Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Red Bull pokračuje v agresivní strategii výběru jezdců, přičemž nejnovějším jménem v jejich tvrdé selekci je Yukiho Tsunodu. Po krátké a neúspěšné misi Liama Lawsona v hlavním týmu se japonský jezdec ocitá v situaci, která může rozhodnout o jeho budoucnosti v královně motorsportu.
Lawson, který byl povýšen po bok Maxe Verstappena, měl jen minimální čas na adaptaci. Po pouhém dni a půl testování v Bahrajnu a třech volných trénincích v Melbourne a Šanghaji přišel neúprosný verdikt – jeho místo bylo ztraceno.
Bývalý jezdec Red Bullu Alex Albon trefně přirovnal řízení monopostu týmu k extrémnímu nastavení citlivosti myši na počítači: „Je to jako pracovat na počítači s myší nastavenou na maximální citlivost.“
Onboard záběry ukázaly, jak se Lawson během svého krátkého působení neustále potýkal s nestabilním chováním RB21. Každý pokus o rychlý průjezd zatáčkou vedl k prudkým korekcím a ztraceným apexům, což podtrhovalo náročnost monopostu, který je evidentně navržen primárně pro Verstappenův agresivní jezdecký styl, píše Motorsport.com.
Tým vedený Helmutem Markem se dlouhodobě snaží najít dalšího Verstappena. Vůz, který Holanďan ovládá s precizností, se pro ostatní jezdce stává téměř neřiditelným. Sám Verstappen přitom v roce 2024 upozorňoval, že Red Bull svou reakcí na rostoucí konkurenci McLarenu ještě více posunul monopost do extrému, čímž se stal ještě obtížnějším na ovládání.
Red Bull tak stojí před zásadním rozhodnutím – buď se jim podaří najít dalšího jezdce s unikátními schopnostmi Verstappena, nebo budou muset změnit filozofii a začít stavět vozy, které zvládnou řídit i jiní. Do té doby se zdá, že tým bude dál závodit s jedním a půl autem – Verstappenovým a tím druhým, jehož jezdec se bude snažit udržet vůz na trati.
Zatímco Marko stále kontroluje dění, situace se může změnit, pokud Verstappen začne aktivně protestovat. Zatímco v době dominance se dá akceptovat náročnost vozu, v momentě, kdy se výkonnostní náskok začne zmenšovat, může se i mistr světa začít dožadovat změn.
Tento víkend dostane v domácím závodě v Japonsku svou šanci Yuki Tsunoda. Oproti Lawsonovi má výhodu čtyř let zkušeností s Racing Bulls a lepší znalost okruhů v kalendáři. Přesto je jeho situace nejasná – po sezóně 2025 Honda ukončí spolupráci s Red Bullem, což znamená, že japonský jezdec přichází o klíčového spojence.
Pokud se mu podaří s RB21 sžít a prokázat konkurenceschopnost, může si místo v týmu udržet. Pokud ne, Red Bull se nebude zdráhat jej nahradit.
Lawsonova budoucnost je nyní nejistá. Tradiční návrat do Racing Bulls často znamená postupný konec v programu Red Bullu, i když v některých případech, jako u Pierra Gaslyho, může sloužit jako přestupní stanice k jiným příležitostem. Faktem ale zůstává, že během tří měsíců se kariéra jednoho z nejtalentovanějších jezdců akademie dramaticky změnila.
Zatímco Red Bull se nadále spoléhá na tvrdou selekci a okamžitý výkon, McLaren předvádí odlišnou filozofii práce s mladými jezdci. Po vítězství Oscara Piastriho v Šanghaji šéf týmu Andrea Stella popsal dlouhodobý proces, který pomohl australskému jezdci ke zlepšení.
„Pamatuji si, jak jsem si tehdy říkal, že Oscar má ještě hodně co učit,“ vzpomíná Stella na jeho loňský výkon v Číně. „A teď mohu říct, že všechna ta práce se opravdu vyplatila,“ doplnil.
Zatímco Red Bull dál hledá svého nového Verstappena, McLaren buduje své jezdce postupně – a výsledky začínají přicházet.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.