PORTIMAO - 1. TRÉNINK; Nejlépe vstoupil do závodního víkendu na krásném okruhu v Algarve Valtteri Bottas s Mercedesem, jenž dokázal zajet o 3 desetiny rychleji než jeho týmový kolega a lídr šampionátu Lewis Hamilton. Piloti se na nové trati trápili s přilnavosti, dopoledne se však obešlo bez dramatičtějších událostí.
Jako první vyrazil ve 12 hodin na okruh připomínající kvůli velkému převýšení spíše horskou dráhu Giovinazzi následovaný Vettelem a Grosjeanem. Počasí bylo příjemné, teplota vzduchu pod modrou oblohou dosahovala 18 °C, asfalt 25 °C.
Pilot Ferrari si to ihned namířil do letmého kola: 1:30,462. Italská stáj nasazuje třetí část svého velkého balíku vylepšení - nový difuzor a podlahu. V Rusku se objevila první třetina skládačky spočívající v novém nosu a zadním křídle, na Nürburgringu přidala přepracované bočnicové panely. Zkouší také výřezy po stranách, které budou kvůli snížení přítlaku příští rok povinné.
Full lap onboard of the Portimão circuit! ⤵️@antdavidson rides onboard with @LewisHamilton as he tackles the Portuguese 'rollercoaster' 🇵🇹🎢#SkyF1 | #F1 | #PortugueseGP pic.twitter.com/esRaqneI6n
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) October 23, 2020Po 2 min se do výsledkové listiny zapisuje Sainz s McLarenem: 1:30,401, v dalších pokusech ubíral po sekundách: 1:24,452, 1:22,183, 1:21,497 a 1:20,696 min. "Neuvěřitelné, jak je přilnavost nízká. Tohle je Tokio drift, neuvěřitelné" komentoval první metry s vozem F1 na zajímavé dráze.
Verstappenovi patřila po dvou ostrých pokusech druhá příčka (1:23,309), jeho první dojmy byly podobné: "Nastavení křídla je úplně mimo, je to jako v driftovacím autě," což podtrhl smykem. Red Bullu se podle Helmuta Marka podařilo odhalit příčinu slabší výkonnosti vozu RB16, nyní usilovně pokračují ve vývoji, aby dostihli Mercedes. Ten ale už svůj letošní monopost W11 nějakou dobu dále nevyvíjí.
Unsighted and uphill, Portimao's Turn 4 is a tricky one! 👀Max Verstappen learned this the hard way in FP1#PortugueseGP 🇵🇹 #F1 pic.twitter.com/xiPT35CQDc
— Formula 1 (@F1) October 23, 2020Po 20 min se před něj na 2. a 3. místo propracovaly Stříbrné šípy - Bottas 1:21,713 a Hamilton 1:22,090. "Pneumatiky jsou stále hodně studené," hlásil Fin rádiem. Pirelli přivezlo na nový okruh v kalendáři to nejtvrdší ze svých směsí (C1 - C3).
Své umění v první třetině předvedl Leclerc, jenž dosáhl času 1:20,410 a odsunul Sainze z 1. příčky. Bottas mu šlapal na paty (1:20,603), překonat Ferrari se však povedlo až Gaslymu (1:20,365) a Hamiltonovi (1:20,165).
Leclerc (1:19,653) pak při útoku na čelo dostal smyk, ale se štěstím bez poškození v zatáčce č. 14 vyvázl, Lewis si svůj náskok hlídal (1:19,526). V polovině provoz utichl, piloti vraceli první sady pneumatik.
Podle oficiální analýzy F1 se letos ve vývoji daří nejvíce Alfě Romeo, která stáhla 0,88 sekundy z náskoku Mercedesu, pak Haasu (-0,77 s), Renaultu (-0,71 s) a Red Bullu (-0,61 s). Nejhůře je na tom naopak McLaren (+0,01 s), Ferrari (-0,07 s), Racing Point (-0,15 s) a AlphaTauri (-0,22 s) a Williams (-0,32 s).
Ve druhé části tréninku se piloti věnovali spíše delším jízdám s větším množstvím paliva a poznávání pneumatik. Kvůli nízké přilnavosti nového povrchu se ale často ocitali ve smyku - podařilo se to například Latifimu či Grosjeanovi.
Bottas ve svém rychlém kole málem narazil do Strolla, podle něhož někomu na okruhu unikal olej. Piloti Mercedesu se do toho v závěru obouvali: Lewis vystřihl kolo za 1:18,749, Valtteri na středně-tvrdé směsi za 1:18,410 min. Kvjat v závěru stihl hodiny, Oconovi se při dojezdu do boxu zakouřilo z jeho Renaultu.
Mercedes předvádí stále skvělou formu, přestože na svém voze již nepracuje: Red Bullu v 1. tréninku nadělil přes 7 desetin. Třetím nejrychlejším týmem je zásluhou Leclerca Ferrari, McLaren udržel před Racing Pointem a Renaultem.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.