MUGELLO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku na Velkou cenu Toskánska 2020 předvedl Valtteri Bottas s Mercedesem, Max Verstappen s Red Bullem na něj ale ztratil jen 5 setin. V lepší formě se představilo Ferrari, které svůj jubilejní závod oslavuje speciálním zbarvením.
Úvodní část víkendu doprovázelo příjemné počasí s jasnou oblohou a teplotou vzduchu 27 °C, trať měla 36 °C. Pirelli přivezlo to nejtvrdší (C1 - C3) ze svého portfolia, jelikož rychlé zatáčky a drsný asfalt kladou na pneumatiky velké nároky.
V 11:00 jako první vyrazil na trať Albon následovaný Verstappenem a Magnussenem. Ferrari oslavuje svůj 1000. závod v F1 speciálním zbarvením, okruh v Mugellu by mu měl sedět lépe než ten v Monze minulý víkend. Leclerc po tamější havárii dostává pro tento víkend nové šasi.
Bottas hned po 9 min vyrazil do měřeného kola, které na tvrdých pneumatikách zvládl za 1:22,124, zatímco se McLaren věnoval práci na aerodynamice a testování nového nosu a dalších vylepšení. "První kolo je Strat 11," hlásil Fin Mercedesu nízkovýkonný mód motoru.
Grosjean zde byl nejrychlejší během testování v roce 2012 s časem 1:21,035 min, neoficiální rekord Rubense Barrichella z roku 2004 činí 1:18,704 min - tento víkend určitě padne. Dostanou se ti nejrychlejší v kvalifikaci až na 1:15? Bottas zvládá druhé ostré kolo za 1:20,540.
Po 20 min se do čela prosadil vítěz posledního závodu Gasly - 1:19,859 na středně-tvrdé směsi. Mohl by se vrátit zpět k Red Bullu? "Otázku jezdců bude Red Bull řešit na konci října, začátku listopadu. Uvidíme, jak vše bude pokračovat, pak se Red Bull rozhodne, který z pilotů za jejich tým bude závodit," vypovídá šéf AlphyTauri Franz Tost.
O 10 min později jej na tvrdé směsi překonal Verstappen z mateřského Red Bull - 1:19,439, lídr šampionátu Hamilton se po svém prvním letmém kole (1:19,936 min) zařadil až za Gaslyho a Leclerca, jenž se zapsal časem 1:19,900.
Piloti se postupně zlepšovali, na čele se držel Verstappen (1:19,017) před Hamiltonem (1:19,069) a Leclercem (1:19,468), poslední dva jmenovaní měli o stupeň měkčí pneumatiky než Holanďan s Red Bullem. Lewis zaostával zejména v posledním sektoru, v polovině přišla přestávka na výměnu pneumatik.
Po ní na to šlápl Norris s McLarenem, jenž jako první obul měkkou směs - 1:18,981 min, po chvilce je překonali Ocon (1:18,805), Hamilton (1:18,409), Leclerc (1:18,186) i Bottas (1:17,879) - všichni na měkkých pneumatikách.
📻 "They don't have radio at Racing Point?" - Grosjean📻 "What the ****** is he doing man? I didn't see him" - Perez#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/6O5FSfsPgt
— Formula 1 (@F1) September 11, 2020Potíže s pohonnou jednotkou zaznamenal po hodině Grosjean: "Problém s motorem, žádný výkon v 2., 3., 4., 5., 10 a v 11. Netuším, co dělají se strategií," podivoval se pilot Haasu, navíc se zlobil na překážejícího Péreze: "To u Racing Pointu nemají rádio?"
Vettela z továrního týmu pro změnu trápily pneumatiky: "Můžu zajet také do boxů, pneumatiky jsou příliš horké." Rychlé zatáčky jim dávají zabrat. Verstappen mezitím ukrojil další desetinky z náskoku Stříbrných šíp: 1:17,927 min.
Nejlepší formu si drží Mercedes, jemuž na záda dýchá Verstappen s Red Bullem. Ferrari v rukou Leclerca ale vypadá podstatně konkurenceschopněji než v posledních dvou závodech, Charles dokonce předčil Lewise. Udrží se Scuderia vpředu i zítra, když všichni zvednou výkon svých pohonných jednotek?
Ve středu pole je zatím nejrychlejší AlphaTauri před Renaultem, za nimi se pak řadí McLaren s Alfou Romeo. Překvapivě vzadu končí oba vozy Racing Pointu, stále však jde jen o 1. trénink.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.