Williams včera potvrdil svého druhého pilota, který bude příští rok nastupovat po boku Rubense Barrichella. Je jím Pastor Maldonado, který v kokpitu střídá Nica Hülkenberga. V rozhovoru odpovídá na dotazy týkající se jeho kariéry, očekávání i cílů.
Jak začala tvá kariéra v motosportu?PM: Můj otec se strýcem jsou pro motosport velmi zapálení, protože sami závodili, a já jsem to po nich zdědil. V mém městě Maracay se pět minut od mého domu nachází motokárový okruh. Když mi byli tři nebo čtyři roky, řekl jsem, že chci závodit, ale byl jsem na to ještě příliš mladý. Když mi bylo sedm, otec mi dal motokáru, a tak jsem začal. Od té doby jsem dodnes nikdy nepřestal.
Po motokárách ve Venezuele jsem přišel v roce 1998 do Evropy, abych se účastnil mezinárodních motokárových závodů, což pro mě byly skvělé závodní zkušenosti nasbírané mimo domov
Když jsem se dokázal stále držet na vrcholu, rozhodl jsem se přejít k italské Formuli Renault. Vyhrál jsem ve svém druhém roce šampionát. Přeskočili jsme v roce 2007 do GP2, ale kvůli zranění jsem odjel pouze polovinu sezóny. Vrátil jsem se v roce 2008, kdy jsem celkově skončil pátý. Na vítěze mi tehdy ve velmi vyrovnaném šampionátu scházelo pouze šest bodů.
Letos ses stal šampionem GP2. Jaké to je?PM: Byla to neuvěřitelná sezóna. Od počátku jsme byli konkurenceschopní a vyhráli jsme šest závodů. Tým na vítězstvích dobře spolupracoval a v polovině sezóny jsem už měl dobrý náskok a v Monze jsem získal titul.
Myslíš si, že jsi na F1 připravený?PM: GP2 je velmi dobrým šampionátem, opravdu jezdce dobře připravuje na F1. Pracoval jsem velmi tvrdě na tom, abych se dostal do této pozice a ano, určitě se cítím být připravený.
Jaké to je vědět, že budeš závodit příští rok za Williams?PM: Williams odvádí úžasnou práci. Je to neuvěřitelné být zde, součástí toho týmu. Je to sen.
Jak si rozumíš s novým kolegou Rubensem Barrichellem?PM: Určitě je příjemné mít Rubense jako svého kolegu, protože je velmi zkušeným pilotem. Můžu se od něj hodně naučit. Bude to legrace, protože je také Jihoameričan. Myslím, že to bude velmi zajímavý tým.
Jak se přes zimu budeš připravovat na svou první sezónu v F1?PM: Budu se snažit hodně trénovat a pracovat na simulátoru. Nemáme moc času před prvním testem, pouze jeden či dva měsíce, ale budu fit a připravený.
Strávil jsi v Abú Zabí jeden den v FW32 během testu mladíků. Jak to šlo?PM: Bylo to úžasné. Pro mě to byl velký okamžik, protože krátce předtím jsem jezdil s vozem GP2 a byly tam tak velké rozdíly. Zlepšoval jsem se s každým kolem a dokončil jsem program, takže to pro mě byla velmi dobrá zkušenost.
Jaké jsou rozdíly mezi vozem GP2 a F1?PM: Jsou mezi nimi tři velké rozdíly. Za prvé: síla motoru. Vůz F1 má úžasnou sílu a dosahuje vyšších maximálních rychlostí. Za druhé: brzdné body. Brzdy jsou mnohem silnější v F1. A nakonec má také mnohem více přítlaku a obecně přilnavosti.
Staneš se teprve čtvrtým Venezuelcem, který bude řídit vůz F1. Co to pro tebe znamená?PM: Je to už 30 let, co někdo z Venezuely jezdil ve Formuli 1, země proto tlačí na mladé piloty v naději, že ji bude někdo reprezentovat. Jsem šťastný, že já mohu být tím pilotem.
Kdybys to shrnul, jaké budeš mít cíle v sezóně 2011?PM: Chci zkrátka odvádět co nejlepší práci, být co nejblíže špičce a dostat z auta maximum. Tým pracuje velmi tvrdě a já musím být co nejdříve na špici. Jsem nováčkem, to však nebude problém. Musím se soustředit a dělat svou práci.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.