FIA posouvá hranice bezpečnosti: Nové ploty zajišťují ochranu proti troskám

Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem, foto: FIA
Michael Zelinka VČERA 18:10
Sdílej:

Bezpečnost hraje v motorsportu klíčovou roli, přičemž FIA neustále hledá způsoby, jak zlepšit všechny její aspekty – od ochrany samotných závodníků přes bezpečí traťových maršálů až po maximální zabezpečení diváků.

FIA představila nejnovější opatření na zvýšení bezpečnosti v motorsportu – homologaci nové šestimetrové ochranné bariéry proti troskám. Tuto bariéru navrhla švýcarská společnost Geobrugg, aby poskytla vyšší úroveň ochrany v rizikovějších částech tratí, jako jsou vysokorychlostní zatáčky, prudké stoupání nebo tribuny vystavené potenciálnímu nebezpečí. Díky tomuto opatření se bezpečnost na okruzích dostává na novou úroveň.

V souladu s pravidly FIA musí všechny nové okruhy používat homologované ochranné bariéry. U stávajících tratí s licencí Grade 1 je navíc povinné nahrazovat poškozené nebo zničené ploty těmito schválenými řešeními. Tím se zajišťuje vyšší úroveň bezpečnosti na nejprestižnějších závodních tratích světa, informuje PlanetF1.com.

Od roku 2026 budou muset i okruhy s licencí Grade 2 splňovat požadavky na použití nové 6metrové ochranné bariéry. Tento typ plotu však mohou okruhy nasadit i dříve, pokud chtějí dobrovolně zvýšit bezpečnost pro diváky a všechny účastníky závodů.

Některé okruhy, jako Suzuka, Bahrajn, Monza, Interlagos a Fuji, již používají 6metrové ochranné ploty. Ty však dosud nebyly testovány podle nejvyšších bezpečnostních standardů nutných pro homologaci.

Verze plotu od společnosti Geobrugg je první 6metrový plot schválený FIA, který prošel přísnými zkouškami podle standardu FIA 3502-2018. Testy zahrnovaly například náraz 780kg koule rychlostí 60 km/h nebo náraz plnohodnotného závodního vozu rychlostí 120 km/h, přičemž bariéra musela udržet všechny úlomky v zóně nárazu do tří metrů.

Video: 6-meter high fence FIA homologation tests | Geobrugg

Nové řešení přináší pozitivní zprávy také pro diváky. Zvýšení rozestupu mezi kabely nad výškou tří metrů zajišťuje lepší viditelnost z tribuny a menší vizuální rušení, přičemž stále poskytuje ochranu před odletujícími troskami.

Ředitel společnosti Geobrugg pro motorsport Jochen Braunwarth k tomu uvedl: „Naše snaha zajistit bezpečnost diváků, pracovníků i funkcionářů na závodních okruzích se posunula o další krok vpřed. Zvýšená výška ochranných plotů poskytuje vyšší úroveň ochrany proti létajícím troskám, které by mohly zasáhnout tribuny nebo jiné divácké zóny.“

„Být blízko závodní akce a zároveň zůstat v bezpečí je citlivá rovnováha a většinou jste v těchto místech vystaveni vyššímu riziku než jinde. Toto zvýšené riziko je nyní eliminováno díky novému vyššímu řešení, které poskytuje ochranu proti létajícím troskám z havarujících vozů.“

Témata:
Stalo se