Syn Enza Ferrariho řešil "problém" Lewise Hamiltona

Pierro Ferrari v Bahrajnu
Pierro Ferrari v Bahrajnu, foto: Scuderia Ferrari
Alex Bruna 8. února 2025 12:44
Sdílej:

Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.

Čtyřicetiletý Brit tento týden doplnil svého nového týmového parťáka Charlese Leclerca při testování pneumatik Pirelli v Barceloně. Jeho přítomnost naznačuje, že chce být součástí dění od samého začátku a co nejrychleji se sžít s prostředím Scuderie.

Lewis Hamilton se intenzivně připravuje na svou premiérovou sezónu ve Ferrari, kam přestoupil z Mercedesu na víceletý kontrakt. Po vřelém přijetí v Maranellu a Fioranu však minulý týden zažil tvrdou ránu – doslova. Při testu staršího vozu na okruhu v Barceloně havaroval tak vážně, že následné opravy znemožnily Charlesi Leclercovi odjet plánované testovací kilometry.

Ferrari se tento týden vrátilo do Barcelony, aby se zúčastnilo testu pneumatik Pirelli pro sezónu 2026. Společně s McLarenem poskytlo speciálně upravené vozy, tzv. mule cars, které umožnily italskému výrobci sbírat data pro vývoj nových směsí. Přestože test nebyl zaměřen na výkonnost, Pirelli zveřejnilo nejrychlejší časy kol, což umožnilo první srovnání mezi Hamiltonem a Leclercem ve stejných podmínkách.

Hamilton se během prvního dne testu vyrovnal Leclercovi a nakonec zajel o něco rychlejší kolo s časem 1:15,930, čímž byl o 0,130 sekundy rychlejší než jeho týmový kolega. Oba však zaostali za Landem Norrisem, který pilotoval upravený McLaren z roku 2023. Testy sice neposkytují jasný obrázek o formě jezdců či vozů, ale i tak dávají první náznaky vnitrotýmové dynamiky ve Ferrari před sezónou 2025.

Leclerc se druhý den testů v Barceloně výrazně zlepšil a zajel o 1,788 sekundy rychlejší čas než jeho nový týmový kolega Hamilton. Pirelli však zdůraznilo, že „zveřejněné časy na kolo nemají žádný skutečný význam vzhledem k různým pracovním programům“ Ferrari a McLarenu. Přesto se Hamilton musí vyrovnat s tlakem nejen od Leclerca, ale i s otázkami o své formě. Po neúspěšné sezóně 2024, kdy ho v kvalifikacích jasně porazil George Russell, dokonce sám přiznal: „Už nejsem rychlý.“

Navzdory pochybnostem ale Hamilton našel v týmu Ferrari velkou podporu. Sám Piero Ferrari, syn legendárního Enza, odmítá názory, že přestup do Maranella přišel příliš pozdě. „Pravda, ale je nedotčený,“ prohlásil. „Je fit, fyzicky i psychicky. Věk nevidím jako problém. Přijal výzvu s obrovským nadšením a je si jistý svými šancemi.“ Hamiltonův příchod do Scuderie tak není jen o nové výzvě, ale také o snaze dokázat, že stále patří mezi elitu.

Hamilton čelí obrovskému tlaku, aby ve Ferrari okamžitě podával špičkové výkony. Spekuluje se, že šéf týmu Fred Vasseur by mohl už po několika závodech sezóny 2025 rozhodnout o týmové hierarchii a uvalit týmové příkazy na podporu silnějšího jezdce. Podle italských médií by úvodní závody mohly být klíčové pro to, kdo se v týmu stane jedničkou.

Ferrari do sezóny vstupuje s rovnocenným přístupem k Hamiltonovi i Leclercovi, ale pokud jeden z nich brzy získá jasnou výhodu, tým se postaví za něj. Expert Sky F1 Martin Brundle varoval, že Ferrari nebude na Hamiltona čekat dlouho: „Do třetího závodu v Suzuce bude muset být v plné formě.“ Vasseur navíc potvrdil, že SF-25 bude „zcela nový“, což naznačuje, že tým je připraven udělat maximum pro zisk prvního titulu od roku 2008.

Nadcházející sezóna F1 slibuje mimořádně vyrovnaný boj mezi Ferrari, Mercedesem, Red Bullem a McLarenem, který se stal černým koněm mistrovského boje v roce 2024. Ferrari navíc přistoupilo k nečekanému kroku a pro poslední sezónu současných pravidel výrazně přepracovalo svůj monopost SF-25. Očekává se, že tým přejde na přední zavěšení pullrod inspirované Red Bullem a McLarenem a zároveň upraví převodovku i aerodynamiku bočnic.

Vývoj nového vozu vedl bývalý inženýr Mercedesu Loic Serra, který má k Hamiltonovi blízko z jejich společných úspěšných let. Oba sdíleli výhrady k neúspěšné koncepci „zero-pod“, kterou Mercedes prosazoval v letech 2022–2023. První testy ale odhalily, že Hamilton měl potíže s adaptací na brzdy Brembo, na což Ferrari muselo okamžitě reagovat a mezi testy ve Fioranu a Barceloně provést důležité úpravy brzdového pedálu.

Stalo se