PORTIMAO - 1. TRÉNINK; Nejlépe vstoupil do závodního víkendu na krásném okruhu v Algarve Valtteri Bottas s Mercedesem, jenž dokázal zajet o 3 desetiny rychleji než jeho týmový kolega a lídr šampionátu Lewis Hamilton. Piloti se na nové trati trápili s přilnavosti, dopoledne se však obešlo bez dramatičtějších událostí.
Jako první vyrazil ve 12 hodin na okruh připomínající kvůli velkému převýšení spíše horskou dráhu Giovinazzi následovaný Vettelem a Grosjeanem. Počasí bylo příjemné, teplota vzduchu pod modrou oblohou dosahovala 18 °C, asfalt 25 °C.
Pilot Ferrari si to ihned namířil do letmého kola: 1:30,462. Italská stáj nasazuje třetí část svého velkého balíku vylepšení - nový difuzor a podlahu. V Rusku se objevila první třetina skládačky spočívající v novém nosu a zadním křídle, na Nürburgringu přidala přepracované bočnicové panely. Zkouší také výřezy po stranách, které budou kvůli snížení přítlaku příští rok povinné.
Full lap onboard of the Portimão circuit! ⤵️@antdavidson rides onboard with @LewisHamilton as he tackles the Portuguese 'rollercoaster' 🇵🇹🎢#SkyF1 | #F1 | #PortugueseGP pic.twitter.com/esRaqneI6n
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) October 23, 2020Po 2 min se do výsledkové listiny zapisuje Sainz s McLarenem: 1:30,401, v dalších pokusech ubíral po sekundách: 1:24,452, 1:22,183, 1:21,497 a 1:20,696 min. "Neuvěřitelné, jak je přilnavost nízká. Tohle je Tokio drift, neuvěřitelné" komentoval první metry s vozem F1 na zajímavé dráze.
Verstappenovi patřila po dvou ostrých pokusech druhá příčka (1:23,309), jeho první dojmy byly podobné: "Nastavení křídla je úplně mimo, je to jako v driftovacím autě," což podtrhl smykem. Red Bullu se podle Helmuta Marka podařilo odhalit příčinu slabší výkonnosti vozu RB16, nyní usilovně pokračují ve vývoji, aby dostihli Mercedes. Ten ale už svůj letošní monopost W11 nějakou dobu dále nevyvíjí.
Unsighted and uphill, Portimao's Turn 4 is a tricky one! 👀Max Verstappen learned this the hard way in FP1#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/xiPT35CQDc
— Formula 1 (@F1) October 23, 2020Po 20 min se před něj na 2. a 3. místo propracovaly Stříbrné šípy - Bottas 1:21,713 a Hamilton 1:22,090. "Pneumatiky jsou stále hodně studené," hlásil Fin rádiem. Pirelli přivezlo na nový okruh v kalendáři to nejtvrdší ze svých směsí (C1 - C3).
Své umění v první třetině předvedl Leclerc, jenž dosáhl času 1:20,410 a odsunul Sainze z 1. příčky. Bottas mu šlapal na paty (1:20,603), překonat Ferrari se však povedlo až Gaslymu (1:20,365) a Hamiltonovi (1:20,165).
Leclerc (1:19,653) pak při útoku na čelo dostal smyk, ale se štěstím bez poškození v zatáčce č. 14 vyvázl, Lewis si svůj náskok hlídal (1:19,526). V polovině provoz utichl, piloti vraceli první sady pneumatik.
Podle oficiální analýzy F1 se letos ve vývoji daří nejvíce Alfě Romeo, která stáhla 0,88 sekundy z náskoku Mercedesu, pak Haasu (-0,77 s), Renaultu (-0,71 s) a Red Bullu (-0,61 s). Nejhůře je na tom naopak McLaren (+0,01 s), Ferrari (-0,07 s), Racing Point (-0,15 s) a AlphaTauri (-0,22 s) a Williams (-0,32 s).
Ve druhé části tréninku se piloti věnovali spíše delším jízdám s větším množstvím paliva a poznávání pneumatik. Kvůli nízké přilnavosti nového povrchu se ale často ocitali ve smyku - podařilo se to například Latifimu či Grosjeanovi.
Bottas ve svém rychlém kole málem narazil do Strolla, podle něhož někomu na okruhu unikal olej. Piloti Mercedesu se do toho v závěru obouvali: Lewis vystřihl kolo za 1:18,749, Valtteri na středně-tvrdé směsi za 1:18,410 min. Kvjat v závěru stihl hodiny, Oconovi se při dojezdu do boxu zakouřilo z jeho Renaultu.
Mercedes předvádí stále skvělou formu, přestože na svém voze již nepracuje: Red Bullu v 1. tréninku nadělil přes 7 desetin. Třetím nejrychlejším týmem je zásluhou Leclerca Ferrari, McLaren udržel před Racing Pointem a Renaultem.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.