Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Red Bull pokračuje v agresivní strategii výběru jezdců, přičemž nejnovějším jménem v jejich tvrdé selekci je Yukiho Tsunodu. Po krátké a neúspěšné misi Liama Lawsona v hlavním týmu se japonský jezdec ocitá v situaci, která může rozhodnout o jeho budoucnosti v královně motorsportu.
Lawson, který byl povýšen po bok Maxe Verstappena, měl jen minimální čas na adaptaci. Po pouhém dni a půl testování v Bahrajnu a třech volných trénincích v Melbourne a Šanghaji přišel neúprosný verdikt – jeho místo bylo ztraceno.
Bývalý jezdec Red Bullu Alex Albon trefně přirovnal řízení monopostu týmu k extrémnímu nastavení citlivosti myši na počítači: „Je to jako pracovat na počítači s myší nastavenou na maximální citlivost.“
Onboard záběry ukázaly, jak se Lawson během svého krátkého působení neustále potýkal s nestabilním chováním RB21. Každý pokus o rychlý průjezd zatáčkou vedl k prudkým korekcím a ztraceným apexům, což podtrhovalo náročnost monopostu, který je evidentně navržen primárně pro Verstappenův agresivní jezdecký styl, píše Motorsport.com.
Tým vedený Helmutem Markem se dlouhodobě snaží najít dalšího Verstappena. Vůz, který Holanďan ovládá s precizností, se pro ostatní jezdce stává téměř neřiditelným. Sám Verstappen přitom v roce 2024 upozorňoval, že Red Bull svou reakcí na rostoucí konkurenci McLarenu ještě více posunul monopost do extrému, čímž se stal ještě obtížnějším na ovládání.
Red Bull tak stojí před zásadním rozhodnutím – buď se jim podaří najít dalšího jezdce s unikátními schopnostmi Verstappena, nebo budou muset změnit filozofii a začít stavět vozy, které zvládnou řídit i jiní. Do té doby se zdá, že tým bude dál závodit s jedním a půl autem – Verstappenovým a tím druhým, jehož jezdec se bude snažit udržet vůz na trati.
Zatímco Marko stále kontroluje dění, situace se může změnit, pokud Verstappen začne aktivně protestovat. Zatímco v době dominance se dá akceptovat náročnost vozu, v momentě, kdy se výkonnostní náskok začne zmenšovat, může se i mistr světa začít dožadovat změn.
Tento víkend dostane v domácím závodě v Japonsku svou šanci Yuki Tsunoda. Oproti Lawsonovi má výhodu čtyř let zkušeností s Racing Bulls a lepší znalost okruhů v kalendáři. Přesto je jeho situace nejasná – po sezóně 2025 Honda ukončí spolupráci s Red Bullem, což znamená, že japonský jezdec přichází o klíčového spojence.
Pokud se mu podaří s RB21 sžít a prokázat konkurenceschopnost, může si místo v týmu udržet. Pokud ne, Red Bull se nebude zdráhat jej nahradit.
Lawsonova budoucnost je nyní nejistá. Tradiční návrat do Racing Bulls často znamená postupný konec v programu Red Bullu, i když v některých případech, jako u Pierra Gaslyho, může sloužit jako přestupní stanice k jiným příležitostem. Faktem ale zůstává, že během tří měsíců se kariéra jednoho z nejtalentovanějších jezdců akademie dramaticky změnila.
Zatímco Red Bull se nadále spoléhá na tvrdou selekci a okamžitý výkon, McLaren předvádí odlišnou filozofii práce s mladými jezdci. Po vítězství Oscara Piastriho v Šanghaji šéf týmu Andrea Stella popsal dlouhodobý proces, který pomohl australskému jezdci ke zlepšení.
„Pamatuji si, jak jsem si tehdy říkal, že Oscar má ještě hodně co učit,“ vzpomíná Stella na jeho loňský výkon v Číně. „A teď mohu říct, že všechna ta práce se opravdu vyplatila,“ doplnil.
Zatímco Red Bull dál hledá svého nového Verstappena, McLaren buduje své jezdce postupně – a výsledky začínají přicházet.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.