Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Sezóna 2025 Formule 1 začala dramaticky. Lando Norris si připsal triumf a odstartoval svou cestu za titulem vítězně. Závod v Melbourne byl poznamenán proměnlivým počasím, několika nehodami a zásahy safety caru.
Velkou pozornost poutal debut Lewise Hamiltona ve Ferrari. Britský jezdec odstartoval z osmého místa a během chaotického průběhu se dokonce krátce ocitl ve vedení. Po zastávce v boxech ale klesl na desáté místo a nakonec dojel devátý. S novým vozem i týmem se stále sžívá, což bylo patrné i v komunikaci s inženýrem Riccardem Adamim.
Závod se stal náročnou zkouškou pro nováčky – čtyři debutanti ve Formuli 1 nedokončili kvůli nárazu do bariér. Celkově Grand Prix Austrálie nabídla nečekané momenty a ukázala, že letošní sezóna by mohla být plná překvapení.
Jeden z klíčových momentů úvodního závodu sezóny přišel po havárii Fernanda Alonsa, kdy na trať vyjel safety car a zároveň se dramaticky změnilo počasí. Tento zvrat zničil závod domácího Oscara Piastriho, jenž se roztočil těsně před boxovou uličkou. Max Verstappen měl potenciálně šanci předjet Landa Norrise, kdyby zamířil do boxů o kolo dříve.
Velkou pozornost opět poutal Lewis Hamilton, který debutoval ve Ferrari. Jeho komunikace s novým inženýrem Riccardem Adamim ukázala, že si na sebe teprve zvykají. Bývalý jezdec Karun Chandhok k tomu pro Sky Sports F1 poznamenal: „Hamilton preferuje jiný styl komunikace, než na jaký byl Adami zvyklý u Sainze a Vettela. Zatímco Adami dává více instrukcí, Hamilton často říká: 'Nechte to na mně.'“
Sám Hamilton v týmovém rádiu prohlásil: „Učím se auto za pochodu, kámo, prostě mě nechte na tom s DRS, není to problém.“ Pokud by mezi ním a týmem panovalo větší porozumění, mohl požadovat zastávku v boxech dříve a profitovat ze změny počasí.
Strategická chyba Ferrari ovlivnila nejen Hamiltona, ale i Charlese Leclerca, který stejně jako jeho nový týmový kolega přišel o lepší výsledek. Přesto si oba jezdci odvezli solidní bodový zisk, i když šance na lepší umístění zůstala nevyužitá.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur stojí před náročným úkolem – v týmu má dvě silné osobnosti, které se obě vidí jako lídr. Charles Leclerc zatím působí jako favorit, když v Austrálii překonal Lewise Hamiltona a po výjezdu safety caru ho dokonce předjel.
Leclerc však nebyl během závodu úplně spokojený a v týmovém rádiu si stěžoval, že by ho jeho inženýr měl nechat více soustředit. Na druhé straně Hamilton stále hledá způsob, jak si zvyknout na nové auto. Jeho inženýr Riccardo Adami ho například nabádal k „trénování“ s nastavením K1 při snaze předjet Alexe Albona.
Vasseur byl navíc během víkendu rozladěný jednou ze zpráv, kterou Hamilton obdržel do týmového rádia, což naznačuje, že v interní komunikaci Ferrari je stále prostor pro zlepšení. Jak se vztah mezi Leclercem a Hamiltonem vyvine, zůstává otevřenou otázkou – jasné však je, že boj o pozici týmové jedničky v Maranellu právě začal.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.