Letošní sezona bude atypická. Dočkáme se v ní více závodů na jednom a tom samém okruhu. FIA a Librety Media proto přemýšlejí, jak tento formát zatraktivnit. Ve hře je zavedení sobotního kvalifikačního závodu.
Zdá se, že startu letošního ročníku Formule 1 už nic nestojí v cestě. Pořadatelé rakouské GP, která má šampionát otevírat, už totiž dostali od tamní vlády zelenou.
Na Red Bull Ringu by se měly uskutečnit dva závody. Takový je koneckonců plán pro větší počet destinací. Také proto bude letošní formulová sezona jaksi atypická. Zodpovědné orgány se proto snaží přijít na způsob, jak tento netradiční formát zatraktivnit.
A zdá se, že jej našli. FIA a Librety Media mají v plánu udělat z letošní koronavrem poznamenané sezony určitý experiment. V čem spočívá? Tak především v úpravě závodního víkendu. Patrně druhého v pořadí, který se odjede na stejné trati.
Celý program by začínal klasicky třemi tréninky. Na tom by se nic nezměnilo. Zásadní úprava by přišla na řadu v sobotu odpoledne. Má spočívat v nahrazení tradiční kvalifikace kvalifikačním závodem. Ten by byl vypsán na třicet minut.
Jezdci by do něj nastupovali v opačném pořadí hodnocení šampionátu, přičemž jeho konečné pořadí by určovalo postavení na startu nedělní Velké ceny.
Podle zákulisních informací portálu naprostá většina stájí tento návrh podporuje. Vyloženě zamítavé stanovisko měl zaujmout pouze Mercedes. Logicky. Stříbrné šípy jsou považovány za největšího favorita sezony a tato úprava pravidel je může připravit o část výhody, kterou (pravděpodobně) nad ostatními mají.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.