Kubica kritizuje BMW. Zastavení vývoje v roce 2008 mu zmařilo šance na titul

Renault
Renault, foto: Lotus F1 Team
Pavel Mandát 23. června 2020 23:49
Sdílej:

Svůj nejlepší rok ve Formuli 1 zažil Robert Kubica v sezoně 2008. Tehdy vyhrál svůj jediný závod, navíc díky vyrovnanosti předváděných výkonů mohl pomýšlet rovněž na zisk mistrovské koruny. Jenže německá automobilka vývoj vozu brzy zastavila, což Kubicovy šance zhatilo.

Svého času patřil Robert Kubica k největším talentům, které se pohybovaly ve Formuli 1. Dnes už na to možná mnozí zapomněli, avšak zvláště v roce 2008 byl tehdy mladý Polák na vrcholu. 

Právě v této sezoně si připsal své jediné a pravděpodobně i poslední vítězství coby účastník královny motorsportu. Stalo se tak během GP Kanady. To byl shodou okolností závod, kde Kubica o rok dříve vážně havaroval.

Ale zpět do ročníku 2008. V jeho polovině se Polák držel na druhém místě celkového pořadí, přičemž chvíli celý šampionát dokonce vedl. Nelze říct, že by BMW disponovalo nejrychlejším materiálem, jenže Němci těžili z chyb, které udělali jejich nejbližší soupeři. Přesněji řečeno McLaren a Ferrari.

Pak se ale BMW rozhodlo stornovat vývoj pro danou sezonu a zaměřit se na ročník 2009, kdy vešly v platnost nové, diametrálně odlišné, technické předpisy. Zmíněný krok defacto znamenal konec Polákových šancí na boj o titul, což Kubica i po dvanácti letech nese dost těžce. Zvlášť když se vůz podle nových regulí BMW nepovedl, načež se automobilka z Formule 1 stáhla.

„Mám na to stejný názor jako tenkrát. Vnímal jsem, že by to mohla být naše jediná šance, jak zabojovat o titul. Bohužel jsme ale vývoj vozu odepsali. Nebyli jsme nejrychlejší, ale McLaren a Ferrari dělali chyby, čehož jsem dokázal využít a dostat je tak pod tlak. Ne vždycky vyhraje mistrovství ten, kdo má nejrychlejší vůz, opravdu jsem tehdy cítil velkou šanci," popisuje Kubica.

„Hodně mě to mrzí. Musíte si vážit každé příležitosti, protože nikdy nevíte, kdy dostanete další. S BMW už jsme ji nikdy nedostali. Po nějaké době jsem pak potkal část svých tehdejších mechaniků a oni se na to dívají úplně stejně. Vzpomínám si, že ve Fudži jsem dojel druhý. Kdybychom tam jeli s díly, které jsme o tři měsíce dříve testovali, jsem si jistý, že bych ten závod vyhrál. Dodneška mě tehdejší rozhodnutí zastavit práce na voze mrzí."

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.