McLaren patří historicky k těm nejúspěšnějším týmům formule 1. Celkově si připsal téměř 500 pódií, získal 182 vítězství v závodech, 8 Pohárů konstruktérů a 12 jezdeckých titulů. Pro všechny fanoušky McLarenu byly poslední sezóny poněkud smutné, avšak zdá se, že ve Wokingu svítá na lepší časy. Po protrápených sezónách s Hondou (2015-2017) se McLaren zlepšil. Prvním náznakem byly stupně vítězů Carlose Sainze z loňského závodu v Brazílii, ale opravdový zlom pro McLaren nastal až v této sezóně.
K poměrně velkému překvapení se letos McLaren umístil na 3. místě v Poháru konstruktérů a předčil třeba Ferrari nebo Racing Point s vozem, který je mnohými označován za kopii loňského vítězného Mercedesu a konečně i tovární tým svého dodavatele motorů Renault. Třetí místo mezi týmy nemůžeme rozhodně připsat náhodě, McLaren byl konzistentní, získal dvakrát stupně vítězů, přičemž v Itálii nebyl Sainz daleko od vítězství.
Významnou zásluhu na pokroku McLarenu má vedení stáje. Andreas Seidl má zkušenosti s vybudováním vítězného týmu a nastavením potřebné mentality, vždyť s Porsche vyhrál jako šéf týmu slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a i z rozhovorů čiší inteligence a pokora.
A Zak Brown? Jeden z nejpohodovějších šéfů týmu F1 vůbec. S jezdci má velmi vřelý a otevřený vztah a nezřídka s nimi vtipkuje. Právě dobrá atmosféra v týmu a realistická očekávání hodně pomohly.
„Doufám, že budou akcionáři rozumní a vedení ponechají beze změny. Bylo by velkou chybou zbavit se Browna anebo Seidla. Takže, pokud to čte nějaký akcionář McLarenu, buďte shovívaví a odpusťte Seidlovi a Brownovi nějakou tu případnou chybku, z dlouhodobého hlediska vám tihle dva hoši peníze vydělají,“ napsal německý deník FAZ na svých sportovních stránkách.
Co McLarenu poslední dvě sezóny bezpochyby pomáhalo, byli skvělí a spolupracující jezdci. Oba předváděli vyrovnané a velmi slušné výkony. Carlos Sainz jr. i Lando Norris jsou mimo okruh velmi dobří přátele, u videí ze zákulisí se člověk nemůže přestat smát.
Legendární je tweet, který Lando napsal Carlosovi, když se dozvěděl, že pro sezónu 2021 přestupuje k Ferrari: "Soy Lago." V překladu "Jsem jezero". Jste zmatení? Nejste sami, ani Carlos nepochopil, co tím Lando vlastně mínil. Až později mu vysvětlil, že vybrečel celé jezero slz, když se dozvěděl o jeho odchodu.
Pro další sezónu nastoupí do McLarenu několikanásobný vítěz závodů F1 Daniel Ricciardo. Stejně jako Lando i Daniel je velký vtipálek, takže si troufnu odhadnout, že si tihle dva budou velmi dobře rozumět, ale bude mezi nimi taková chemie jako mezi Carlosem a Landem?
Obávám se, že ne. Ricciardo přichází v pozici ostříleného jezdce, který se bude chtít ukázat a svého týmového kolegu pravidelně porážet. V Renaultu to měl Ricciardo s Oconem možná lehčí, ale v McLarenu bude minimálně zpočátku v méně výhodné pozici, bude si muset zvykat na nové auto, lidi a systém práce. A Lando také přirozeně nedá nic zadarmo. Oba budou chtít toho druhého porazit a na trati si nenechají ani centimetr.
McLaren mění pro sezónu 2021 dodavatele motorů. Po své anabázi s nespolehlivou a slabou Hondou se dohodli s Renaultem, který byl jako jediný ochoten týmu z Wokingu dodávat pohonné jednotky. Teď je situace jiná a McLaren se dohodl se svým bývalým partnerem Mercedesem. Zabudovat nový motor do vyladěného šasi jistě není jednoduché a může to ovlivnit celkovou konkurenceschopnost monopostu.
Ve prospěch McLarenu ale hraje fakt, že přecházejí ze zřejmě nejslabšího motoru na ten nejsilnější a nespolehlivější a také skutečnost, že technické oddělení mělo na změnu relativně dost času. Je nutné též zmínit, že stáj s Mercedesem v minulosti úzce spolupracovala a v roce 2013 používala první verzi hybridního agregátu.
Svět Formule 1 je zvědavý na to, jak se McLaren dokáže s novou výzvou poprat. Obhájit letošní třetí místo v Poháru konstruktérů bude jistě prvořadým cílem a hodně bude záležet na konkurenci, neboť ani ta nespí. Mezi nejrychlejší se bude jistě chtít vrátit Ferrari a prosadit se plánuje samozřejmě i Renault.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.