O tom, jak bude probíhat spolupráce "ohně" (Fernanda Alonsa) a "ledu" (Kimiho Räikkönena) pod rudým příkrovem Ferrari se napsalo mnoho. Když jsem nedávno četla slova italského novináře F1 Lea Turriniho, začala jsem se znovu zamýšlet i já.
"Když se Räikkönen na konci roku 2011 vracel do F1, slyšel jsem jej říci jednu věc: 'Mým cílem je přesvědčit Ferrari, aby mě znovu najali'. A všichni víme, jak to dopadlo," uvedl Turrini.
Papírově by měl mít převahu Fernando Alonso. Byl to on, kdo Räikkönena z Ferrari v roce 2009 vystrnadil a byl od té doby jejich jasnou jedničkou, je to dvojnásobný šampion a právě on měl velmi blízko k tomu 2x uzmout titul Sebastianovi Vettelovi (2010 a 2012). Je obecně považován za nejkomplexnějšího pilota ve startovním poli a navíc je i dobrý politik a umí italsky.
Na druhou stranu je právě Räikkönen zatím posledním šampionem v barvách Ferrari, i když už je to titul šest let starý. Po svém návratu z rally v Lotusu jednoznačně ukázal své kvality a díky své chladné povaze by mohl oheň plivajícího Alonsa uhasit a nepustit si jej k tělu. A pokud jsou slova Turriniho pravdivá, splnil si v F1 kromě zisku mistrovského titulu i další cíl. S největší pravděpodobností tak nyní bude chtít Alonsa porazit. Ale i když už mnohokrát předvedl, že to je v jeho silách, nebude to mít vůbec jednoduché.
Ferrari má nyní dva špičkové jezdce, kteří jsou schopni sbírat body a vítězit v závodech. Pro Ferrari je to situace nezvyklá. Až sem je vše jasné. Otázkou zůstává, jak si s touto situací v Maranellu poradí? Možná bude muset šéf týmu, Stefano Domenicali, požádat o konzultaci svůj protějšek z Red Bullu, Christiana Hornera, který s tím má bohaté zkušenosti.
Podle mého názoru je to Alonso, kdo může ztratit víc. Navíc ani neskrývá pocit frustrace a netají se tím, že příští sezona je pro něj zlomová a chce v ní získat svůj třetí titul. To je totiž zase jeho cíl - mít minimálně tři tituly, jako Ayrton Senna. A pochopitelně se člověk musí ptát - co když se to nepodaří?
Co když mu Räikkönen bude brát body a ty mu pak budou chybět v konečném pořadí? Dovolilo by to vůbec Ferrari? Nebo spíš, jak by se zachoval Räikkönen, pokud by mu tým do sluchátek řekl něco ve smyslu "Fernando is faster than you." Poslušné puštění Španěla si ve Finově podání neumí představit asi nikdo.
Týmoví kolegové (foto: Scuderia Ferrari)
Co se tedy stane, pokud Alonso od týmu neucítí dostatečnou podporu? Z jeho vyjádření čiší nespokojenost a proto by se klidně mohlo stát, že navzdory tvrzení o ukončení kariéry ve Ferrari a prohlášení, že hodlá dodržet smlouvu, italský tým opustí předčasně (jeho smlouva platí do roku 2016). Dovedu si přestavit, že to by na tváři IceMana dokázalo vyvolat úsměv stejně jako pocit zadostiučinění. Jenže co když to bude naopak. Jak dlouho by Räikkönen dokázal hrát Marka Webbera? „U Kimiho nikdy nevíte, co udělá,“ řekl jednou jeho bývalý mechanik Mark Priestley.
Mika Häkkinen se domnívá, že jsou oba tito piloti dostatečně inteligentní a vědí, že by jim válka nijak nepomohla. "Pokud se nestane nic hloupého na trati," dodal k tomu s úsměvem. A to je právě ono... Pokud... A ono se toho může stát spousta.
Ale také nemusí. Vše se bude odvíjet od toho, jaké auto Ferrari postaví, jak bude vyhovovat jezdeckým stylům obou závodníků a zda je oba uvidíme bojovat na čele. A především na tom, zda Räikkönen dokáže Alonsa porazit. Potenciál je ale výbušný, i když prezident Ferrari Luca di Montezemolo tvrdí opak. Otázkou je, zda (případně kdy) začne hořet zápalná šňůra. Máme se zkrátka na co těšit, protože tohle může být ještě větší ohňostroj než přátelství Vettela s Webberem.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.