Kubica kritizuje BMW. Zastavení vývoje v roce 2008 mu zmařilo šance na titul

Renault
Renault, foto: Lotus F1 Team
Pavel Mandát 23. června 2020 23:49
Sdílej:

Svůj nejlepší rok ve Formuli 1 zažil Robert Kubica v sezoně 2008. Tehdy vyhrál svůj jediný závod, navíc díky vyrovnanosti předváděných výkonů mohl pomýšlet rovněž na zisk mistrovské koruny. Jenže německá automobilka vývoj vozu brzy zastavila, což Kubicovy šance zhatilo.

Svého času patřil Robert Kubica k největším talentům, které se pohybovaly ve Formuli 1. Dnes už na to možná mnozí zapomněli, avšak zvláště v roce 2008 byl tehdy mladý Polák na vrcholu. 

Právě v této sezoně si připsal své jediné a pravděpodobně i poslední vítězství coby účastník královny motorsportu. Stalo se tak během GP Kanady. To byl shodou okolností závod, kde Kubica o rok dříve vážně havaroval.

Ale zpět do ročníku 2008. V jeho polovině se Polák držel na druhém místě celkového pořadí, přičemž chvíli celý šampionát dokonce vedl. Nelze říct, že by BMW disponovalo nejrychlejším materiálem, jenže Němci těžili z chyb, které udělali jejich nejbližší soupeři. Přesněji řečeno McLaren a Ferrari.

Pak se ale BMW rozhodlo stornovat vývoj pro danou sezonu a zaměřit se na ročník 2009, kdy vešly v platnost nové, diametrálně odlišné, technické předpisy. Zmíněný krok defacto znamenal konec Polákových šancí na boj o titul, což Kubica i po dvanácti letech nese dost těžce. Zvlášť když se vůz podle nových regulí BMW nepovedl, načež se automobilka z Formule 1 stáhla.

„Mám na to stejný názor jako tenkrát. Vnímal jsem, že by to mohla být naše jediná šance, jak zabojovat o titul. Bohužel jsme ale vývoj vozu odepsali. Nebyli jsme nejrychlejší, ale McLaren a Ferrari dělali chyby, čehož jsem dokázal využít a dostat je tak pod tlak. Ne vždycky vyhraje mistrovství ten, kdo má nejrychlejší vůz, opravdu jsem tehdy cítil velkou šanci," popisuje Kubica.

„Hodně mě to mrzí. Musíte si vážit každé příležitosti, protože nikdy nevíte, kdy dostanete další. S BMW už jsme ji nikdy nedostali. Po nějaké době jsem pak potkal část svých tehdejších mechaniků a oni se na to dívají úplně stejně. Vzpomínám si, že ve Fudži jsem dojel druhý. Kdybychom tam jeli s díly, které jsme o tři měsíce dříve testovali, jsem si jistý, že bych ten závod vyhrál. Dodneška mě tehdejší rozhodnutí zastavit práce na voze mrzí."

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Boj Lewise Hamiltona nekončí: David Coulthard v jeho výkonu vidí pro Ferrari naději

Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.

Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.