Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve středu po hlasování Světové rady motorsportu (WMSC) schválila nová pravidla Formule 1. Týkají se omezení vývoje aerodynamiky pro nejlepší týmy či nižší rozpočtové stropy.
Týmy původně se zavedením rozpočtových stropů již souhlasily, ale po včerejším hlasování byla pro rok 2021 přijata nižší verze - 145 mil. dolarů místo dříve diskutovaných 175 mil. dolarů s tím, že se v následujících letech budou dále snižovat o 5 mil. dolarů ročně. Redukovaná částka byla navržena jako odpověď pandemii koronaviru, kvůli němuž letošní sezóně ještě nezačala.
Dalším velkým oznámením je zavedení hendikepu pro vývoj aerodynamiky. Ty nejlepší týmy budou mít pro vývoj k dispozici méně času v aerodynamických tunelech a pro počítačové simulace (CFD) než ty horší, vše se přitom bude řídit umístěním v šampionátu konstruktérů (omezen bude i čas strávený na testovacích stolicích, ten však nebude spojen s umístěním). Snahou je dosáhnout větší vyrovnanosti pole a zabránit velkým týmům, aby na ty menší získávaly příliš velkou výhodu.
Co to znamená v praxi? Mercedes jakožto vítěz šampionátu může v aerodynamickém tunelu strávit pouze 90 % času uvedeného v pravidlech, naproti tomu Williams jako poslední tým bude mít k dispozici 112,5 % času (vše je odstupňována od 1. po 10. po 2,5 procentech). V letech 2022 - 2025 budou tyto rozdíly ještě výraznější: první tým bude mít k dispozici 70 % současného aerodynamického vývoje, poslední 115 % (odstupňováno od 1. po 10. po 5 procentech.
FIA také schválila opatření, které má omezit přítlak monopostů pro rok 2021. Klíčové komponenty jako šasi a zavěšení se sice nemění, podle nových pravidel však budou muset omezit velikost podlahy (zúžit směrem k zádi), aby se snížil generovaný přítlak, což povede k časům přibližně o 0,5 s/kolo pomalejším. Díky tomu nebude třeba zapotřebí vyvíjet další směs pneumatik před tím, než se v roce 2022 přejde na 18" kola.
Kromě toho dochází mezi rokem 2020 a 2021 ke zmražení některých komponentů, jako jsou převodovky či šasi. Pro umožnění určitých úprav (ty potřebuje zejména McLaren přecházející na motory Mercedesu) bude zaveden systém žetonů. Omezeno bude i množství vylepšení, které budou moci během sezóny učinit výrobci pohonných jednotek.
Od roku 2021 stoupne minimální hmotnost o 3 kg na 749 kg po obavách výrobců motorů, aby nemuseli u svých produktů volit exotické a drahé materiály. Některé týmy také vyjádřily obavy, že se se svými konstrukcemi nedokáží vejít do současného limitu minimální hmotnosti.
K dalšímu navýšení min. hmotnosti dojde opět o rok později s novou generací monopostů - jejich váha se kvůli větším nárazovým strukturám vyšplhá až na 778 kg, přitom ještě v roce 2009 byla na 605 kg, na což s nelibostí poukazuje řada jezdců.
S novou podobou pravidel vyjádřil spokojenost výkonný ředitel McLarenu Zak Brown: "Dnes vyhrála Formule 1. Tohle je klíčový, důležitý okamžik pro náš sport. F1 byla nějakou dobu už neudržitelná, bez změn bychom ohrozili její budoucnost i účastníky, kterým bylo kolektivně a definitivně svěřeno řešení těchto potíží."
"Jednotný rozpočtový strop společně s rovnoměrnější distribuci příjmů mezi týmy zajistí lepší soutěžení, přitáhne více diváků na okruhy i televizím, zajistí udržitelnější příjmy, což podpoří dlouhodobé finanční zdraví týmů a sportu. A nakonec vítězí fanoušci. A pokud vítězí fanoušci, vyhrává i celý sport," dodává Brown, jenž včera oznámil rozhodnutí propustit 70 lidí ze svého oddělení F1 (celá skupina McLaren zeštíhlí až o 1200 zaměstnanců).
Veškeré detaily najdete v originálních dokumentech zde:- nová sportovní pravidla 2020- nová sportovní pravidla 2021- nová technická pravidla 2020- nová technická pravidla 2021
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.