Šéf Formule 1 Ross Brawn chce využít odkladu nových sportovních a technických pravidel k jejich doladění. Bylo by podle něj hloupé, kdyby to neudělali.
Kvůli pandemii koronaviru dojde k velkým změnám v F1 až v sezóně 2022, aby týmy nemusely čelit obrovským nákladům na vývoj nových vozů v současné napjaté situaci, kdy jsou téměř bez příjmů, protože se nezávodí. Roční odklad umožní doladit nová pravidla, která byla zveřejněna loni v říjnu.
Ta by měla vstoupit v platnost v březnu roku 2022, stále však zbývá čas pro jejich úpravu. A podle Brawna se toho ještě hodně naučí během závodění se zmraženými vozy mezi léty 2020 a 2021. Některé prvky by podle něj mohly v nových pravidlech najít své místo.
"Myslím, že se na nová pravidla můžeme podívat na základě toho, co se učíme. Jedním ze zajímavých hledisek tohoto roku navíc je to, že nám umožnil přehodnotit některé oblasti, o něž měly týmy kvůli novým pravidlům obavy," popisuje Brawn.
"Nepromarníme ten čas. Bylo by to hloupé, kdybychom 12 měsíců seděli na svých rukou, proč tedy nevytříbit návrh vozů pro rok 2022, zatímco máme tu příležitost. Nikdo na nich nepracuje," upozorňuje Brawn na současnou situaci týmů, jež mají omezené možnosti ve vývoji.
"Nejde o velké změny, ale o věci, u nichž lidé poukázali na dvojznačnost či kde vidí způsoby, jak obejít či nedosáhnout cíle pravidel. Těch 12 měsíců využijeme k jejich doladění, což bude platit pro všechna pravidla pro rok 2022. Podíváme se na to, co jsme se naučili z tohoto procesu, a jak bychom to mohli uplatnit," pokračuje šéf F1.
Jelikož zatím nebyla podepsána nová Concordská dohoda, tak nová technická pravidla pro rok 2022 musí být dle Mezinárodního sportovního kodexu FIA dokončena do 30. června. Loni byl tento termín pro pravidla pro sezónu 2021 prodloužen na základě jednomyslného hlasování týmů. Letos se však nic podobného neplánuje, proto musí být vše finalizováno do konce měsíce.
"Systém vládnutí pro rok 2022 zatím nebyl odsouhlasen, postupujeme tedy dle Mezinárodního sportovního kodexu. Formulace je trochu otevřená, hovoří o čemkoliv, co fundamentálně mění návrh vozu - po tomto termínu tedy můžeme učinit drobné změny, nesmí však jít o změny konceptu," potvrzuje Brawn.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.