Veterán ve startovním poli F1 zahájí v březnu příštího roku svou 17. sezónu a pokud nedojde k nepředvídaným událostem, podaří se mu jako třetímu muži v historii prolomit hranici 300 absolvovaných Grand Prix.
Ani tento výkon ho však v historické tabulce ze třetího místa neposune výš, před ním nadále zůstanou Rubens Barrichello a Michael Schumacher, byť druhý jmenovaný jen těsně. Button prošel v letošním roce cestou nemalých výkyvů a dokonce se hovořilo o jeho odchodu z F1. Pětatřicetiletý pilot však všechno uspokojivě vysvětlil a nyní přidal pár dalších postřehů pro magazín Top Gear.
Není to tak dávno, co se kolem Buttona točily různé spekulace. Jednou z nich bylo i působení v roli moderátora výše zmíněného pořadu. V McLarenu 650S proběhla část rozhovoru, ve které se ukazuje, že Jenson vládne volantu stejně dobře jako mluvenému slovu, dokáže vtipně reagovat a sám sebe nebere přehnaně vážně. Takže pojďme na malou procházku s mistrem světa 2009, která se odehrávala na parkovištích u stadionu Wembley.
Top Gear: Takže, co nám řekneš k sezóně 2015... Jaká byla?
Button: Já bych ji nazval testovací. Už jsem vyhrál šampionát a na McLarenu vítězil v závodech, takže jsem s týmem strávil fajn časy. Nyní mám týmového kolegu, považovaného už nějakou dobu za nejlepšího pilota Formule 1, což pro mě představuje výzvu. Nezáleží na tom, kde se na startovním roštu nacházíme, musím ho zdolat - pokud oba závodíme. Provázelo mě to celý rok, kdy se naše pohonná jednotka postupně zlepšovala. Strávil jsem hodně času v továrně s inženýry odpovědnými za aerodynamiku, kteří mi opravdu naslouchali. Díky těmto zpětným vazbám jsme dosáhli velkého pokroku. Je skvělé mít takový ohlas, i to je důvod, proč v tomto týmu jsme a proč tým chce nás. Se dvěma nezkušenými piloty by to rozhodně nezvládli.
Neulevilo se vám, že je sezóna u konce?
JB: Jsem naštvaný, že skončila. Opravdu. V Abú Zabí jsem jel skvělý závod, skončil jsem na 12. místě, ale opravdu jsem si to užíval. V průběhu sezóny jsem vážně přemýšlel o odchodu, teď jsem rád, že jsem to neudělal. Proto se mi moc ulevilo. Příští rok bude opravdu strhující. Lidé se mě často ptají: »Budeš dělat všechno znovu, stejně?« Tak v první řadě, nedělám normální práci. Řídím monstrum s 800 koňskými silami a musím ho zkrotit, což je vzrušující akt. Pokud vezmu v úvahu způsob, jak se věci vyvíjejí, dobře - nemyslím, že příliš překvapíme, protože lidé očekávají, že budeme konkurenceschopní, ale my rozhodně nebudeme vyhrávat závody. Jsem ale přesvědčen, že máme šanci na stupně vítězů. Takže nikdy nevíte, co se bude dít.
Už zazněl názor, že McLaren-Honda může být až o dvě vteřiny rychlejší než letošní vůz...
JB: Myslím, že to je možné. Určité věci přinášejí velkou časovou úsporu, už je máme v programu pro příští rok, protože je nešlo jednoduše vetknout do té letošní. Vypadá to hodně pozitivně.
Hodně pilotů nejeví přílišný zájem o silniční vozy, ale ty jsi byl vždycky jejich velkým příznivcem.
JB: Miluji své P1, vždy je zábavné vidět srovnání mezi Porsche a Ferrari. Ale ve skutečnosti hodně pilotů F1 od malička sbíralo autíčka. Já měl třeba na zdi své ložnice plakát Pamely Anderson, vedle Barta Simpsona a pak Ferrari F40. Pamelu mít nemohu, Bart je kreslená figurka, takže se na ni můžu dívat, ale taky mi nikdy nebude patřit. Ale můžu si pořídit F40.
Při jedné předzávodní konferenci jsem si povídal se Sebastianem Vettelem a Felipe Massou. Oba mají F40, tak jsme o něm diskutovali. Je to šílené auto, ale není moc těch, která by se mu vyrovnala.
Inspiroval jste se u některého ze svých předchůdců?
JB: Piloti nejsou cool. Prostě to tak je. Kromě Stirlinga Mosse. On ano, jeho považuji za cool chlapa. Je skvělý, posílá mi hodně mailů s představami a komentáří o mé budoucnosti, které jsou smysluplné. Podporuje mě... co mi píše? Tak to vám neřeknu, je to hodně osobní...
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.