Lewis Hamilton nedal nikomu šanci, zajel rekord belgického okruhu a dojel si pro další pole position. Jak hodnotí své dnešní výkony jednotliví piloti a představitelé týmů?
Lewis Hamilton, 1. místoByla to hodně dobrá a čistá kvalifikace. Každým kolem se to zlepšovalo a zlepšovalo. Pro mě je to velmi důležitá pole position. Probudil jsem se a zjistil, že zemřel Chadwick Boseman. Hodně mě to zasáhlo. Nebylo lehké se zase pořádně soustředit, ale chtěl jsem pro něj předvést perfektní výkon. Je to prostě náročný rok, hádám, že pro nás všechny.
V prvním a posledním sektoru nejsme nejsilnější, ale ve středním jsme na tom dobře. Chtěl jsem vyjet první, abych měl čistý vzduch a skvěle to vyšlo. V posledních pár letech pro nás byla slabinou první zatáčka, ale dnes to tam bylo dobré a jsem s tím velmi spokojen.
💬 LEWIS: "That one was for Chadwick." 🖤 pic.twitter.com/G2WDKotXH9
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) August 29, 2020
Valtteri Bottas, 2. místoMusím zaútočit, pokud si chci udržet naději na titul. Nic není ztraceno, dokud není úplný konec, takže musím v první zatáčce zabojovat. Jsem celkem spokojen, mé kolo bylo dobré, nemyslím, že jsem udělal nějakou chybu, takže nevím, kde se vzal ten Lewisův čas. Musím se podívat na data. Ale vlastně se netrápím tím, že nemám pole, protože ve Spa může být start ze druhého nebo třetího místa výhodou. Dá se tu předjíždět a doufám, že se zítra objeví příležitosti bojovat a těším se.
Toto Wolff, šéf týmuJe vždy dobré se kvalifikovat ve Spa v první řadě. Je to okruh pro pravé závodníky. Neměli jsme úplně bezproblémový víkend, bylo náročné najít správné nastavení. Jsem zvědavý, jak bude závod zítra vypadat, obzvlášť první kola by měla být vzrušující. Ricciardo ukázal neskutečnou rychlost na rovinkách, takže bude při nájezdu do páté zatáčky velmi silný. Verstappen byl také velmi rychlý, takže věřím, že i on bude bojovat. Těším se.
RED BULLMax Verstappen, 3. místoMysleli jsme, že to pro nás bude náročné, ale nakonec můžeme být velmi spokojeni. Možná autu došla energie, ale je to dobrý den a zítra bude hodně příležitostí. Nemyslím, že z ničeho nic budeme bojovat s Lewisem, ale doufám, že počasí s tím zamíchá a že tak bude větší zábava. Tady nikdy nevíte. Ale je to zatím pozitivní víkend, jsem třetí a velmi blízko Valtterimu. Což je skvělé. Nemyslím, že preferujeme sucho nebo mokro. Ale změna počasí během závodu by to okořenila. Tento okruh je úžasný a když se do toho zamíchá počasí, může to být hodně zvláštní. Jsem spokojen s vyvážením a udělali jsme pokrok. Nyní doufáme v dobrý start a že zatlačíme na Mercedesy a pokusíme se o co nejlepší možný výsledek.
Alexander Albon, 5. místoJsem spokojen, zítra do toho půjdu naplno. Myslím, že dnes bylo možné čtvrté místo, ale udělal jsem malou chybu a to mě stálo čas, jinak bych tam asi možná byl. Mé nejlepší kolo jsem vlastně zajel v Q2, takže jsem měl co zlepšovat, ale jsem spokojen. Byl to o dost lepší víkend a auto se chovalo dobře už od prvního tréninku, od té doby se toho moc nezměnilo. Snažili jsme se to vše vyladit a je to pozitivní víkend. Myslím, že i já jsem se zlepšil, takže snad to tak bude pokračovat. Pojedeme odlišné strategie, já odstartuji na měkké sadě. Bude to pochopitelně důležité a chce to čistý a dobrý odpich. Potom uvidíme, jaké budou možnosti a zda bude pršet, měl by to být dobrý závod.
