpětnou vazbu jakožto jasná jednička v týmu, proto předpokládám, že tato vazba je ve voze zahrnuta. Jestli je to "Robertova specifikace" vozu, který by se ostatním těžce řídil, to nedokážu říct. Beru ho takový, jaký je.
I když nebylo žádné místo na dohled, během zimy si se očividně udržoval v kondici. Pozoroval jsi u sebe hned ty pilotní reflexy, jakmile jsi usedl do vozu v Jerezu?NH: Ano i ne. Trvalo mi to asi půl dne, než jsem se začal znovu cítit pohodlně. Když poprvé usednete do vozu, hned vám nesedne. Chvíli to trvá, ale s tím, jak byla během let spousta věcí standardizována - i když tlačítka na volantu nevypadají úplně stejně, všechna dělají ty stejné věci - tak jsem byl po prvotním zahřátí docela rychle schopný týmu říct, jak bychom měli s věcmi zacházet. Musím říct, že tým mi to velmi usnadnil. Vřele mě přivítali a ihned jsme nalezli dobrý pracovní základ.
Jaká je zpětná vazba tvého nového kolegy?NH: Je OK. Nemám co k tomu říct.
Jsi tedy nyní vůdcem Vitalije Petrova?NH: To není mým cílem. Snažím se jen získat maximum ze situace a vše ostatní zapadne tak, jak má, jako u jedničky týmu. Samozřejmě tohle cílem je, ale nesoustředím se na to, protože to vysává příliš mnoho energie, kterou můžete použít někde jinde.
Renault vyžadoval zkušeného pilota, jakožto náhrada za Kubicu musíš mít odpovědnost za určení směru.NH: Určitě. Zní to ale tak, jako by ze strany týmu vycházel tlak - a tak to rozhodně není. Myslím, že je tým docela spokojený s tím, co jsem zatím udělal. Pozitivní zpětná vazba posiluje morálku.
Tým měl před touto sezónou velká očekávání a vzhledem k tomu, že je vlastněn spekulativní kapitálovou společností, nevzniká nějaký tlak z této strany?NH: Vůbec ne. Mým dojmem je, že tým není prostředkem k vydělávání peněz. Prvotním cílem je úspěch na dráze - pouze tehdy, když je vydělávání peněz na obzoru, toho můžete dosáhnout tím, že přitáhnete sponzory. Faktem je, že tým prokázal, že je schopný přitáhnout sponzory, zatímco mnozí to nedokázali. Myslím, že některé další týmy by si přáli vytvořit pro své společnosti takové synergie, jako Genii. Z rozhovorů, které jsem s nimi vedl, vím, že velmi touží po úspěchu.
Co vás čeká dále?NH: Hlavní je pro nás ujet co nejvíce kilometrů. Kvůli některým technickým kilometrům nám jich trochu schází. Během prvního testovacího dne v Barceloně jsme měli nějaké problémy se softwarem KERSu, pronásledovaly nás celý den. Pak jsme měli trochu potíže s chladicím systémem a doufám, že se nám je velmi brzy podaří vyřešit. Jsou však další týmy, které byly schopné ujet mnohem více kilometrů než my. Těžko se to dohání kvůli tomu, že k dispozici máme jen několik testovacích dnů.
Většina velkých týmů hovoří o velkých vylepšeních před prvním závodem. Plánuje to i Renault?NH: Ano, také plánujeme vylepšení. Jak velké bude ve srovnání s ostatními, na to si budeme muset počkat.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.