Na světě existují závodní dráhy, na kterých jezdci zatajovali dech a jejich srdce přestávala tlouct. Nebezpečné zatáčky a různé nástrahy byly doménou okruhů postavených v pionýrských dobách motosportu. Jeden takový okruh můžeme najít ve Španělsku.
Oválné okruhy nejsou ničím neobvyklým, zejména v USA nepřetržitě rostou jako houby po dešti. Slavný ovál Daytona Speedway na Floridě má zatáčky s klopením 31°, ale to co se nachází v Katalánsku poblíž měst Sant Pere de Ribes a Sitges patří do kategorie sci-fi.Architekt dráhy Jaume Mestres navrhl oválný profil s neuvěřitelným 60 stupňovým klopením zatáček. Vybudováním příslušného zázemí byl pověřen Josep Maria Martina. Z realizací se začalo v roce 1922, o 300 dní později s rozpočtem 4 miliony peset byl okruh Sitges Terramar dokončen.V dobách bez moderních technologií byli architekti odkázání na rýsovací stůl a geometrické pomůcky. Ne že by to tehdy považovali za problém, ale občas docházelo k chybným výpočtům a absence počítačové simulace dávala projektům trhliny. Především okruh Sitges Terramar by simulaci rychle jedoucího vozu zasloužil.Dnešní projektanti oválů moc dobře vědí, že nelze navrhnout klopenou zatáčku a pak prudce narovnat dráhu na rovinku spojující druhou klopenou zatáčku. Mestres však tuto skutečnost opomněl. Svažující se dráha byla pro závodní piloty vysoce nebezpečná. Pokud nenajeli do zatáčky ve správném místě a v přesném momentu nezatočili volantem, mohly být následky chybného manévru tragické. Není náhodou, že Sitges Terramar někdy bývá uváděn jako příklad nepovedené realizace.Více o španělském okruhu Sitges Terramar se dočtete na stránkách www.4stav.cz (odkaz na článek: Sitges Terramar: Zapomenutý extrém Španělska)
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.