Red Bull změnil směr vývoje: Jak se RB21 vyrovná s konkurencí?

Liam Lawson, Red Bull RB21
Liam Lawson, Red Bull RB21, foto: Red Bull Content Pool
Michael Zelinka DNES 14:34
Sdílej:

Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.

Pierre Waché, technický ředitel Red Bullu, přiznal, že rozdíl mezi modelem RB21 a jeho předchůdcem je mnohem výraznější než změny, které tým provedl mezi vozy RB19 a posledním modelem. Tento komentář je překvapivý, vzhledem k tomu, jak výrazně se nový RB21 liší od vozu, který dominoval většině závodů v roce 2023 a vyhrál 21 z 22 velkých cen.

V průběhu těžké sezóny 2024 si tým z Milton Keynes přiznal, že při vývoji své konstrukční filozofie možná šel příliš daleko a experimentoval více, než bylo rozumné. V loňské sezóně se Red Bull potýkal s problémy, které vyplynuly ze změn v designu vozu. Tyto úpravy vedly k narušené rovnováze mezi přední a zadní částí vozu a k obtížím v kombinaci aerodynamiky a efektů podlahy.

Tým se nyní rozhodl pro změnu směru vývoje a zaměřil se na vytvoření stabilnějšího a lépe ovladatelného vozu pro nadcházející sezónu. To některé překvapilo, protože nový monopost na první pohled připomíná RB20.

„Myslím, že je to odlišnější než změny mezi RB19 a RB20, pokud jde o charakteristiky vozu,“ řekl Waché pro The Race, jak informuje RacingNews365. „Po sezóně u RB19 došlo k evoluci. Tvar RB20 byl výrazně jiný, ale koncept vozu zůstal stejný.

„Teď je ale jasné, že způsob, jakým získáváme rychlost a charakteristiku vozu, je úplně jiný. Abyste byli konkurenceschopní, musíte umět využít jeho potenciál v určitém okamžiku. Co nám změny pro rok 2025 dávají, je větší možnost jej znovu vyvážit. Trvá to více času pochopit, jaká je nejlepší možnost, a myslím, že to je proces, ve kterém se právě nacházíme.“

Při podrobnějším zkoumání se ukázalo, že změny provedené u RB21 byly daleko rozsáhlejší, než se původně zdálo, zejména pokud jde o změny, které proběhly pod karoserií.

Tento zásah měl částečně vliv na některé problémy se spolehlivostí, které Red Bull měl během předsezónních testů na okruhu v Bahrajnu, což vedlo k omezenému času na trati pro Maxe Verstappena a Liama Lawsona.

„I když vůz v tuto chvíli ještě neprokazuje požadovanou čistou rychlost, reaguje způsobem, jaký tým očekával, což znamená, že tým pod vedením Christiana Hornera nyní disponuje flexibilnějším vozem," informuje zmíněný web.

„Máme zpětnou vazbu, která odpovídá našim očekáváním, co se týče reakce vozu a rovnováhy. Vlastnosti vozu jsou nyní vyrovnanější, než byly v loňském roce, kdy auto mělo tendenci být více nestabilní,“ vysvětlil Waché.

„Ale myslím, že stále máme co dělat v tom, jak využít jeho potenciál. V současnosti je obtížné auto znovu vyvážit, ale zkoumáme různé možnosti,“ doplnil.

Skutečnou výkonnost všech monopostů zjistíme již příští víkend v australském Melbourne, kde se uskuteční první závod letošní sezóny.

Stalo se