Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve středu po hlasování Světové rady motorsportu (WMSC) schválila nová pravidla Formule 1. Týkají se omezení vývoje aerodynamiky pro nejlepší týmy či nižší rozpočtové stropy.
Týmy původně se zavedením rozpočtových stropů již souhlasily, ale po včerejším hlasování byla pro rok 2021 přijata nižší verze - 145 mil. dolarů místo dříve diskutovaných 175 mil. dolarů s tím, že se v následujících letech budou dále snižovat o 5 mil. dolarů ročně. Redukovaná částka byla navržena jako odpověď pandemii koronaviru, kvůli němuž letošní sezóně ještě nezačala.
Dalším velkým oznámením je zavedení hendikepu pro vývoj aerodynamiky. Ty nejlepší týmy budou mít pro vývoj k dispozici méně času v aerodynamických tunelech a pro počítačové simulace (CFD) než ty horší, vše se přitom bude řídit umístěním v šampionátu konstruktérů (omezen bude i čas strávený na testovacích stolicích, ten však nebude spojen s umístěním). Snahou je dosáhnout větší vyrovnanosti pole a zabránit velkým týmům, aby na ty menší získávaly příliš velkou výhodu.
Co to znamená v praxi? Mercedes jakožto vítěz šampionátu může v aerodynamickém tunelu strávit pouze 90 % času uvedeného v pravidlech, naproti tomu Williams jako poslední tým bude mít k dispozici 112,5 % času (vše je odstupňována od 1. po 10. po 2,5 procentech). V letech 2022 - 2025 budou tyto rozdíly ještě výraznější: první tým bude mít k dispozici 70 % současného aerodynamického vývoje, poslední 115 % (odstupňováno od 1. po 10. po 5 procentech.
FIA také schválila opatření, které má omezit přítlak monopostů pro rok 2021. Klíčové komponenty jako šasi a zavěšení se sice nemění, podle nových pravidel však budou muset omezit velikost podlahy (zúžit směrem k zádi), aby se snížil generovaný přítlak, což povede k časům přibližně o 0,5 s/kolo pomalejším. Díky tomu nebude třeba zapotřebí vyvíjet další směs pneumatik před tím, než se v roce 2022 přejde na 18" kola.
Kromě toho dochází mezi rokem 2020 a 2021 ke zmražení některých komponentů, jako jsou převodovky či šasi. Pro umožnění určitých úprav (ty potřebuje zejména McLaren přecházející na motory Mercedesu) bude zaveden systém žetonů. Omezeno bude i množství vylepšení, které budou moci během sezóny učinit výrobci pohonných jednotek.
Od roku 2021 stoupne minimální hmotnost o 3 kg na 749 kg po obavách výrobců motorů, aby nemuseli u svých produktů volit exotické a drahé materiály. Některé týmy také vyjádřily obavy, že se se svými konstrukcemi nedokáží vejít do současného limitu minimální hmotnosti.
K dalšímu navýšení min. hmotnosti dojde opět o rok později s novou generací monopostů - jejich váha se kvůli větším nárazovým strukturám vyšplhá až na 778 kg, přitom ještě v roce 2009 byla na 605 kg, na což s nelibostí poukazuje řada jezdců.
S novou podobou pravidel vyjádřil spokojenost výkonný ředitel McLarenu Zak Brown: "Dnes vyhrála Formule 1. Tohle je klíčový, důležitý okamžik pro náš sport. F1 byla nějakou dobu už neudržitelná, bez změn bychom ohrozili její budoucnost i účastníky, kterým bylo kolektivně a definitivně svěřeno řešení těchto potíží."
"Jednotný rozpočtový strop společně s rovnoměrnější distribuci příjmů mezi týmy zajistí lepší soutěžení, přitáhne více diváků na okruhy i televizím, zajistí udržitelnější příjmy, což podpoří dlouhodobé finanční zdraví týmů a sportu. A nakonec vítězí fanoušci. A pokud vítězí fanoušci, vyhrává i celý sport," dodává Brown, jenž včera oznámil rozhodnutí propustit 70 lidí ze svého oddělení F1 (celá skupina McLaren zeštíhlí až o 1200 zaměstnanců).
Veškeré detaily najdete v originálních dokumentech zde:- nová sportovní pravidla 2020- nová sportovní pravidla 2021- nová technická pravidla 2020- nová technická pravidla 2021
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.