Je to milý, i když nikoliv povinný či běžný rituál. Když se nějaký pilot loučí po dlouhé kariéře, stává se, že mu tým jako poděkování za jeho dlouholeté služby věnuje monopost, se kterým jel poslední závod. Jenže to občas mívá háček.
Felipe Massa oznámil svůj odchod z Formule 1 na sklonku letní pauzy a své rozhodnutí symbolicky stvrdil dojemným loučením s fanoušky v prostředí domácí Grand Prix na Interlagosu. Tým Williams mu slíbil, že šasi FW38 Mercedes dostane jako dárek na rozloučenou. Jenže poté nabraly události nám již známý směr a Massa se opět do F1 vrátil, aniž by měl de facto časi ji vůbec opustit. A jak to tedy bude se zmíněným monopostem?
"Je můj, je můj! Viděl jsem to auto před dvěma dny v továrně a má na boku mé jméno. Co se událo v posledních dvou závodech sezóny - zejména v Brazílii - bylo pro mě úžasným pocitem. Pak se všechno změnilo, mé srdce mě tlačí dál, proto jsem ho následoval. Pro mě to bylo určité překvapení, když mi zavolala Claire Williams a zeptala se mě, jestli bych svůj odchod do závodního důchodu nechtěl odložit, ale rozhodně jsem byl připraven a měl jsem dostatečnou motivaci. Jisté, nebyl jsem rozhodnut skončit se závoděním úplně, přemýšlel jsem o jiných kategoriích, ale pak se všechno změnilo. Stále se necítím být tak starý a jsem připraven jít znovu do toho," prohlásil Massa.
Pětatřicetiletý Brazilec se před časem zmínil, že se těší na návštěvu Race of Champions v Miami, plánoval řádnou prohlídku města a chystal se "prověřit" tamní restaurace, ale okolnosti ho přiměly pobyt přehodnotit a s ohledem na prodloužení kariéry znovu najet na velmi přísný režim životosprávy.
"Nyní každý den v Miami poctivě trénuji. Těším se na výzvu v podobě změny pravidel, všechno se vlastně změnilo, takže budu mít docela nový vůz. Budeme se muset učit způsob pilotovování, budeme na to mít jen osm testovacích dnů. Jsem připraven předat týmu všechny své zkušenosti a postarat se, aby vozy byly co možná nejvíc konkurenceschopné," netají své odhodlání Massa.
Při té příležitosti rovněž na dálku popřál svému někdejšímu týmovému kolegovi Valtteri Bottasovi, se kterým strávil v barvách Williamsu tři sezóny. "Doufám, že to pro Valtteriho bylo nejlepší řešení, když se naskytla možnost přejít k Mercedesu. Je to tým, který vyhrál poslední tři šampionáty a nepochybuji o tom, že bude opět na špičkové úrovni. Když Nico odešel, bylo to velké překvapení, ale jen díky tomu jsem opět tady," dodává Massa.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.