Nová šéfka aerodynamiky Lotusu hovoří o své kariéře, zaměření na větrné tunely i o výjimečnosti ženského pohlaví na tomto postu ve Formuli 1.
U Lotusu nejsi dlouho, viď?Začala jsem zde pracovat před 6 týdny poté, co jsem přešla z Force India. V F1 pracuji od roku 1999, kdy jsem hned po absolvování vysoké školy nastoupila k Jordanu. Pracovala jsem pak pod Johne lleyem a Mike Gascoyne se mnou vedl druhý rozhovor. Byla jsem trochu nervózní, protože byl velkou dobře známou osobností. Od roku 2002 do roku 2007 jsem pracovala v Toyotě. Odešla jsem tam ještě před příchodem Mike - vždy mu říkám, že mě následoval.
Vždycky ses zajímala o automobilové závody?Vždy jsem to milovala. Můj otec závodil na motorkách a později s Caterhamy, takže jsem jako dítě trávila spoustu času na závodních drahách a sledovala jsem všechny velké ceny. Myslela jsem si však, že to je jen sen a ve skutečnosti nemám šanci se tam nikdy dostat - pokud není váš otec nejlepším přítelem Bernieho.
Studovala jsem fyziku na univerzitě a myslela jsem si, že bych se mohla uplatnit v kosmickém průmyslu jako astrofyzik. Velká část mého okolí v Cranfieldu se zajímala o motosport, což mě vedlo k tomu, abych to zkusila. Stala jsem se inženýrkou aerodynamiky, svou diplomovou práci jsem dělala u BAR. Bylo to o samostatných rotujících kolech. K tomu patřilo nastavování elektroniky, trocha výpočetní dynamiky kapalin (CFD), poprvé jsem se také dostala k testování ve větrném tunelu.
Marianne bude po přestupu k Lotusu šéfovat oddělení aerodynamiky (foto: Lotus Racing)
Co je nejzajímavější na voze Formule 1 z hlediska aerodynamiky?Pneumatiky. Na pneumatikách není vůbec nic aerodynamického - jsou velké, měkké, vychylující se kusy gumy, které se otáčejí, dole se mačkají a nahoře roztahují. Dělají zvláštní věci, například vytryskují vzduch do boku, což se velmi špatně simuluje.
Dvojité difuzory a zařízení pro oddělování vzdušných proudů na křídle budou příští rok zakázány. Na co se tedy zaměříte?Byla bych moc ráda, kdyby se pravidla pro příští rok ustálila. Velkou prioritu má vždy přední křídlo, ale znovu: pravidla ještě nejsou definitivní, protože je chtějí zjednodušit. Celá oblast předního křídla a to, jak jej využíváte pro řízení turbulencí kolem předních kol budou představovat velkou část naší práce.
Na co jsi v kariéře nejvíce pyšná?Na vítězství v kvalifikaci s Force Indií loni ve Spa. Ke konci roku 2009 začínalo být zřejmé, že máme při nízkých úrovních přítlaku velmi rychlé auto, ale vítězství v kvalifikaci nikdo z nás nečekal.
Obracejí se často na vás doma s naléhavými telefonáty během závodních víkendů?Protože aerodynamické díly vydáváme před závodem s velkým předstihem, během samotného závodu toho už moc udělat nemůžeme. Ve stavu nejvyšší nouze, kdy nemají na trati dostatečné chlazení motoru či brzd, mi v pátek zavolají a já jim řeknu: "Dobrá, musíte vyřezat do kapotáže otvory." Ale k tomu dochází jen zřídka.
Dílo Hinsonové loni ve Spa a v Monze pěkně prohánělo top týmy - v Belgii dokonce vyhrálo kvalifikaci
Pracuje v odvětví aerodynamiky v F1 hodně žen?Na univerzitě se mnou byla spousta žen studujících aerodynamiku a vždy mě zajímalo, kde skončily. Myslím, že většina týmu má jednu holku v aero či CFD oddělení. U Lotusu pracuje spousta inženýrek. Docela ráda pracuji s chlapy, nejsou záludní a mají dobrý smysl pro humor. Když jsem poprvé dorazila, každý se choval co nejlépe - všichni vynakládali zvláštní úsilí, aby nemluvili sprostě. Velmi civilizovaní, pomyslela jsem si.
Jsi ve výpovědní lhůtě?Naštěstí ne. S mou lhůtou je to v pořádku. Měla jsem šestiměsíční oznamovací povinnost - tři měsíce z toho jsem pracovala normálně, ve druhé polovině jsem byla v karanténě. Dali mě do jedné místnosti s vedením závodního týmu mimo větrný tunel, takže jsem alespoň nebyla sama.
Jakožto aerodynamik přicházíte do styku s citlivými věci, musela jsem proto přerušit práci v této funkci a vypomáhat s administrativní prací. Zařizovala jsem pro tým žádosti o vízum pro Čínu. Měla jsem hrůzu z toho, že někomu zadám chybné údaje. Pokud by někoho odvedly z letiště, mohli by mě obvinit ze sabotáže! Také jsem chvíli sedávala na recepci, takže jsem mohla zlepšit své telefonické rozhovory. Hoši z větrného tunelu si ze mne častokrát tropili po telefonu žerty.
Proč ses rozhodla přestoupit do jiného týmu?Pro mě je velmi vzrušující, že můžu být součástí nového Lotusu. Práce v novém týmu je výzva a práce pro jméno jakým je Lotus je něco jako otázka cti! Bylo mi hned jasné, že v továrně Lotusu bude skvělá atmosféra a hodně jsem se těšila na to, že budu opět pracovat s některými svými bývalými kolegy z předchozích týmů. Také se mi zamlouvala možnost stát se šéfkou aerodynamiky. Force India má šéfa aerodynamiky a je moc dobrý, takže tuhle možnost bych tam neměla. Force India byla dobrým pracovním místem, ale Lotus je pro mě novou velkou výzvou.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.