Mezinárodní automobilová federace (FIA) podle Bernieho Ecclestonea udělala chybu, když zveřejnila informaci o uzavření důvěrné dohody s Ferrari poté, co prozkoumala jeho loňskou pohonnou jednotku. I když Mercedes uvedl, že tuto záležitost nechá být, Red Bull se jen tak vzdát nehodlá.
"Domnívám se, že FIA neměla udělat to, co udělala, když přišla s tiskovým prohlášením o uzavření dohody s Ferrari," upozorňuje Ecclestone na nedávnou kauzu, která pobouřila soupeře italské stáje. Podle nich z ní totiž vyplývá, že v loňském roce nezávodila s legálním motorem.
"Co to znamená? Dohoda kvůli čemu? Když vše bylo v souladu s pravidly, ale oni si myslí, že by to nemělo být povoleno, tak to můžou jednoduše v budoucnu zakázat. Jinak nechápu, jakou dohodu byste měli uzavírat," kroutí hlavou Ecclestone.
Scuderia podle jeho názoru zkrátka podváděla. K dohodě, jejíž detaily FIA naštvaným týmům odmítla sdělit, říká: "Můžete se dohodnout takto: 'Dobrá, rozhodně jste na 100 % podváděli a my s tím teď už nic nenaděláme, protože k tomu docházelo. Dáme vám za to ale pokutu.'"
Ecclestoneův příklad z historie"Existoval tým, za který nesu žel vinu já, jelikož jsem navrhl pokutu ve výši 100 milionů dolarů," odkazuje na Spygate aféru McLarenu z roku 2007. "Jaká byla alternativa? Prezident FIA Max [Mosley] je v té době chtěl vyloučit ze šampionátu!"
"Já jsem řekl: 'Tím je vyřadíš přinejmenším na dva roky.' Můžou odejít na více než 2 roky, což opravdu není ten nejlepší způsob. 'Potrestejme je tak, že jím vezmeme jejich peníze, které by stejně vydělali kvůli tomu, co se stalo.' A tak jsme to nakonec udělali," vzpomíná 89letý Brit.
Ať už Ferrari loni se svou pohonnou jednotkou udělalo cokoliv, tak to podle něj "bylo skvělé, protože to fungovalo." Přes četné kontroly, úpravu technických směrnic a dodatečná měření FIA během sezóny na nic nepřišla - kromě posledního závodu, kdy nesedělo množství paliva v Leclercově nádrži - přebývalo 4,88 kg. Italský tým z toho tehdy vyvázl s pokutou 50 000 dolarů.
Mercedes se hrozby žaloby vzdal, Red Bull však zbraně neskládáJak jsme vás již informovali, týmy po poradě iniciované Mercedesem vydaly společné prohlášení, v němž FIA vyzvaly k odhalení konkrétních bodů dané dohody s Ferrari pod hrozbou soudní žaloby. Německý tým z toho nakonec vycouval, Red Bull ale nechce, aby celá záležitost vyšuměla do prázdna.
"Momentálně se žel musíme vypořádat s jinými věcmi," poukazuje odborný poradce rakouského týmu, Helmut Marko, na potíže působené šířením koronaviru.
"Nicméně to neznamená, že se vzdáme toho obchodu mezi FIA a Ferrari, až se věci vrátí k normálu. Kvůli koronaviru teď panuje krize, my se však stále domníváme, že ta dohoda byla skandální," upozorňuje Marko dále.
"Žádným způsobem nechceme uškodit Ferrari ani FIA, i nadále však požadujeme naproste vyjasnění toho, jak vznikla ta divná soukromá dohoda. I bez Mercedesu, který zvláštně vyskočil z rozjetého vlaku, byť byl od počátku v roli strojvůdce," dodává odborný poradce Red Bullu.
Pokud by totiž Ferrari závodilo s nelegálním motorem, mohlo by se změnit pořadí loňského šampionátu. Rakouský tým by si díky dodatečně přiznané druhé příčce přišel minimálně na dalších 15 mil. dolarů, ostatní týmy by si na úkor Scuderie rovněž polepšily.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.