Je to milý, i když nikoliv povinný či běžný rituál. Když se nějaký pilot loučí po dlouhé kariéře, stává se, že mu tým jako poděkování za jeho dlouholeté služby věnuje monopost, se kterým jel poslední závod. Jenže to občas mívá háček.
Felipe Massa oznámil svůj odchod z Formule 1 na sklonku letní pauzy a své rozhodnutí symbolicky stvrdil dojemným loučením s fanoušky v prostředí domácí Grand Prix na Interlagosu. Tým Williams mu slíbil, že šasi FW38 Mercedes dostane jako dárek na rozloučenou. Jenže poté nabraly události nám již známý směr a Massa se opět do F1 vrátil, aniž by měl de facto časi ji vůbec opustit. A jak to tedy bude se zmíněným monopostem?
"Je můj, je můj! Viděl jsem to auto před dvěma dny v továrně a má na boku mé jméno. Co se událo v posledních dvou závodech sezóny - zejména v Brazílii - bylo pro mě úžasným pocitem. Pak se všechno změnilo, mé srdce mě tlačí dál, proto jsem ho následoval. Pro mě to bylo určité překvapení, když mi zavolala Claire Williams a zeptala se mě, jestli bych svůj odchod do závodního důchodu nechtěl odložit, ale rozhodně jsem byl připraven a měl jsem dostatečnou motivaci. Jisté, nebyl jsem rozhodnut skončit se závoděním úplně, přemýšlel jsem o jiných kategoriích, ale pak se všechno změnilo. Stále se necítím být tak starý a jsem připraven jít znovu do toho," prohlásil Massa.
Pětatřicetiletý Brazilec se před časem zmínil, že se těší na návštěvu Race of Champions v Miami, plánoval řádnou prohlídku města a chystal se "prověřit" tamní restaurace, ale okolnosti ho přiměly pobyt přehodnotit a s ohledem na prodloužení kariéry znovu najet na velmi přísný režim životosprávy.
"Nyní každý den v Miami poctivě trénuji. Těším se na výzvu v podobě změny pravidel, všechno se vlastně změnilo, takže budu mít docela nový vůz. Budeme se muset učit způsob pilotovování, budeme na to mít jen osm testovacích dnů. Jsem připraven předat týmu všechny své zkušenosti a postarat se, aby vozy byly co možná nejvíc konkurenceschopné," netají své odhodlání Massa.
Při té příležitosti rovněž na dálku popřál svému někdejšímu týmovému kolegovi Valtteri Bottasovi, se kterým strávil v barvách Williamsu tři sezóny. "Doufám, že to pro Valtteriho bylo nejlepší řešení, když se naskytla možnost přejít k Mercedesu. Je to tým, který vyhrál poslední tři šampionáty a nepochybuji o tom, že bude opět na špičkové úrovni. Když Nico odešel, bylo to velké překvapení, ale jen díky tomu jsem opět tady," dodává Massa.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.