Šéf Formule 1 Ross Brawn chce využít odkladu nových sportovních a technických pravidel k jejich doladění. Bylo by podle něj hloupé, kdyby to neudělali.
Kvůli pandemii koronaviru dojde k velkým změnám v F1 až v sezóně 2022, aby týmy nemusely čelit obrovským nákladům na vývoj nových vozů v současné napjaté situaci, kdy jsou téměř bez příjmů, protože se nezávodí. Roční odklad umožní doladit nová pravidla, která byla zveřejněna loni v říjnu.
Ta by měla vstoupit v platnost v březnu roku 2022, stále však zbývá čas pro jejich úpravu. A podle Brawna se toho ještě hodně naučí během závodění se zmraženými vozy mezi léty 2020 a 2021. Některé prvky by podle něj mohly v nových pravidlech najít své místo.
"Myslím, že se na nová pravidla můžeme podívat na základě toho, co se učíme. Jedním ze zajímavých hledisek tohoto roku navíc je to, že nám umožnil přehodnotit některé oblasti, o něž měly týmy kvůli novým pravidlům obavy," popisuje Brawn.
"Nepromarníme ten čas. Bylo by to hloupé, kdybychom 12 měsíců seděli na svých rukou, proč tedy nevytříbit návrh vozů pro rok 2022, zatímco máme tu příležitost. Nikdo na nich nepracuje," upozorňuje Brawn na současnou situaci týmů, jež mají omezené možnosti ve vývoji.
"Nejde o velké změny, ale o věci, u nichž lidé poukázali na dvojznačnost či kde vidí způsoby, jak obejít či nedosáhnout cíle pravidel. Těch 12 měsíců využijeme k jejich doladění, což bude platit pro všechna pravidla pro rok 2022. Podíváme se na to, co jsme se naučili z tohoto procesu, a jak bychom to mohli uplatnit," pokračuje šéf F1.
Jelikož zatím nebyla podepsána nová Concordská dohoda, tak nová technická pravidla pro rok 2022 musí být dle Mezinárodního sportovního kodexu FIA dokončena do 30. června. Loni byl tento termín pro pravidla pro sezónu 2021 prodloužen na základě jednomyslného hlasování týmů. Letos se však nic podobného neplánuje, proto musí být vše finalizováno do konce měsíce.
"Systém vládnutí pro rok 2022 zatím nebyl odsouhlasen, postupujeme tedy dle Mezinárodního sportovního kodexu. Formulace je trochu otevřená, hovoří o čemkoliv, co fundamentálně mění návrh vozu - po tomto termínu tedy můžeme učinit drobné změny, nesmí však jít o změny konceptu," potvrzuje Brawn.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.