Šéf Formule 1 Ross Brawn chce využít odkladu nových sportovních a technických pravidel k jejich doladění. Bylo by podle něj hloupé, kdyby to neudělali.
Kvůli pandemii koronaviru dojde k velkým změnám v F1 až v sezóně 2022, aby týmy nemusely čelit obrovským nákladům na vývoj nových vozů v současné napjaté situaci, kdy jsou téměř bez příjmů, protože se nezávodí. Roční odklad umožní doladit nová pravidla, která byla zveřejněna loni v říjnu.
Ta by měla vstoupit v platnost v březnu roku 2022, stále však zbývá čas pro jejich úpravu. A podle Brawna se toho ještě hodně naučí během závodění se zmraženými vozy mezi léty 2020 a 2021. Některé prvky by podle něj mohly v nových pravidlech najít své místo.
"Myslím, že se na nová pravidla můžeme podívat na základě toho, co se učíme. Jedním ze zajímavých hledisek tohoto roku navíc je to, že nám umožnil přehodnotit některé oblasti, o něž měly týmy kvůli novým pravidlům obavy," popisuje Brawn.
"Nepromarníme ten čas. Bylo by to hloupé, kdybychom 12 měsíců seděli na svých rukou, proč tedy nevytříbit návrh vozů pro rok 2022, zatímco máme tu příležitost. Nikdo na nich nepracuje," upozorňuje Brawn na současnou situaci týmů, jež mají omezené možnosti ve vývoji.
"Nejde o velké změny, ale o věci, u nichž lidé poukázali na dvojznačnost či kde vidí způsoby, jak obejít či nedosáhnout cíle pravidel. Těch 12 měsíců využijeme k jejich doladění, což bude platit pro všechna pravidla pro rok 2022. Podíváme se na to, co jsme se naučili z tohoto procesu, a jak bychom to mohli uplatnit," pokračuje šéf F1.
Jelikož zatím nebyla podepsána nová Concordská dohoda, tak nová technická pravidla pro rok 2022 musí být dle Mezinárodního sportovního kodexu FIA dokončena do 30. června. Loni byl tento termín pro pravidla pro sezónu 2021 prodloužen na základě jednomyslného hlasování týmů. Letos se však nic podobného neplánuje, proto musí být vše finalizováno do konce měsíce.
"Systém vládnutí pro rok 2022 zatím nebyl odsouhlasen, postupujeme tedy dle Mezinárodního sportovního kodexu. Formulace je trochu otevřená, hovoří o čemkoliv, co fundamentálně mění návrh vozu - po tomto termínu tedy můžeme učinit drobné změny, nesmí však jít o změny konceptu," potvrzuje Brawn.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.