Mezinárodní automobilová federace (FIA) ve středu po hlasování Světové rady motorsportu (WMSC) schválila nová pravidla Formule 1. Týkají se omezení vývoje aerodynamiky pro nejlepší týmy či nižší rozpočtové stropy.
Týmy původně se zavedením rozpočtových stropů již souhlasily, ale po včerejším hlasování byla pro rok 2021 přijata nižší verze - 145 mil. dolarů místo dříve diskutovaných 175 mil. dolarů s tím, že se v následujících letech budou dále snižovat o 5 mil. dolarů ročně. Redukovaná částka byla navržena jako odpověď pandemii koronaviru, kvůli němuž letošní sezóně ještě nezačala.
Dalším velkým oznámením je zavedení hendikepu pro vývoj aerodynamiky. Ty nejlepší týmy budou mít pro vývoj k dispozici méně času v aerodynamických tunelech a pro počítačové simulace (CFD) než ty horší, vše se přitom bude řídit umístěním v šampionátu konstruktérů (omezen bude i čas strávený na testovacích stolicích, ten však nebude spojen s umístěním). Snahou je dosáhnout větší vyrovnanosti pole a zabránit velkým týmům, aby na ty menší získávaly příliš velkou výhodu.
Co to znamená v praxi? Mercedes jakožto vítěz šampionátu může v aerodynamickém tunelu strávit pouze 90 % času uvedeného v pravidlech, naproti tomu Williams jako poslední tým bude mít k dispozici 112,5 % času (vše je odstupňována od 1. po 10. po 2,5 procentech). V letech 2022 - 2025 budou tyto rozdíly ještě výraznější: první tým bude mít k dispozici 70 % současného aerodynamického vývoje, poslední 115 % (odstupňováno od 1. po 10. po 5 procentech.
FIA také schválila opatření, které má omezit přítlak monopostů pro rok 2021. Klíčové komponenty jako šasi a zavěšení se sice nemění, podle nových pravidel však budou muset omezit velikost podlahy (zúžit směrem k zádi), aby se snížil generovaný přítlak, což povede k časům přibližně o 0,5 s/kolo pomalejším. Díky tomu nebude třeba zapotřebí vyvíjet další směs pneumatik před tím, než se v roce 2022 přejde na 18" kola.
Kromě toho dochází mezi rokem 2020 a 2021 ke zmražení některých komponentů, jako jsou převodovky či šasi. Pro umožnění určitých úprav (ty potřebuje zejména McLaren přecházející na motory Mercedesu) bude zaveden systém žetonů. Omezeno bude i množství vylepšení, které budou moci během sezóny učinit výrobci pohonných jednotek.
Od roku 2021 stoupne minimální hmotnost o 3 kg na 749 kg po obavách výrobců motorů, aby nemuseli u svých produktů volit exotické a drahé materiály. Některé týmy také vyjádřily obavy, že se se svými konstrukcemi nedokáží vejít do současného limitu minimální hmotnosti.
K dalšímu navýšení min. hmotnosti dojde opět o rok později s novou generací monopostů - jejich váha se kvůli větším nárazovým strukturám vyšplhá až na 778 kg, přitom ještě v roce 2009 byla na 605 kg, na což s nelibostí poukazuje řada jezdců.
S novou podobou pravidel vyjádřil spokojenost výkonný ředitel McLarenu Zak Brown: "Dnes vyhrála Formule 1. Tohle je klíčový, důležitý okamžik pro náš sport. F1 byla nějakou dobu už neudržitelná, bez změn bychom ohrozili její budoucnost i účastníky, kterým bylo kolektivně a definitivně svěřeno řešení těchto potíží."
"Jednotný rozpočtový strop společně s rovnoměrnější distribuci příjmů mezi týmy zajistí lepší soutěžení, přitáhne více diváků na okruhy i televizím, zajistí udržitelnější příjmy, což podpoří dlouhodobé finanční zdraví týmů a sportu. A nakonec vítězí fanoušci. A pokud vítězí fanoušci, vyhrává i celý sport," dodává Brown, jenž včera oznámil rozhodnutí propustit 70 lidí ze svého oddělení F1 (celá skupina McLaren zeštíhlí až o 1200 zaměstnanců).
Veškeré detaily najdete v originálních dokumentech zde:- nová sportovní pravidla 2020- nová sportovní pravidla 2021- nová technická pravidla 2020- nová technická pravidla 2021
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.