HUNGARORING - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy úvodního tréninku na Velkou cenu Maďarska předváděly Mercedesy, zatímco Pierre Gasly ho celý prostál v garáži kvůli problému s pohonnou jednotkou Hondy. Ke slovu se dostal také Robert Kubica, jak vypadalo dopoledne na okruhu a jak se dařilo ostatním?
Jako první z garáže v 11:00 hodin vystartoval Norris s McLarenem, následoval jej rezervní pilot Alfy Romeo Kubica, jenž po týdnu dostal znovu příležitost, tentokrát místo Räikkönena. Nad okruhem bylo zamračeno a hrozil déšť, teplota vzduchu dosahovala pouhých 18 °C, trať 24 °C.
Ferrari žádné novinky v Maďarsku nemá, vše stihlo připravit pro minulý závod v Rakousku, kde ale nefungovaly úplně dle očekávání a jeho piloti se navíc žel vyřadili už v prvním kole. Viník Leclerc to moc růžově nevidí: "Bude to těžké, jelikož loni jsme se na této trati také trápili. Pochybuji, že uvidíme úplně jiný obrázek proti předchozímu víkendu."
Vettel je na rozdíl od něj pozitivnější: "Jsem optimistou. Na této trati můžete způsobit rozdíl. Zlepšili jsme své auto. Víme, že má vyšší přítlak než to předchozí. Z pohledu boje o nejvyšší příčky to není nejlepší, ale doufám, že tento víkend pro nás bude trochu lepší."
Our #HungarianGP weekend starts here! 🖤💪 Where in the 🌍 are you tuning in from this morning, Team 👇 pic.twitter.com/28oi7HO5dD
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 17, 2020Po čtvrthodině jsme se prvního letmého kola dočkali od Verstappena: 1:19,440 na tvrdých pneumatikách, záhy jej překonávají piloti Mercedesu Hamilton (1:17,438) s Bottasem (1:16,559) na měkké směsi.
Po 25 min svého kolegu v čele vystřídal úřadující šampion stále na měkkých pneumatikách: 1:16,126 min. Loni byl překonán 15 let starý závodní rekord, povede Lewisovi v neděli další zlepšení na trati přezdívané taky jako 'Monako bez bariér?'
Kubica se poté roztočil v první zatáčce, když vyjížděl z boxů a přejel vnitřní obrubník. Začínalo poprchával, potíže s přetáčivostí měl v zatáčce č. 12 také Ocon, jenž vyjel mimo trať.
Po 40 min mizí všichni v boxech, aby vrátili první sady pneumatik. Pozice za Stříbrnými šípy drží jejich růžové kopie: třetí Pérez (1:18,085) a čtvrtý Stroll (1:18,137).
Gasly neujel ani jedno kolo, zlobí motor Hondy. Mechanici demontují zadní nápravu a převodovku z jeho vozu AlphaTauri. "Zjistili jsme anomálii v datech Pierrovy pohonné jednotky a musíme provést fyzické kontroly, což si vyžádá určitý čas," komentuje japonská automobilka.
Po 55 min se Bottasovi s využitím středně-tvrdých pneumatik podařilo znovu obsadit pozici na čele (1:16,089), třetí Pérez (1:16,530) stáhl jeho náskok na 4 desetiny, zatímco Ricciardo (1:17,243) se posunul na páté místo před Vettela (1:17,327) a přestávalo poprchávat.
New race, new epic track shots. 📸🤩#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/AmWk2wvxdM
— McLaren (@McLarenF1) July 17, 2020Hamilton po chvilce oddech vykroužil ostrý pokus a na tvrdých pneumatikách byl opět nejrychlejší: 1:16,003. Dvanáctý Magnussen si ztěžoval na potíže se svým řízením.
Ke konci vyrazil Verstappen na měkké směsi, svůj čas kvůli velkému množství paliva ale nepřekonal. Red Bullu ho informoval o tom, že pneumatiky "momentálně procházejí velkou degradací."
Na pořadí se tak už moc nezměnilo, skvělou formu v 1. tréninku potvrdily Mercedesy, které si i na nejtvrdších směsích suverénně pohlídaly nejvyšší příčky. Nejblíže jim byl Racing Point, poté Ricciardo s Renaultem a Ferrari.
Horner pomalejším časy svého Red Bullu zdůvodnil testováním novinek: "Děje se toho hodně, továrna pracuje opravdu tvrdě, ale my se samozřejmě soustředíme na tento víkend, abychom dostali to nejlepší z dílů, které tady máme."
FASTEST SECTORS 🚀The Mercedes are 1-2 but aren't having things all their own way Perez has been RAPID the opening sector #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/ptU4YAFTWS
— Formula 1 (@F1) July 17, 2020Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.