Christian Horner, šéf týmuSkvělá týmová spolupráce jezdců a jeli dobře. Třetí a páté místo a tak blízko první řadě, to nám dodává jistotu. Na tomto okruhu se dá předjíždět. Mercedes má výhodu v kvalifikaci, ale být tak blízko na trati, která není naší nejsilnější značí skvělou sobotu. Jedeme trošku odlišné strategie, Max odstartuje na střední sadě, Alex na měkké, ale to nám poskytne možnosti a také samozřejmě nevíme, co čekat od počasí. Bude těžké zaútočit na Mercedes, ale Max je velký bojovník a je skvělé, že je tam vepředu i Alex.
RENAULTDaniel Ricciardo, 4. místoFantastické! Po celý víkend jsem s autem spokojený. Už včera jsme ukázali velmi dobré tempo. I loni se nám dařilo na okruzích jako je Spa a Monza, tedy ty s nízkým přítlakem a zdá se, že letos je tomu stejně tak. Na zítra je předpovídána možnost deště, zhruba šedesát procent. Osobně bych raději sucho, protože máme dobrou výchozí pozici. Navíc velmi dobrou rychlost na rovinkách. Na startu budu chtít zaútočit a ukázat ostré lokty.
Esteban Ocon, 6. místoMám radost. Auto je celý víkend vážně dobré. Učinili jsme pokrok v jeho ovládání, to je teď pro mě mnohem příjemnější. Veškeré změny, které jsme učinili za tímto cílem evidentně fungují. Na trati je to vidět. Zítra budeme mít dobrou příležitost. Uděláme všechno pro to, abychom jako tým uspěli.
Alan Permane, sportovní ředitelByla to dobrá kvalifikace. Oba vozy fungovaly skvěle a mají dobré vyvážení už od pátečních tréninků. Zítra by možná mělo pršet, ale cítíme se sebejistě za všech podmínek. Může to být silný závod a máme šanci získat pěknou řadu bodů pro tým.
MCLARENCarlos Sainz, 7. místoJsem se sedmým místem spokojen. Od začátku do konce to byla solidní kvalifikace. Mohl jsem ušetřit dvě nové sady pneumatik pro Q3 a myslím, že tam jsme z auta dostali maximum. Je to dobrá startovní pozice. Uvidíme, zda bude pršet. Máme šanci bojovat s Renaulty, kteří byli dnes bohužel mimo náš dosah. Dnes to bylo dobré, ale práci jsme ještě neudělali.
Lando Norris, 10. místoJsem zklamaný, protože to mohlo být lepší. Moje kolo bylo dobré, ale nikdo mě nevyvezl a tak jsem byl v zemi nikoho. Někdy to tak je. Jedno kolo jsem byl za Renaulty a ti jeli neskutečně pomalu. A tak jsem je předjel, ale potom jsem zůstal osamocený. V prvním sektoru jsem dost ztrácel, skoro půl sekundy nebo tak něco. Ve druhém sektoru to nebylo špatné a ani ve třetím, ale celkově to prostě nevyšlo. Takže jsem rád, že jsem udělal maximum, ale věci mimo moji kontrolu dnes znamenali, že jsem trošku ztratil. Ale i tak to není špatné.
Andreas Seidl, šéf týmuJe velmi pozitivní, že jsme v první desítce s oběma vozy a máme dobré startovní pozice, když vezmeme v úvahu, jak je střed pole těsný. Jsme trošku zklamaní, protože Lando mohl dojet výš, ale bohužel ho nikdo nevyvezl a tak neměl moc příležitostí a možností se v posledním kole zlepšit. Přesto Carlos zajel hodně dobře, ušetřil pneumatiky a je sedmý. Předpověď počasí není jasná a tak jsem si jistý, že to bude vzrušující a zajímavý závod.
RACING POINTSergio Pérez, 8. místoJe to trochu překvapení. Nemyslel jsem si, že budeme až osmí. Musíme se podívat na data a zjistit důvody. Včera jsme byli silnější než dnes ve třetím tréninku a kvalifikaci. Mezery mezi auty jsou přesto velmi malé, takže zítra můžeme bojovat. Možná budeme muset také rychle reagovat, tedy pokud dorazí déšť.
Lance Stroll, 9. místoJsem zklamaný, čekali jsme víc. Snažil jsem se do Q3 probojovat na obutí střední tvrdosti, ale nebylo to možné. V závěrečné části jsem pak ve svém nejrychlejším pokusu ztratil dvě desetiny chybou v poslední šikaně, což je vždy zásadní místo. Večer musíme všechno analyzovat. Mám pocit, že budeme mít dobré závodní tempo, je tu také možnost deště. Rozhodně ale chceme bojovat o body.
