Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton byli dlouholetými rivaly a společně dominovali Formuli 1, když během 15 sezón získali dohromady 11 mistrovských titulů. Jejich soupeření bylo symbolem éry Red Bullu a Mercedesu, dvou týmů, které ovládly moderní historii motorsportu.
S odchodem Vettela do důchodu a Hamiltonovým přestupem k Ferrari v roce 2025 se jejich cesty znovu nepřímo protnuly. Britský jezdec se rozhodl spolupracovat se stejným závodním inženýrem, jakého měl jeho bývalý rival.
Vettel s Ferrari titul nikdy nezískal, a několikrát mu v tom zabránil právě Hamilton – včetně dramatického střetu během Velké ceny Německa, kdy se jejich vozy nečekaně potkaly navzdory rozdílnému počtu kol.
Před Velkou cenou Německa 2012 vedl Fernando Alonso šampionát s 13bodovým náskokem před Markem Webberem a 29 body před Sebastianem Vettelem. Lewis Hamilton, který v té době slavil svůj 100. závod ve Formuli 1, byl v celkovém pořadí pozadu a zoufale potřeboval dobrý výsledek.
Závod však pro něj nezačal dobře – brzký defekt pneumatiky ho srazil o celé kolo zpět. Přesto se nevzdal a bojoval dál, dokud ve 56. kole nebyl nucen odstoupit kvůli poškození způsobenému právě tímto defektem. Zatímco Hamiltonův jubilejní závod skončil zklamáním, Alonso svou pozici v čele šampionátu upevnil.
V polovině závodu se Lewis Hamilton pokusil odpoutat od Sebastiana Vettela, zatímco ten sváděl boj o druhé místo s Jensonem Buttonem. Manévr však vyvolal rozčilenou reakci německého jezdce, který neskrýval svou frustraci.
"Nevidím smysl v tom, aby se s námi snažil závodit. Je trochu hloupé závodit s lídry," řekl Vettel médiím včetně BBC Sport po skončení závodu.
Během své kariéry měli Sebastian Vettel a Lewis Hamilton několik příležitostí stát se týmovými kolegy, ale k jejich spojení nakonec nikdy nedošlo. Oba závodili za ikonické značky, jako jsou Ferrari, Mercedes a McLaren, a s každým z těchto týmů slavili řadu vítězství.
Nejblíže k partnerství měli v roce 2008, kdy McLaren hledal náhradu za odcházejícího Fernanda Alonsa. Vettel tehdy zaujal svými výkony u Toro Rosso, ale přestup mu znemožnila smlouva s Red Bullem. Místo toho se dostal do hlavního týmu Red Bullu a vyhrál svůj první závod, čímž odstartoval svou vlastní cestu na vrchol F1.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.