MUGELLO - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku na Velkou cenu Toskánska 2020 předvedl Valtteri Bottas s Mercedesem, Max Verstappen s Red Bullem na něj ale ztratil jen 5 setin. V lepší formě se představilo Ferrari, které svůj jubilejní závod oslavuje speciálním zbarvením.
Úvodní část víkendu doprovázelo příjemné počasí s jasnou oblohou a teplotou vzduchu 27 °C, trať měla 36 °C. Pirelli přivezlo to nejtvrdší (C1 - C3) ze svého portfolia, jelikož rychlé zatáčky a drsný asfalt kladou na pneumatiky velké nároky.
V 11:00 jako první vyrazil na trať Albon následovaný Verstappenem a Magnussenem. Ferrari oslavuje svůj 1000. závod v F1 speciálním zbarvením, okruh v Mugellu by mu měl sedět lépe než ten v Monze minulý víkend. Leclerc po tamější havárii dostává pro tento víkend nové šasi.
Bottas hned po 9 min vyrazil do měřeného kola, které na tvrdých pneumatikách zvládl za 1:22,124, zatímco se McLaren věnoval práci na aerodynamice a testování nového nosu a dalších vylepšení. "První kolo je Strat 11," hlásil Fin Mercedesu nízkovýkonný mód motoru.
Grosjean zde byl nejrychlejší během testování v roce 2012 s časem 1:21,035 min, neoficiální rekord Rubense Barrichella z roku 2004 činí 1:18,704 min - tento víkend určitě padne. Dostanou se ti nejrychlejší v kvalifikaci až na 1:15? Bottas zvládá druhé ostré kolo za 1:20,540.
Po 20 min se do čela prosadil vítěz posledního závodu Gasly - 1:19,859 na středně-tvrdé směsi. Mohl by se vrátit zpět k Red Bullu? "Otázku jezdců bude Red Bull řešit na konci října, začátku listopadu. Uvidíme, jak vše bude pokračovat, pak se Red Bull rozhodne, který z pilotů za jejich tým bude závodit," vypovídá šéf AlphyTauri Franz Tost.
O 10 min později jej na tvrdé směsi překonal Verstappen z mateřského Red Bull - 1:19,439, lídr šampionátu Hamilton se po svém prvním letmém kole (1:19,936 min) zařadil až za Gaslyho a Leclerca, jenž se zapsal časem 1:19,900.
Piloti se postupně zlepšovali, na čele se držel Verstappen (1:19,017) před Hamiltonem (1:19,069) a Leclercem (1:19,468), poslední dva jmenovaní měli o stupeň měkčí pneumatiky než Holanďan s Red Bullem. Lewis zaostával zejména v posledním sektoru, v polovině přišla přestávka na výměnu pneumatik.
Po ní na to šlápl Norris s McLarenem, jenž jako první obul měkkou směs - 1:18,981 min, po chvilce je překonali Ocon (1:18,805), Hamilton (1:18,409), Leclerc (1:18,186) i Bottas (1:17,879) - všichni na měkkých pneumatikách.
📻 "They don't have radio at Racing Point?" - Grosjean📻 "What the ****** is he doing man? I didn't see him" - Perez#TuscanGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/6O5FSfsPgt
— Formula 1 (@F1) September 11, 2020Potíže s pohonnou jednotkou zaznamenal po hodině Grosjean: "Problém s motorem, žádný výkon v 2., 3., 4., 5., 10 a v 11. Netuším, co dělají se strategií," podivoval se pilot Haasu, navíc se zlobil na překážejícího Péreze: "To u Racing Pointu nemají rádio?"
Vettela z továrního týmu pro změnu trápily pneumatiky: "Můžu zajet také do boxů, pneumatiky jsou příliš horké." Rychlé zatáčky jim dávají zabrat. Verstappen mezitím ukrojil další desetinky z náskoku Stříbrných šíp: 1:17,927 min.
Nejlepší formu si drží Mercedes, jemuž na záda dýchá Verstappen s Red Bullem. Ferrari v rukou Leclerca ale vypadá podstatně konkurenceschopněji než v posledních dvou závodech, Charles dokonce předčil Lewise. Udrží se Scuderia vpředu i zítra, když všichni zvednou výkon svých pohonných jednotek?
Ve středu pole je zatím nejrychlejší AlphaTauri před Renaultem, za nimi se pak řadí McLaren s Alfou Romeo. Překvapivě vzadu končí oba vozy Racing Pointu, stále však jde jen o 1. trénink.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.