Tvůrci pravidel Formule 1 společně se šéfy týmů včera rozhodli, že dojde k prodloužení povinné uzávěry továren o další dva týdny.
Minulý měsíc se mezinárodní automobilová federace (FIA) rozhodla přesunout tradiční letní přestávku trvající 2 týdny do současného období března a dubna s tím, že ji prodlouží na 3 týdny a týmy si budou moci zvolit, kdy s ní začnou.
Kvůli šíření koronaviru, který zaskočil celý svět, však většina byla ochotna prodloužit uzavření svých továren. "V závislosti na vývoji situace v Anglii, Itálii a tam, kde jsme, by mohlo být současné období uzávěry prodlouženo. Svět není jen o nás. Abych to řekl jasně: pro společnost nejsme nějak zvlášť užiteční. F1 musí zůstat pokornou a klidnou. Dokud přibývá nemocných lidí, není ten správný čas pro závodění," uvedl například minulý týden šéf Alfy Romeo Frederic Vasseur.
Včera se prostřednictvím videokonference týmy znovu sešly s FIA a držitelem komerčních práv, společnosti Liberty Media, aby prodiskutovali několik záležitostí. I když se hovořilo zejména o snížení rozpočtových stropů, tak se dohodli i na prodloužení povinné přestávky.
Podle FIA dala Strategická skupina, Komise F1 i všech 10 stájí jednomyslný souhlas, aby došlo k prodloužení ze současných 21 na 35 dní, což Světová rada motorsportu následně schválila.
Co to pro týmy znamená? Konstrukční, výzkumná, vývojová a výrobní oddělení nesmí pracovat. Toto pravidlo bylo rozšířeno i na výrobce pohonných jednotek ve snaze omezit náklady.
Týmy si začátek období mohly vybrat, proto se v některých případech protáhne až do května. U Ferrari měla třítýdenní přestávka například končit dnes, 9. dubna; u Alfy Romeo 13. dubna.
FIA ve svém prohlášení dodává: "Další rozhovory o tomto tématu zůstávají mezi FIA, F1 a všemi týmy ve světle pokračujících globálních dopadů Covid-19 otevřené." Není tedy vyloučeno, že nedojde k dalšímu prodloužení, pokud se pandemii nebude dařit zvládnout.
Některé britské týmy (McLaren, Racing Point, Williams) již využily státního programu, který hradí až 80 % platů zaměstnanců do výše 2500 liber, a poslali své lidi na nucenou dovolenou. Jiné v omezeném režimu fungují (Mercedes, Red Bull), protože se věnují výrobě zdravotnických pomůcek a zařízení pro nemocnice.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.