Otmar Szafnauer, šéf týmuPokusili jsme se oba piloty dostat do třetí části kvalifikace na středních pneumatikách, ale rozdíly byly mezi všemi malé, takže jsme museli přejít na nejměkčí sadu. Naše kvalifikační tempo nebylo podle toho, co bychom si přáli. Musíme se na to podívat a zajistit, abychom byli do budoucna lépe připraveni.Ohledně zisku bodů jsem každopádně optimistický.
ALPHA TAURIDaniil Kvjat, 11. místoJsem spokojený. Celou kvalifikaci jsem zajížděl fajn kola. S inženýry jsme učinili dobrý pokrok, takže je to dobré. Máme šanci mít zítra silný závod a získat body. Ve Spa se toho často děje hodně, roli hraje i počasí. My musíme zůstat na dobrých pozicích, abychom mohli využít veškeré možnosti.
Pierre Gasly, 12. místoChtěl jsem být v desítce, ale bohužel to těsně nevyšlo. Povedla se mi poslední šikana, tak jsem na to zkusil zatlačit na jejím výjezdu, ale ztratil tam trakci. Stálo to asi desetinu. I tak jde o dobrou výchozí pozici. Máme volný výběr pneumatik, i když já bych chtěl, aby zítra pršelo. Pocházím z Normandie a tak prší opravdu často. Z hlediska týmu a strategie je naprosto ideální, když začínáte jedenáctý a dvanáctý. Já tedy chtěl být jedenáctý! Ale Daniil odvedl lepší práci. Zítra budeme tlačit.
Claudio Balestri, šéf výkonnosti vozuPřes noc jsme pracoval na změnách v nastavení podle informací, které jsme se dozvěděli včera. Změnili jsme vyvážení, což je na téhle trati, kde se jezdí s nižším přítlakem, poměrně dost ošidné. Výsledky našeho snažení byly patrné už ve třetím tréninku, kde jsme se soustředili na kvalifikační přípravu. Teď si vyhodnotíme veškeré možnosti pro zítřejší závod. Máme různé strategické volby. Očekáváme, že to bude zajímavé, zvlášť v případě deště.
FERRARICharles Leclerc, 13. místoJe těžké najít vysvětlení. Musíme zjistit, kde je problém. Jsou to náročné časy, ale jako závodník se pokusím zajet co nejlepší možný závod. Ale nečekám zázraky. Myslím, že mé poslední kolo bylo dobré a tento výsledek je nejlepší, který jsme mohli zvládnout. Od včerejška jsme zlepšili vyvážení auta, ale bohužel výkon se najít nepodařilo. Závod bude náročný, ale jsem optimistou. Snad budeme mít dobrý start, strategii a práci s pneumatikami a budeme moci bojovat o body. Je to pro všechny z nás těžké, i pro naše fanoušky doma a dám do toho zítra vše.
Sebastian Vettel, 14. místoJe to reálný obraz toho, co naše auto dokáže. Šlo to lépe než včera, ale dnešní výkon nebyl překvapením. Musíme být silní a dál tvrdě pracovat, protože jsme věděli, že to tu pro nás bude náročný víkend. Hodně na rovinkách ztrácíme a tento okruh je jich plný. Také nás trápí chování pneumatik, ale závod je dlouhý, takže nikdy nevíte, co se přihodí. Jsme připraveni bojovat. Nemyslím, že by déšť něco změnil, ale určitě se pokusíme získat body.
Laurent Mekies, sportovní ředitelPo náročné kvalifikaci se ani jeden z našich jezdců nedostal do první desítky. To nastalo po náročném pátku, kde jsme se trápili s tím, aby nám fungovaly pneumatiky. Jen s málo přilnavostí udělali Charles a Sebastian, co mohli. Díky tvrdé práci všech byl dnešek lepší než včerejšek, ale nebylo to dostatečné, abychom mohli bojovat s našimi běžnými soupeři. Zítra možná bude hrát roli déšť a uděláme maximum, abychom zjistili, proč náš balík na tomto okruhu pořádně nefunguje.
WILLIAMSGeorge Russell, 15. místoJsem nadšený, asi to bya nejlepší kvalifikace roku. Na papíře tento okruh našemu auto nesedí kvůli dlouhým rovinkám, takže jsme nečekali, že budeme blízko Q2. Zajel jsem dobré kolo a auto bylo skvělé. Hodně jsem si tu jízdu tady na limitu užil, jsem spokojený. Doufáme, že zítra bude pršet, protože to by věci hodně zamíchlalo. Takže držte palce.
