Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Čtyřicetiletý Brit tento týden doplnil svého nového týmového parťáka Charlese Leclerca při testování pneumatik Pirelli v Barceloně. Jeho přítomnost naznačuje, že chce být součástí dění od samého začátku a co nejrychleji se sžít s prostředím Scuderie.
Lewis Hamilton se intenzivně připravuje na svou premiérovou sezónu ve Ferrari, kam přestoupil z Mercedesu na víceletý kontrakt. Po vřelém přijetí v Maranellu a Fioranu však minulý týden zažil tvrdou ránu – doslova. Při testu staršího vozu na okruhu v Barceloně havaroval tak vážně, že následné opravy znemožnily Charlesi Leclercovi odjet plánované testovací kilometry.
Ferrari se tento týden vrátilo do Barcelony, aby se zúčastnilo testu pneumatik Pirelli pro sezónu 2026. Společně s McLarenem poskytlo speciálně upravené vozy, tzv. mule cars, které umožnily italskému výrobci sbírat data pro vývoj nových směsí. Přestože test nebyl zaměřen na výkonnost, Pirelli zveřejnilo nejrychlejší časy kol, což umožnilo první srovnání mezi Hamiltonem a Leclercem ve stejných podmínkách.
Hamilton se během prvního dne testu vyrovnal Leclercovi a nakonec zajel o něco rychlejší kolo s časem 1:15,930, čímž byl o 0,130 sekundy rychlejší než jeho týmový kolega. Oba však zaostali za Landem Norrisem, který pilotoval upravený McLaren z roku 2023. Testy sice neposkytují jasný obrázek o formě jezdců či vozů, ale i tak dávají první náznaky vnitrotýmové dynamiky ve Ferrari před sezónou 2025.
Leclerc se druhý den testů v Barceloně výrazně zlepšil a zajel o 1,788 sekundy rychlejší čas než jeho nový týmový kolega Hamilton. Pirelli však zdůraznilo, že „zveřejněné časy na kolo nemají žádný skutečný význam vzhledem k různým pracovním programům“ Ferrari a McLarenu. Přesto se Hamilton musí vyrovnat s tlakem nejen od Leclerca, ale i s otázkami o své formě. Po neúspěšné sezóně 2024, kdy ho v kvalifikacích jasně porazil George Russell, dokonce sám přiznal: „Už nejsem rychlý.“
Navzdory pochybnostem ale Hamilton našel v týmu Ferrari velkou podporu. Sám Piero Ferrari, syn legendárního Enza, odmítá názory, že přestup do Maranella přišel příliš pozdě. „Pravda, ale je nedotčený,“ prohlásil. „Je fit, fyzicky i psychicky. Věk nevidím jako problém. Přijal výzvu s obrovským nadšením a je si jistý svými šancemi.“ Hamiltonův příchod do Scuderie tak není jen o nové výzvě, ale také o snaze dokázat, že stále patří mezi elitu.
Hamilton čelí obrovskému tlaku, aby ve Ferrari okamžitě podával špičkové výkony. Spekuluje se, že šéf týmu Fred Vasseur by mohl už po několika závodech sezóny 2025 rozhodnout o týmové hierarchii a uvalit týmové příkazy na podporu silnějšího jezdce. Podle italských médií by úvodní závody mohly být klíčové pro to, kdo se v týmu stane jedničkou.
Ferrari do sezóny vstupuje s rovnocenným přístupem k Hamiltonovi i Leclercovi, ale pokud jeden z nich brzy získá jasnou výhodu, tým se postaví za něj. Expert Sky F1 Martin Brundle varoval, že Ferrari nebude na Hamiltona čekat dlouho: „Do třetího závodu v Suzuce bude muset být v plné formě.“ Vasseur navíc potvrdil, že SF-25 bude „zcela nový“, což naznačuje, že tým je připraven udělat maximum pro zisk prvního titulu od roku 2008.
Nadcházející sezóna F1 slibuje mimořádně vyrovnaný boj mezi Ferrari, Mercedesem, Red Bullem a McLarenem, který se stal černým koněm mistrovského boje v roce 2024. Ferrari navíc přistoupilo k nečekanému kroku a pro poslední sezónu současných pravidel výrazně přepracovalo svůj monopost SF-25. Očekává se, že tým přejde na přední zavěšení pullrod inspirované Red Bullem a McLarenem a zároveň upraví převodovku i aerodynamiku bočnic.
Vývoj nového vozu vedl bývalý inženýr Mercedesu Loic Serra, který má k Hamiltonovi blízko z jejich společných úspěšných let. Oba sdíleli výhrady k neúspěšné koncepci „zero-pod“, kterou Mercedes prosazoval v letech 2022–2023. První testy ale odhalily, že Hamilton měl potíže s adaptací na brzdy Brembo, na což Ferrari muselo okamžitě reagovat a mezi testy ve Fioranu a Barceloně provést důležité úpravy brzdového pedálu.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.