O půl hodiny posunutou kvalifikaci ovládli jezdci Mercedesu. Ze druhé řady vyrazí do zítřejšího závodu Verstappen a Leclerc.
Kvalifikace začala v 15:30 - tedy o půl hodiny později než bylo původně v plánu. To kvůli uvolněnému kanálu, na který v závěru třetího tréninku najel Sebastian Vettel.
Prostoru na trati využili takřka okamžitě všichni piloti. Do vedení se dostaly oba Mercedesy - mírně rychlejším z dua stříbrných šípů byl Bottas. Trať jako taková rapidně zrychlovala, což přineslo razantní zlepšování časů každým odjetým kolem. Pět minut před koncem Q1 patřily nepostupové příčky Magnussenovi, Grosjeanovi, Raikkonenovi, Russellovi a Latifimu. Nedělo se tak nic překvapivého. V posledních vteřinách se dokázal zlepšit Russell, který tak odsunul na nepostupovou pozici Giovinazziho.
The first laps are in, and it's our three-time practice leader Valtteri Bottas on top with a 1:17.064 🔥#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/AXsU1mcyGu
— Formula 1 (@F1) October 24, 2020 Druhá část přinesla, jak už je tradicí, snahu některých pilotů kvalifikovat se na středně tvrdé sadě. Byli mezi nimi i oba jezdci Ferrari, ale těm se rychlá kola na "žlutém" obutí nepovedla. Leclerc s Vettelem totiž chybovali, Monačanovi se však povedl reparát, který ho dostal na průběžnou šestou příčku. Po úvodní sérii by si ve třetí části nezajezdili Ocon, Stroll, Kvyat, Vettel a Russell. Na zmíněném pořadí už závěrečné pokusy nic nezměnily. Zejména pro Vettela a Strolla šlo o zklamání. Ricciardo pak v závěru svého ostrého kola chyboval a narazil do bariéryWhoa! Danny Ric goes for a spin at the end of Q2He bips the rear wing on the barrier, but he gets out of the gravel, and he's made it into Q3 😅#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/XQ5e3tsKKI
— Formula 1 (@F1) October 24, 2020 Úvodní pokusy v Q3 přinesly průběžné vedení Bottasovi, za ním se s těsným odstupem nacházel Hamilton, třetí Verstappen ztrácel pouze jednu desetinu. V úplném závěru si pro sebe první místo na zítřejším startu uzmul Hamilton, v první řadě ho doplní Bottas, ze třetí pozice zítra odstartuje Verstappen. Daniel Ricciardo do třetí části kvůli poškození svého Renaultu nenastoupil.Just under three minutes remain, and Hamilton has just 0.047 to hunt down to get to Bottas 🎯He's heading out on the medium tyres for the final run#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/BbLjv5zH4F
— Formula 1 (@F1) October 24, 2020Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.