Nicholas Latifi, 19. místoJsem celkem frustrovaný, protože potenciál na Q2 tam byl. Měli jsme smůlu a zaskočila nás žlutá vlajka kvůli Haasu, takže jsem musel v posledním kole zpomalit. Jinak by to kolo bylo dostatečně dobré. Nicméně auto bylo dobré a udělali jsme pár změn, které pomohly. Měli jsme vše, abychom postoupili. Určitě se v závodě budeme snažit bojovat a zatopit ostatním autům.
Dave Robson, šéf výkonnostního odděleníJe dobré být zpět v Q2 a dokazuje to tvrdou práci, kterou tým odvádí. Novinky fungují dobře a tak se těšíme, co přinese budoucnost. Nicolas měl smůlu se žlutými vlajkami, které ho stály poslední kolo, ale jinak dobrá kvalifikace a oba jezdci si to užili a zajeli pěkná kola, což na tomto okruhu není vždy jednoduché. Trošku nás překvapilo, že bojujeme s Ferrari, ale bylo pěkné pořádně zabojovat s Haasy a Alfami Romeo. Zítra je však ten hlavní den a ten se počítá, ale pozici máme dobrou. Snad zatlačíme i na Ferrari a zabojujeme s Haasy a Alfami Romeo a může z toho být dobrý závod.
ALFA ROMEOKimi Räikkönen, 16. místoZkusili jsme vše, měli jsme šanci postoupit, ale nakonec to nevyšlo. Trošku jsem se dostal do provozu a pneumatiky byly studené, takže jsem se potýkal s přetáčivostí a něco tam ztratil. Potom se auto chovalo dobře, jel jsem rychleji, ale nestačilo to. Je to zklamání, ale tak to chodí. Uivdíme, co zítra v závodě. Déšť by to hodně zdramatizoval, ale nemůžeme na to spoléhat.
Antonio Giovinazzi, 18. místoBylo to těsné a možné tam byla šance postoupit, ale udělal jsem malou chybu a ztratil čas. Je to zklamání, ale co naděláme. Zítra to bude další závod plný soubojů a musíme do toho dát vše, abychom zkusili získat body. Možná bude mokro, ale nehledě na podmínky, musíme odvést dobrou práci a uvidíme, jak to dopadne.
Frédéric Vasseur, šéf týmuTak těsně vypadnout a nepostoupit, je vždy zklamáním, ale i tak můžeme být spokojeni s naší rychlostí. Během čistých kol jsme měli čas na postup s oběma vozy, což by byl skvělý výsledek. Ale jak to dopadlo, jsme za Ferrari a budeme bojovat. Máme šanci na to postoupit dopředu, je to hodně těsné a závod bude dlouhý. Podmínky jsou velkým otazníkem, mohou znamenat příležitost dostat se dopředu na body.
HAASRomain Grosjean, 17. místoVěděli jsme, že na tomhle okruhu budeme mezi posledními šesti až osmi auty. Stejně jako na Monze či v Mugellu, kde to bude také obtížné. Můžeme udělat to, že se pokusíme dostat maximum z auta což se my myslím si povedlo. Pokud se podmínky zítra změní, můžeme něco vyzkoušet. Snad nám to bude hrát do karet.
Kevin Magnussen, 20. místoBylo to hodně těsné. Na kluky přede mnou jsem moc neztrácel, věděl jsem, že do toho musím dát všechno, abych se je pokusil předstihnout. V dalším pokusu jsme to ale prostě přehnal a vyjel z trati. O našem závodním tempu toho kvůli včerejším problémům moc nevíme. Doufáme ale, že na tom budeme lépe než v kvalifikaci. Je slušná šance na déšť, což by mohlo být vzrušující.
Guenther Steiner, šéf týmuJe to těžký víkend. Ztratili jsme hodně času, který se nám nepovedlo získat zpátky, byť jsme udělali maximum. Chtěli jsme oba piloty nechat absolvovat tři rychlá kola, ale nepovedlo se to, protože Romain byl povolán na převážení. Kevin se snažil, ale udělal chybu. Oba přesto odvedli dobrou práci. Zítra se budeme hodně snažit a přiměřeně riskovat.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.