MUGELLO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku na Velkou cenu Toskánska 2020 předvedl Valtteri Bottas s Mercedesem, Max Verstappen s Red Bullem na něj ale ztratil jen 5 setin. V lepší formě se představilo Ferrari, které svůj jubilejní závod oslavuje speciálním zbarvením.
Úvodní část víkendu doprovázelo příjemné počasí s jasnou oblohou a teplotou vzduchu 27 °C, trať měla 36 °C. Pirelli přivezlo to nejtvrdší (C1 - C3) ze svého portfolia, jelikož rychlé zatáčky a drsný asfalt kladou na pneumatiky velké nároky.
V 11:00 jako první vyrazil na trať Albon následovaný Verstappenem a Magnussenem. Ferrari oslavuje svůj 1000. závod v F1 speciálním zbarvením, okruh v Mugellu by mu měl sedět lépe než ten v Monze minulý víkend. Leclerc po tamější havárii dostává pro tento víkend nové šasi.
Bottas hned po 9 min vyrazil do měřeného kola, které na tvrdých pneumatikách zvládl za 1:22,124, zatímco se McLaren věnoval práci na aerodynamice a testování nového nosu a dalších vylepšení. "První kolo je Strat 11," hlásil Fin Mercedesu nízkovýkonný mód motoru.
Grosjean zde byl nejrychlejší během testování v roce 2012 s časem 1:21,035 min, neoficiální rekord Rubense Barrichella z roku 2004 činí 1:18,704 min - tento víkend určitě padne. Dostanou se ti nejrychlejší v kvalifikaci až na 1:15? Bottas zvládá druhé ostré kolo za 1:20,540.
Po 20 min se do čela prosadil vítěz posledního závodu Gasly - 1:19,859 na středně-tvrdé směsi. Mohl by se vrátit zpět k Red Bullu? "Otázku jezdců bude Red Bull řešit na konci října, začátku listopadu. Uvidíme, jak vše bude pokračovat, pak se Red Bull rozhodne, který z pilotů za jejich tým bude závodit," vypovídá šéf AlphyTauri Franz Tost.
O 10 min později jej na tvrdé směsi překonal Verstappen z mateřského Red Bull - 1:19,439, lídr šampionátu Hamilton se po svém prvním letmém kole (1:19,936 min) zařadil až za Gaslyho a Leclerca, jenž se zapsal časem 1:19,900.
Piloti se postupně zlepšovali, na čele se držel Verstappen (1:19,017) před Hamiltonem (1:19,069) a Leclercem (1:19,468), poslední dva jmenovaní měli o stupeň měkčí pneumatiky než Holanďan s Red Bullem. Lewis zaostával zejména v posledním sektoru, v polovině přišla přestávka na výměnu pneumatik.
Po ní na to šlápl Norris s McLarenem, jenž jako první obul měkkou směs - 1:18,981 min, po chvilce je překonali Ocon (1:18,805), Hamilton (1:18,409), Leclerc (1:18,186) i Bottas (1:17,879) - všichni na měkkých pneumatikách.
📻 "They don't have radio at Racing Point?" - Grosjean📻 "What the ****** is he doing man? I didn't see him" - Perez#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/6O5FSfsPgt
— Formula 1 (@F1) September 11, 2020Potíže s pohonnou jednotkou zaznamenal po hodině Grosjean: "Problém s motorem, žádný výkon v 2., 3., 4., 5., 10 a v 11. Netuším, co dělají se strategií," podivoval se pilot Haasu, navíc se zlobil na překážejícího Péreze: "To u Racing Pointu nemají rádio?"
Vettela z továrního týmu pro změnu trápily pneumatiky: "Můžu zajet také do boxů, pneumatiky jsou příliš horké." Rychlé zatáčky jim dávají zabrat. Verstappen mezitím ukrojil další desetinky z náskoku Stříbrných šíp: 1:17,927 min.
Nejlepší formu si drží Mercedes, jemuž na záda dýchá Verstappen s Red Bullem. Ferrari v rukou Leclerca ale vypadá podstatně konkurenceschopněji než v posledních dvou závodech, Charles dokonce předčil Lewise. Udrží se Scuderia vpředu i zítra, když všichni zvednou výkon svých pohonných jednotek?
Ve středu pole je zatím nejrychlejší AlphaTauri před Renaultem, za nimi se pak řadí McLaren s Alfou Romeo. Překvapivě vzadu končí oba vozy Racing Pointu, stále však jde jen o 1. trénink.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.