Tvůrci pravidel Formule 1 společně se šéfy týmů včera rozhodli, že dojde k prodloužení povinné uzávěry továren o další dva týdny.
Minulý měsíc se mezinárodní automobilová federace (FIA) rozhodla přesunout tradiční letní přestávku trvající 2 týdny do současného období března a dubna s tím, že ji prodlouží na 3 týdny a týmy si budou moci zvolit, kdy s ní začnou.
Kvůli šíření koronaviru, který zaskočil celý svět, však většina byla ochotna prodloužit uzavření svých továren. "V závislosti na vývoji situace v Anglii, Itálii a tam, kde jsme, by mohlo být současné období uzávěry prodlouženo. Svět není jen o nás. Abych to řekl jasně: pro společnost nejsme nějak zvlášť užiteční. F1 musí zůstat pokornou a klidnou. Dokud přibývá nemocných lidí, není ten správný čas pro závodění," uvedl například minulý týden šéf Alfy Romeo Frederic Vasseur.
Včera se prostřednictvím videokonference týmy znovu sešly s FIA a držitelem komerčních práv, společnosti Liberty Media, aby prodiskutovali několik záležitostí. I když se hovořilo zejména o snížení rozpočtových stropů, tak se dohodli i na prodloužení povinné přestávky.
Podle FIA dala Strategická skupina, Komise F1 i všech 10 stájí jednomyslný souhlas, aby došlo k prodloužení ze současných 21 na 35 dní, což Světová rada motorsportu následně schválila.
Co to pro týmy znamená? Konstrukční, výzkumná, vývojová a výrobní oddělení nesmí pracovat. Toto pravidlo bylo rozšířeno i na výrobce pohonných jednotek ve snaze omezit náklady.
Týmy si začátek období mohly vybrat, proto se v některých případech protáhne až do května. U Ferrari měla třítýdenní přestávka například končit dnes, 9. dubna; u Alfy Romeo 13. dubna.
FIA ve svém prohlášení dodává: "Další rozhovory o tomto tématu zůstávají mezi FIA, F1 a všemi týmy ve světle pokračujících globálních dopadů Covid-19 otevřené." Není tedy vyloučeno, že nedojde k dalšímu prodloužení, pokud se pandemii nebude dařit zvládnout.
Některé britské týmy (McLaren, Racing Point, Williams) již využily státního programu, který hradí až 80 % platů zaměstnanců do výše 2500 liber, a poslali své lidi na nucenou dovolenou. Jiné v omezeném režimu fungují (Mercedes, Red Bull), protože se věnují výrobě zdravotnických pomůcek a zařízení pro nemocnice.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.