Gabriel Bortoleto a Fernando Alonso se v roce 2025 setkávají jako konkurenti na trati a zároveň v roli klienta a manažera. Tento neobvyklý vztah vzbuzuje zájem o jeho vliv na startovní rošt F1 a dosavadní průběh sezóny.
Fernando Alonso, který letos zahajájil svou 22. sezónu ve Formuli 1, se kromě konkurence nováčků na startovním roštu musí vypořádat i s unikátní situací. Na trati totiž potkává i svého svěřence, Gabriela Bortoleta, který závodí za tým Sauber.
Od roku 2023 je Bortoleto součástí manažerského týmu A14, který vede Alonso spolu s Albertem Resclosou Coll a Albertem Fernandezem Albilaresem. Tato situace je výjimečná, protože Bortoleto se na startovní rošt dostal právě díky Alonsoovi, a teď se oba potkávají na tom největším závodním poli, kde jejich týmy budou soupeřit.
Alonso se k tomu pro Motorsport.com vyjádřil s úsměvem: "Myslím, že existují jasná pravidla – zůstanu před ním! To je moje porozumění!" Poté se však vrátil k vážnější poznámce: "Je skvělé vidět, jak Gabrielova kariéra roste. Jsme v A14 na něj velmi hrdí. Letos bude první rok, kdy nebude vyhrávat (po jeho vítězstvích ve Formuli 3 a 2 jako nováček), takže to musíme možná přijmout."
Alonso pokračoval: "Ale je to součástí jeho učební křivky. Pro mě je to trochu jiný pocit. Všechny rady, které jsem mu dával v posledních dvou letech, jsou teď trochu divné, protože mu dávám stejné věci, jak mu pomáhat s přípravou na okruzích, přístupem k víkendům závodů, marketingovými aktivitami a podobně."
Bortoleto na to reagoval s humorem a zmínil se o tom, jak se Alonsovo poradenství projevilo během jejich prvního závodu za deště v Austrálii: "Řekl mi, 'jen přežít,' a pak jsme oba vypadli!" V Šanghaji si pak Bortoleto vtipně postěžoval, že v jeho smlouvě je klauzule o tom, že mu musí Alonso vždy poskytovat slipstream v kvalifikaci, na což Alonso reagoval zmínkou o dlouhé rovince na čínském okruhu.
Bortoleto také ocenil, jak mu Alonso pomáhá mimo závody: "Mnoho mi toho naučil, jak maximálně využít svůj výkon na trati, jak správně zvládat dny na začátku víkendu – čtvrtky a pátky. Je to skvélé."
I když se v Austrálii jejich souboj neuskutečnil, Bortoleto doufal, že v Číně to bude jiné, a přál si, aby měli možnost závodit bok po boku. "Celý život jsem ho sledoval závodit, a teď proti němu závodím v F1. Je to skvělá příležitost."
Nakonec však v Šanghaji oba závodili odlišně: Alonso měl náskok ve sprintu, ale Bortoleto havaroval hned na začátku závodu. Alonso nakonec závod ukončil po čtyřech kolech kvůli problémům s brzdovým systémem.
Oba byli viděni při hovoru nad jezerní promenádou v paddocku, kde si vyměňovali dojmy z neúspěšného startu sezóny. Závodní kapitola tohoto jedinečného vztahu tak prozatím ještě musí počkat.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.