Čtyřnásobný šampion Formule 1 Sebastian Vettel ukončil svou závodní kariéru v roce 2022 po více než patnácti letech ve vrcholném motorsportu, během nichž závodil za týmy BMW Sauber, Toro Rosso, Red Bull Racing, Ferrari a Aston Martin.
Sebastian Vettel ukončil svou kariéru ve Formuli 1 s impozantní bilancí 53 vítězství z 299 startů, čímž se zařadil mezi nejúspěšnější jezdce historie. Předstihli ho pouze Lewis Hamilton, Michael Schumacher a Max Verstappen, přičemž se všemi třemi během své kariéry sváděl těsné souboje.
Ačkoli měl s Hamiltonem v minulosti napjaté vztahy kvůli jejich rivalitě v boji o mistrovské tituly, jejich vzájemný respekt nakonec převážil. Dokonce se stal jedním z těch, ke kterým se Hamilton obrátil pro radu před svým přestupem k Ferrari.
Podle německého F1 Insider se nyní spekuluje o Vettelově možném návratu do paddocku, přestože od jeho odchodu uplynuly už dva roky.
Sebastian Vettel stále necítí, že by jeho kariéra ve Formuli 1 byla definitivně u konce. Podle zprávy z F1 Insider se bývalý čtyřnásobný mistr světa cítí dostatečně fyzicky připraven na návrat a jako příklad si bere Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa, kteří i ve vyšším věku zůstávají na vrcholu motorsportu.
Ačkoli Vettel pro sezónu 2024 žádné místo nenašel, stále vyhlíží možné příležitosti. Jeho odchod z F1 v roce 2022 údajně nebyl zcela dobrovolný – Aston Martin mu neprodloužil smlouvu a ostatní týmy neměly zájem. Před letošní sezónou se pokusil připojit k Audi, ale tým se rozhodl pro Carlose Sainze, Nica Hülkenberga a Gabriela Bortoleta.
Také jednání s Red Bullem nedopadla podle jeho představ. Hlavní poradce týmu Helmut Marko pro F1 Insider uvedl: „Sebastian by za nás rád jezdil po boku Maxe Verstappena. Ale to by nedávalo smysl, také kvůli jeho ochraně. Max by ho jasně porazil a poškodil Sebastianovu pověst. Nemohl jsem a nechtěl jsem to dovolit.“
Místo Vettela Red Bull vsadil na Liama Lawsona, který má celou kariéru před sebou. Přesto se spekuluje, že pokud by se otevřela správná příležitost, Vettel by mohl zvážit svůj návrat do F1.
V posledních letech své kariéry ve Formuli 1 ztrácel na konkurenceschopnosti, než v roce 2022 definitivně odešel. Ve své poslední sezóně u Ferrari v roce 2020 nestačil na Charlese Leclerca, který se od té doby nadále zlepšoval. Ani v Aston Martinu se mu nepodařilo vrátit mezi elitu, když ve svých posledních třech sezónách skončil na 13., 12. a 12. místě.
Bývalý pilot F1 David Coulthard se domnívá, že Vettel by si dělal iluze, kdyby se v této fázi své kariéry pokusil o návrat. Konkurence na startovním roštu je tvrdá a jeho poslední výkony naznačují, že nejlepší léta má už za sebou.
To však neznamená, že se Vettel z paddocku zcela vytratí. V roce 2024 sehrál klíčovou roli při poctě Ayrtonu Sennovi během Velké ceny Sao Paula a vzhledem ke svému odkazu ve Ferrari i Red Bullu bude v těchto týmech vždy vítán.
Přestože se na startovní rošt zřejmě nevrátí, jeho přítomnost ve světě F1 není u konce. Ať už v roli ambasadora, mentora nebo poradce, Vettel má stále co nabídnout.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.