Druhý trénink na GP Portugalska přinesl divoký průběh. Alpha Tauri Pierre Gaslyho skončila v plamenech, Verstappen se Strollem kolidovali, vylepšené Ferrari si naopak může mnout ruce - posun je vidět.
Začátek druhého tréninku přinesl slunečné počasí. V jeho první části pak jezdci i týmy testovali prototypy pneumatik pro následující sezonu. Do čela průběžného pořadí se brzy dostal Hamilton.
Brita následoval s odstupem půl vteřiny Verstappen, další dvě desetiny ztrácel třetí Leclerc. Hodin se dopustil Sainz, výlet směr štěrková zóna si pro změnu dopřál Grosjean. Starosti ale měli téměř všichni piloti - hlavním problémem byla nízká přilnavost na dráze.
Postupně se zrychlovalo. Nejrychlejší čas pro sebe uzmul Bottas, kdežto Pérez skončil v hodinách. Jeho růžový stroj však pokračoval dál bez škrábnutí.
Ricciardo 📻 "****** ... traffic out of the pits" Turn 1 still in the spotlight 😮#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/5jwpBOndnu
— Formula 1 (@F1) October 23, 2020>
Na nových pneumatikách vypadal dobře rovněž McLaren, Umístění v první desítce patřilo také oběma Renaultům, naopak trápil se dvanáctý Albon, který ztrácel na Verstappena půl vteřiny. Závěr výsledkové listiny patřil Haasu a Williamsu. Mezitím se v garáži Racing Pointu usilovně pracovalo na voze Lance Strolla.
Hodinu před vypršením vyměřeného času začali jezdci nazouvat letošní pneumatiky, což znamenalo okamžité a výrazné zrychlování. Do čela se na chvíli dostal těžce zkoušený Vettel. Další ze série hodin předvedl Kvjat.
Kvalifikační simulace započal Bottas, který se suverénně dostal do čela výsledkové listiny, hned poté narušil poklidný průběh tréninkových jízd požár vozu Pierre Gaslyho. Ten zapříčinil červené vlajky.
Po deseti minutách bylo vše připraveno k tomu, aby se trénink opět rozběhnul. Této příležitosti využila takřka okamžitě většina pilotů. Jenže provoz na portugalském okruhu dlouho nevydržel. V nájezdu do do první zatáčky totiž došlo ke kolizi mez Lamcem Strollem a Maxem Verstappenem. Trénink byl znovu zastaven.
No sooner had we started and we've stopped again! 😮Verstappen and Stroll tangle at Turn 1, Stroll spins into the gravel and we have another 🚩 Red Flag 🚩#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/hFI0gKBcfO
— Formula 1 (@F1) October 23, 2020Zelené světlo se na konci boxové uličky znovu rozsvítilo až osm minut před koncem odpoledních jízd. Celé startovní pole se od tohoto momentu snažilo najezdit co nejvíc kilometrů. Na nejrychlejším čase Valterriho Bottase se už každopádně nic nezměnilo, druhý skončil Verstappen a třetí Norris. Dobře se ukázalo rovněž Ferrari - Leclerc skončil čtvrtý, Vettel šestý.
A dramatic fire ended Pierre Gasly's FP2 in Portimao 🔥#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/RLd1jPBFkd
— Formula 1 (@F1) October 23, 2020Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.