Formule 1 ohromuje mnoho fanoušků po celém světě. Určitě víte, že závodní vozy formule 1 jsou vrcholem technického pokroku v oblasti motorismu. Závodní stáje utrácí nemalé částky za vývoj svých monopostů, aby byly konkurenceschopné. Přemýšlel někdy někdo nad tím, jak ovlivňuje testování těchto vysoce pokročilých technologií běžný motorismus. Člověk je až překvapen když zjistí, kolik běžně používaných věcí má prvopočátek v motorsportu.
V tuto chvíli působí ve Formuli 1 sedm automobilových značek, které mají buď vlastní stáje a nebo jsou dodavateli motorů. Najdeme zde tak například Aston Martin, Renault, McLaren, Mercedes, Alfa Romeo a Ferrari. Jedním z nejlepších propojení mezi vývojem formule a sériovými vozy oplývá Mercedes a zejména Ferrari, které se přímo specializuje na supersporty.
Musíme ale také brát do úvahy, že když je vyvinuta nějaká technologie, která by byla použitelná v silničních vozech, nemusí její vysoké náklady komerční využití umožnit. Mnoho vynálezů se tak nedostane do výroby, ačkoliv jde o přelomové řešení. Přechod novinek od inženýrů ze závodního týmu k inženýrům navrhujícím sériové automobily může být v některých případech obtížný, protože u silničních automobilů je třeba zohlednit i jiné aspekty.
Mnoho těží ze spolupráce mezi týmy inženýrů z obou oblastí Mercedes, který tak sdílí například poznatky u hybridních technologií, šetření baterií, pohodlnější jízdy na silnici a snižování emisí. Při vývoji také využívají software, který zlepšuje výkon formule v jednotlivých kolech. Ferrari zase využívá stejné zařízení jak pro vývoj formule, tak pro auta. Williams nevyrábí přímo auta, ale jedna z jeho odnoží se podílí na vývoji silničních vozů. Spolupracuje tak například s Nissanem nebo Jaguarem. Tak vypadá samotný vývoj, ale zaměřme se na to, co už v našich automobilech využíváme nyní.
Začněme tedy u spojky, která je silně ovlivněná Formulí 1. Mnoho z nás dnes používá auto, které je vybaveno automatickou převodovkou. U počátků automatických převodovek platilo, že řazení bylo sice pohodlnější, ale pomalejší. Ale kdyby šlo řadit ještě rychleji, než manuálně? Postupem času došlo k vývoji DSG, která umožnuje závodníkům a nakonec i řidičům rychleji řadit, protože DSG funguje jako dvě spojky. Jedna vždy zajišťuje přenos hnací síly a nedochází tak ke ztrátě rychlosti. Tato technologie se využívá i v některých autech.
Z formule jsme také do běžného provozu převzali startování vozidla. U většiny vozidel už není potřeba vkládat klíč do zapalování, ale postačí pouze stisknutí tlačítka, které nastartuje auto. Určitě jste si všimli při mnoha závodech, že takto závodnici startují své monoposty.
Dalším prvkem, který jsme převzali do každodenního provozu je zavěšení. Stejně jako formule používáme nezávislé zavěšení kol, které umožnuje každému kolu pohyb, aniž by to ovlivnilo pohyb ostatních kol. Formule například využívá víceprvkové zavěšení, které jsou k dispozici u řady sériových vozů. Proč se tedy naše auto neřídí stejně jako to závodní? Odpověď je prostá, ačkoliv využíváme podobný systém zavěšení, pro běžný provoz je nastavení zcela odlišné. Běžný uživatel ocení také komfort, naopak závodník potřebuje co největší stabilitu v zatáčkách.
Mnoho řidičů nevěnuje dostatečnou pozornost svým pneumatikám, což je škoda, protože je to jedna z věcí, která je udržuje na silnici. Propojení mezi motosportem a běžným řízením je v oblasti pneumatik velmi úzké. Závodní vozy totiž často využívají speciální pneumatiky, které se pak dostávají do běžného provozu.
Silniční vozy si také vypůjčily brzdy. Naše auta totiž využívají kotoučové brzdy, které se v motosportu začaly využívat už v 50. letech minulého století. Od té doby prošly postupným vývojem a dnes se používají například v luxusních vozech keramické brzdy, které jsou lehčí a odolnější. Závodní vozy jsou pak ještě dál, využívají velmi účinné, lehké a odolné brzdy z uhlíku.
Pokud máte na svém autě spoiler, můžete za to děkovat také závodním automobilům. Tyto prvky vytváří potřebný přítlak a tím zvyšují rychlost vozů v zatáčkách. Designerům se tyto součástky tak zalíbily, že se je rozhodli připevnit i na běžná silniční auta v redukované formě. Vývoj vysoce rychlých závodních vozů sebou také přináší nové materiály. V poslední době se užívají hlavně uhlíková vlákna.
Pojďme se podívat ještě na jednu věc, která pochází z motosportu. Ve Formuli 1 a dalších podobných disciplínách se klade velký důraz na bezpečnost. Tyto bezpečnostní prvky se poté dostávají do našich vozidel. Například konstrukce našeho vozidla je navržena tak, aby se v případě nehody zdeformovala tak, aby ochránila řidiče. Další převzatou věcí, kterou by asi nikdo nečekal, jsou zpětná zrcátka, které závodní auta začala využívat už na začátku minulého století. Tato perfektní vychytávka se poté objevila i na sériových vozech a dnes si bez nich nedokážeme jízdu po silnic ani představit. Je až s podivem, kolik běžných součástek jsme převzali ze závodních vozů a dnes je vídáme dennodenně na silnicích.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.