O tom, jak bude probíhat spolupráce "ohně" (Fernanda Alonsa) a "ledu" (Kimiho Räikkönena) pod rudým příkrovem Ferrari se napsalo mnoho. Když jsem nedávno četla slova italského novináře F1 Lea Turriniho, začala jsem se znovu zamýšlet i já.
"Když se Räikkönen na konci roku 2011 vracel do F1, slyšel jsem jej říci jednu věc: 'Mým cílem je přesvědčit Ferrari, aby mě znovu najali'. A všichni víme, jak to dopadlo," uvedl Turrini.
Papírově by měl mít převahu Fernando Alonso. Byl to on, kdo Räikkönena z Ferrari v roce 2009 vystrnadil a byl od té doby jejich jasnou jedničkou, je to dvojnásobný šampion a právě on měl velmi blízko k tomu 2x uzmout titul Sebastianovi Vettelovi (2010 a 2012). Je obecně považován za nejkomplexnějšího pilota ve startovním poli a navíc je i dobrý politik a umí italsky.
Na druhou stranu je právě Räikkönen zatím posledním šampionem v barvách Ferrari, i když už je to titul šest let starý. Po svém návratu z rally v Lotusu jednoznačně ukázal své kvality a díky své chladné povaze by mohl oheň plivajícího Alonsa uhasit a nepustit si jej k tělu. A pokud jsou slova Turriniho pravdivá, splnil si v F1 kromě zisku mistrovského titulu i další cíl. S největší pravděpodobností tak nyní bude chtít Alonsa porazit. Ale i když už mnohokrát předvedl, že to je v jeho silách, nebude to mít vůbec jednoduché.
Ferrari má nyní dva špičkové jezdce, kteří jsou schopni sbírat body a vítězit v závodech. Pro Ferrari je to situace nezvyklá. Až sem je vše jasné. Otázkou zůstává, jak si s touto situací v Maranellu poradí? Možná bude muset šéf týmu, Stefano Domenicali, požádat o konzultaci svůj protějšek z Red Bullu, Christiana Hornera, který s tím má bohaté zkušenosti.
Podle mého názoru je to Alonso, kdo může ztratit víc. Navíc ani neskrývá pocit frustrace a netají se tím, že příští sezona je pro něj zlomová a chce v ní získat svůj třetí titul. To je totiž zase jeho cíl - mít minimálně tři tituly, jako Ayrton Senna. A pochopitelně se člověk musí ptát - co když se to nepodaří?
Co když mu Räikkönen bude brát body a ty mu pak budou chybět v konečném pořadí? Dovolilo by to vůbec Ferrari? Nebo spíš, jak by se zachoval Räikkönen, pokud by mu tým do sluchátek řekl něco ve smyslu "Fernando is faster than you." Poslušné puštění Španěla si ve Finově podání neumí představit asi nikdo.
Týmoví kolegové (foto: Scuderia Ferrari)
Co se tedy stane, pokud Alonso od týmu neucítí dostatečnou podporu? Z jeho vyjádření čiší nespokojenost a proto by se klidně mohlo stát, že navzdory tvrzení o ukončení kariéry ve Ferrari a prohlášení, že hodlá dodržet smlouvu, italský tým opustí předčasně (jeho smlouva platí do roku 2016). Dovedu si přestavit, že to by na tváři IceMana dokázalo vyvolat úsměv stejně jako pocit zadostiučinění. Jenže co když to bude naopak. Jak dlouho by Räikkönen dokázal hrát Marka Webbera? „U Kimiho nikdy nevíte, co udělá,“ řekl jednou jeho bývalý mechanik Mark Priestley.
Mika Häkkinen se domnívá, že jsou oba tito piloti dostatečně inteligentní a vědí, že by jim válka nijak nepomohla. "Pokud se nestane nic hloupého na trati," dodal k tomu s úsměvem. A to je právě ono... Pokud... A ono se toho může stát spousta.
Ale také nemusí. Vše se bude odvíjet od toho, jaké auto Ferrari postaví, jak bude vyhovovat jezdeckým stylům obou závodníků a zda je oba uvidíme bojovat na čele. A především na tom, zda Räikkönen dokáže Alonsa porazit. Potenciál je ale výbušný, i když prezident Ferrari Luca di Montezemolo tvrdí opak. Otázkou je, zda (případně kdy) začne hořet zápalná šňůra. Máme se zkrátka na co těšit, protože tohle může být ještě větší ohňostroj než přátelství Vettela s Webberem.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.