Atmosféra v Maranellu vibruje očekáváním. Ferrari vstupuje do nové éry a Lewis Hamilton má být tím, kdo rozpoutá rudou revoluci. Jak si povede při svém velkolepém debutu v Austrálii?
Ferrari uzavřelo minulou sezónu ve skvělé formě, přestože v dramatickém finále přišlo o pohár konstruktérů ve prospěch McLarenu. Charles Leclerc podal v Abú Zabí fenomenální výkon a vyšvihl se na stupně vítězů společně s Carlosem Sainzem, který zažil pravděpodobně nejlepší rok své kariéry ve Formuli 1.
Pro sezonu 2025 však Ferrari vsadilo na ještě silnější sestavu a přivedlo Lewise Hamiltona, který překonal téměř všechny rekordy v tomto sportu. Zisk osmého titulu v ikonických barvách Scuderie by byl pro britského šampiona korunou jeho legendární kariéry. Cesta k triumfu však nebude snadná – Leclerc touží po svém prvním mistrovském titulu a McLaren se chce stát vážným soupeřem Red Bullu.
Očekávání od Hamiltona jsou obrovská a Ferrari si od něj slibuje okamžitý dopad na výsledky. Podle zprávy Gazzetta dello Sport má Scuderia jasnou vizi a věří, že právě Hamilton může být tím, kdo ji po dlouhých letech vrátí na vrchol Formule 1.
Lewis Hamilton absolvoval rozsáhlý předsezónní program ve Fioranu a Barceloně, aby si zvykl na nový tým a prostředí Ferrari. Navzdory nehodě při testech v Barceloně získal cenné zkušenosti s vozy F1 pro roky 2023 i 2024, což mu poskytlo první náznak chování letošního monopostu. První ostrou jízdu s aktuálním modelem absolvuje při shakedownu ve Fioranu před testy v Bahrajnu.
Ferrari vkládá do Hamiltona velké naděje a věří, že bude v úvodním závodě sezóny v Austrálii velmi konkurenceschopný. Podle Gazzetty dello Sport byl tým ohromen jeho přístupem a rychlou adaptací na nové prostředí. Šéf stáje Frederic Vasseur zdůraznil, že Hamilton nepotřebuje dlouhou aklimatizaci a očekává, že se hned zapojí do boje o nejvyšší příčky.
Hamilton se také intenzivně připravuje na simulátoru Ferrari, i když si je vědom, že virtuální jízda nikdy plně nenahradí realitu na trati. Vzhledem k přesunu prvního závodu do Austrálie kvůli ramadánu se vrátí na místo svého debutu ve Formuli 1 z roku 2007, což přidává jeho premiéře v červené kombinéze ještě větší symboliku.
Ferrari má oprávněné důvody věřit, že Lewis Hamilton bude v Melbourne úspěšný. Britský jezdec stál na stupních vítězů už při svém debutu v roce 2007 a o rok později si v Albert Parku dojel pro vítězství, čímž odstartoval svou první mistrovskou sezónu. Celkově triumfoval v Austrálii dvakrát – v letech 2008 a 2015.
Jeho bilance v Melbourne je působivá, přestože ji v roce 2009 poznamenala diskvalifikace kvůli skandálu "Lie-gate". Přesto Hamilton celkem osmkrát skončil na pódiu, naposledy v roce 2023.
Letos chce tuto statistiku ještě vylepšit a ukázat, že i ve 40 letech patří mezi největší favority. S vozem Ferrari a motivací v novém týmu má šanci zapsat další kapitolu své legendární kariéry.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.