Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko prozradil, že šířící se koronavirus jeho jezdci Maxovi Verstappenovi nahání hrůzu. Nemoc by mu nepřál, nejlepší by ale podle něj bylo, kdyby se nakazil teď. Lewis Hamilton testování na Covid-19 i přes kontakt s nemocnými odmítl. Co jej k tomu vedlo?
Sezóna 2020 kvůli nemoci Covid-19 nezačala, první podnik v Austrálii byl však zrušen jen dvě hodiny před prvním tréninkem, kdy již bylo vše připraveno: trať, jezdci, technika, televizní štáby i diváci. Přitom podle některých bylo jasné, že kvůli pandemii z toho nic nebude.
Piloti však do Melbourne museli. "Ve Formuli 1 nemáte šanci. Jedete tam bez ohledu na okolnosti a musíte se s tím vyrovnat. Proto jsme tam byli. Nechci zastírat fakt, že atmosféra v padoku byla velmi divná," popisuje například Romain Grosjean.
"Závod byl zrušen jen dvě hodiny před tréninkem, ale na 99,99 % bylo přitom jasné, že k tomu [koronaviru] dojde. Komunikace také drhla," otevřeně kritizuje francouzský pilot Haasu.
Šéf Red Bullu Christian Horner, jenž chtěl závodit i po odstoupení McLarenu, však původní rozhodnutí F1 hájí slovy: "Velký problém spočívá v tom, že se situace tak rychle vyvíjí. Těžko kritizovat poté, když je situace tak dynamická. Když jsme přijeli, nebyl nikdo pozitivně testovaný. Pak šlo pouze o jediný případ, rozhodnutí nezávodit přišlo potom."
U McLarenu byl jeden nemocný a 14 dalších členů týmu bylo uvrženo do karantény. Čtrnáctidenní období jim už skončilo a všichni jsou už zdraví na cestě do Británie. Ve Wokingu se i přes zmražení pravidel pro vývoj aut pokusí o změnu dodavatele motorů.
Rozhodnutí F1, FIA a týmů závodit i příští rok se současnými monoposty kvůli úspoře nákladů McLaren podporuje. "Toto rozhodnutí nemá dopad na náš přechod k pohonným jednotkám Mercedesu v roce 2021. Bude nám povoleno učinit nezbytné změny na voze, abychom ji mohli do něj umístit," věří šéf Andreas Seidl.
Továrny se na tři týdny v následujícím období uzavřou, piloti však trénují dál a snaží se zůstat zdraví. Helmut Marko by si přál, aby se jeho pilot nakazil nyní, a poté získal na Covid-19 imunitu: "Nejlepší by bylo, kdyby Max ten virus chytil teď," uvedl pro Kronen Zeitung.
Nepřeje mu však žádné komplikace či bolesti: "Po telefonu mi řekl, že jej děsí možnost nákazy. Ale ve 22 letech není součástí žádné rizikové skupiny. Poté, co by virus dostal, by už byl imunní a mohl by jít za titulem," plánuje Marko Verstappenovi.
Coronavirus can make people nervous, but I want to reassure you all to stay calm. Don’t forget that handwashing is the most important thing you can do to protect yourself and others. For official NHS advice visit: https://t.co/zH7Ce2dRAw #coronavirus #COVID19 @NHSuk pic.twitter.com/Gr1SGRK5FE
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) March 16, 2020To Lewis Hamilton měl k tomu blízko poté, co se setkal s hercem Idrisem Elbou a ženou kanadského premiéra Sofií Trudeauovou, kteří byli poté pozitivně testováni na koronavirus. Pilot Mercedesu je nyní v karanténě, test na Covid-19 však odmítl.
"Chtěl jsem vám dát vědět, že se mi daří dobře, cítím se zdráv a cvičím dvakrát denně. Nemám žádné příznaky a už to je 17 dní od doby, kdy jsem viděl Sofii a Idrise. Jsem s Idrisem v kontaktu a mám radost z toho, že je OK. S doktory jsem hovořil a ověřoval jsem si, jestli potřebuji být testován. Pravda je nicméně taková, že je k dispozici omezené množství testů a jsou lidé, kteří je potřebují více než já - obzvlášť, když nemám žádné příznaky," dodává Hamilton.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.