Bezpečnost hraje v motorsportu klíčovou roli, přičemž FIA neustále hledá způsoby, jak zlepšit všechny její aspekty – od ochrany samotných závodníků přes bezpečí traťových maršálů až po maximální zabezpečení diváků.
FIA představila nejnovější opatření na zvýšení bezpečnosti v motorsportu – homologaci nové šestimetrové ochranné bariéry proti troskám. Tuto bariéru navrhla švýcarská společnost Geobrugg, aby poskytla vyšší úroveň ochrany v rizikovějších částech tratí, jako jsou vysokorychlostní zatáčky, prudké stoupání nebo tribuny vystavené potenciálnímu nebezpečí. Díky tomuto opatření se bezpečnost na okruzích dostává na novou úroveň.
V souladu s pravidly FIA musí všechny nové okruhy používat homologované ochranné bariéry. U stávajících tratí s licencí Grade 1 je navíc povinné nahrazovat poškozené nebo zničené ploty těmito schválenými řešeními. Tím se zajišťuje vyšší úroveň bezpečnosti na nejprestižnějších závodních tratích světa, informuje PlanetF1.com.
Od roku 2026 budou muset i okruhy s licencí Grade 2 splňovat požadavky na použití nové 6metrové ochranné bariéry. Tento typ plotu však mohou okruhy nasadit i dříve, pokud chtějí dobrovolně zvýšit bezpečnost pro diváky a všechny účastníky závodů.
Některé okruhy, jako Suzuka, Bahrajn, Monza, Interlagos a Fuji, již používají 6metrové ochranné ploty. Ty však dosud nebyly testovány podle nejvyšších bezpečnostních standardů nutných pro homologaci.
Verze plotu od společnosti Geobrugg je první 6metrový plot schválený FIA, který prošel přísnými zkouškami podle standardu FIA 3502-2018. Testy zahrnovaly například náraz 780kg koule rychlostí 60 km/h nebo náraz plnohodnotného závodního vozu rychlostí 120 km/h, přičemž bariéra musela udržet všechny úlomky v zóně nárazu do tří metrů.
Video: 6-meter high fence FIA homologation tests | Geobrugg
Nové řešení přináší pozitivní zprávy také pro diváky. Zvýšení rozestupu mezi kabely nad výškou tří metrů zajišťuje lepší viditelnost z tribuny a menší vizuální rušení, přičemž stále poskytuje ochranu před odletujícími troskami.
Ředitel společnosti Geobrugg pro motorsport Jochen Braunwarth k tomu uvedl: „Naše snaha zajistit bezpečnost diváků, pracovníků i funkcionářů na závodních okruzích se posunula o další krok vpřed. Zvýšená výška ochranných plotů poskytuje vyšší úroveň ochrany proti létajícím troskám, které by mohly zasáhnout tribuny nebo jiné divácké zóny.“
„Být blízko závodní akce a zároveň zůstat v bezpečí je citlivá rovnováha a většinou jste v těchto místech vystaveni vyššímu riziku než jinde. Toto zvýšené riziko je nyní eliminováno díky novému vyššímu řešení, které poskytuje ochranu proti létajícím troskám z havarujících vozů.“
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.