Lewis Hamilton si šel během přerušení osobně "posvítit" na komisaře, kteří mu udělili trest za to, že zamířil do boxové uličky v době, kdy to bylo zakázané. Mercedes vysvětluje, proč k pochybení z jejich strany došlo.
Boxová ulička byla v průběhu závodu uzavřena hned poté, co svůj vůz před začátkem cílové rovinky odstavil Kevin Magnussen a na trať vyrazil safety-car. Mercedes si to uvědomil až v době, kdy Hamilton zamířil k mechanikům.
Samotný pilot si přitom nepovšiml výstražných znamení, která vjezd do boxů zakazovala, komisaři mu proto během půlhodinového přerušení závodu udělili 10sekundovou stop & go penalizaci. To se Lewisovi nelíbilo, proto před restartem osobně zamířil do jejich kanceláře. Co jej k tomu vedlo a proč?
"Vrátil jsem se, promluvil jsem si s týmem. Neměli žádné video. Chtěl jsem jen vidět, co jsme nepostřehli. Při nájezdu do boxů jsem přísahal, že tam nebylo žádné červené světlo. Nešel jsem za Michaelem [Masim], šel jsem za dalšími komisaři, kteří rozhodují o penalizacích," uvádí britský jezdec.
A painful day for the Team. But we’re bold enough to own up when we make a mistake. 💪 It’s P5 and P7 at the flag for the boys. A mega comeback drive by Lewis after the penalty.Congratulations to @PierreGASLY and @AlphaTauriF1! What a day. 👏👏👏👏 pic.twitter.com/u35rPetb7Y
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 6, 2020
"Rychle mi ukázali záběry z vozu. Byly na něm vidět dvě značky s křížkem. Ve skutečnosti jsem je neviděl, protože jsem se koukal jinam. Pak jsem s tím už nic dělat nemohl, takže jsem odešel, vrátil jsem se a převlékl se. Proto jsem na rošt nakonec dorazil trochu se zpožděním," přibližuje Hamilton, jenž se po propadu na konec ve druhé části závodu propracoval na sedmé místo.
"Nevzpomínám si, že by tady někdy byl indikátor pro uzavření boxové uličky. Vlastně jsem nikdy netušil, že by mohl být vlevo. To byla nová zkušenost," pokračuje lídr šampionátu. Nelíbilo se mu ani to, co incidentu předcházelo.
Komisaři totiž Magnussenův odstavený vůz nezatlačili zpět mimo trať do blízké mezery mezi zídkou, místo toho s ním zamířili do boxové uličky, ke které to měli mnohem dále před sebou. "Nejsem si jistý tím, proč s autem nezacouvali do mezery, do které mohli. Proč jej k čertu tlačili? Vím proč, ale nechápu, proč takové rozhodnutí bylo nezbytné, jelikož to nebylo zapotřebí," popisuje pilot Mercedesu.
Win or lose. Always a Champion 💪@LewisHamilton 🤝 @PierreGASLY pic.twitter.com/AAGHippo7q
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 6, 2020
Jak hodnotí celou situaci jeho šéf Toto Wolff? "Šlo o řadu událostí, kterých jsme si zřejmě mohli povšimnout dříve. Přijatá rozhodnutí byla vysoce neobvyklá, ale všechna byla absolutně v souladu s pravidly. Jeden z vozů Haasu zaparkoval vpravo poblíž vjezdu do boxů, na vnitřní straně Parabolici a svítila tam jedna žlutá."
"O 11 sekund později byl vypuštěn safety car. Hned poté zčervenal nájezd do boxové uličky. Jenže nebyl přesně červený, šlo o dva žluté křížky na vnějšku. Jeden ze stratégů křičel do rádia, když jsme najížděli do boxové uličky. Panoval zmatek. Nevidíme značky. Tohle je zkrátka sekvence událostí, které zkazily Lewisův závod. Nemáme radost, musíte to však přijmout," lituje Wolff.
"Z boxové zídky zkrátka ty žluté křížky nevidíte, a pokud si je nevšimne jezdec, co podle mě je absolutně pravdivé, tak jediný způsob, jak zjistit, že boxová ulička byla zavřená, je podívat se na čtvrtou stránku komunikačního systému FIA," pokračuje šéf Mercedesu.
"Nikdo se na tu stránku nedívá, když je vypuštěn safety car a pilot má přijet do boxů. Všechno se soustředí na zastávku. Řekl bych, že to je nešťastné a že šlo o velmi neobvyklé rozhodnutí uzavřít boxovou uličku," dodává šéf F1 týmu, který zaměstnává kolem 1800 lidí.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.