Na McLaren čeká velká výzva. Něco mu do karet hraje, něco ale nikoliv

Carlos Sainz v závodě v Abú Zabí
Carlos Sainz v závodě v Abú Zabí, foto: McLaren
F1NEWS.CZ 28. prosince 2020 21:27
Sdílej:

McLaren patří historicky k těm nejúspěšnějším týmům formule 1. Celkově si připsal téměř 500 pódií, získal 182 vítězství v závodech, 8 Pohárů konstruktérů a 12 jezdeckých titulů. Pro všechny fanoušky McLarenu byly poslední sezóny poněkud smutné, avšak zdá se, že ve Wokingu svítá na lepší časy. Po protrápených sezónách s Hondou (2015-2017) se McLaren zlepšil. Prvním náznakem byly stupně vítězů Carlose Sainze z loňského závodu v Brazílii, ale opravdový zlom pro McLaren nastal až v této sezóně.

K poměrně velkému překvapení se letos McLaren umístil na 3. místě v Poháru konstruktérů a předčil třeba Ferrari nebo Racing Point s vozem, který je mnohými označován za kopii loňského vítězného Mercedesu a konečně i tovární tým svého dodavatele motorů Renault. Třetí místo mezi týmy nemůžeme rozhodně připsat náhodě, McLaren byl konzistentní, získal dvakrát stupně vítězů, přičemž v Itálii nebyl Sainz daleko od vítězství.

Významnou zásluhu na pokroku McLarenu má vedení stáje. Andreas Seidl má zkušenosti s vybudováním vítězného týmu a nastavením potřebné mentality, vždyť s Porsche vyhrál jako šéf týmu slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a i z rozhovorů čiší inteligence a pokora.

A Zak Brown? Jeden z nejpohodovějších šéfů týmu F1 vůbec. S jezdci má velmi vřelý a otevřený vztah a nezřídka s nimi vtipkuje. Právě dobrá atmosféra v týmu a realistická očekávání hodně pomohly.

„Doufám, že budou akcionáři rozumní a vedení ponechají beze změny. Bylo by velkou chybou zbavit se Browna anebo Seidla. Takže, pokud to čte nějaký akcionář McLarenu, buďte shovívaví a odpusťte Seidlovi a Brownovi nějakou tu případnou chybku, z dlouhodobého hlediska vám tihle dva hoši peníze vydělají,“ napsal německý deník FAZ na svých sportovních stránkách.

Co McLarenu poslední dvě sezóny bezpochyby pomáhalo, byli skvělí a spolupracující jezdci. Oba předváděli vyrovnané a velmi slušné výkony. Carlos Sainz jr. i Lando Norris jsou mimo okruh velmi dobří přátele, u videí ze zákulisí se člověk nemůže přestat smát.

Legendární je tweet, který Lando napsal Carlosovi, když se dozvěděl, že pro sezónu 2021 přestupuje k Ferrari: "Soy Lago." V překladu "Jsem jezero". Jste zmatení? Nejste sami, ani Carlos nepochopil, co tím Lando vlastně mínil. Až později mu vysvětlil, že vybrečel celé jezero slz, když se dozvěděl o jeho odchodu.

Pro další sezónu nastoupí do McLarenu několikanásobný vítěz závodů F1 Daniel Ricciardo. Stejně jako Lando i Daniel je velký vtipálek, takže si troufnu odhadnout, že si tihle dva budou velmi dobře rozumět, ale bude mezi nimi taková chemie jako mezi Carlosem a Landem?

Obávám se, že ne. Ricciardo přichází v pozici ostříleného jezdce, který se bude chtít ukázat a svého týmového kolegu pravidelně porážet. V Renaultu to měl Ricciardo s Oconem možná lehčí, ale v McLarenu bude minimálně zpočátku v méně výhodné pozici, bude si muset zvykat na nové auto, lidi a systém práce. A Lando také přirozeně nedá nic zadarmo. Oba budou chtít toho druhého porazit a na trati si nenechají ani centimetr.

McLaren mění pro sezónu 2021 dodavatele motorů. Po své anabázi s nespolehlivou a slabou Hondou se dohodli s Renaultem, který byl jako jediný ochoten týmu z Wokingu dodávat pohonné jednotky. Teď je situace jiná a McLaren se dohodl se svým bývalým partnerem Mercedesem. Zabudovat nový motor do vyladěného šasi jistě není jednoduché a může to ovlivnit celkovou konkurenceschopnost monopostu.

Ve prospěch McLarenu ale hraje fakt, že přecházejí ze zřejmě nejslabšího motoru na ten nejsilnější a nespolehlivější a také skutečnost, že technické oddělení mělo na změnu relativně dost času. Je nutné též zmínit, že stáj s Mercedesem v minulosti úzce spolupracovala a v roce 2013 používala první verzi hybridního agregátu.

Svět Formule 1 je zvědavý na to, jak se McLaren dokáže s novou výzvou poprat. Obhájit letošní třetí místo v Poháru konstruktérů bude jistě prvořadým cílem a hodně bude záležet na konkurenci, neboť ani ta nespí. Mezi nejrychlejší se bude jistě chtít vrátit Ferrari a prosadit se plánuje samozřejmě i Renault. 

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.