Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko prozradil, že šířící se koronavirus jeho jezdci Maxovi Verstappenovi nahání hrůzu. Nemoc by mu nepřál, nejlepší by ale podle něj bylo, kdyby se nakazil teď. Lewis Hamilton testování na Covid-19 i přes kontakt s nemocnými odmítl. Co jej k tomu vedlo?
Sezóna 2020 kvůli nemoci Covid-19 nezačala, první podnik v Austrálii byl však zrušen jen dvě hodiny před prvním tréninkem, kdy již bylo vše připraveno: trať, jezdci, technika, televizní štáby i diváci. Přitom podle některých bylo jasné, že kvůli pandemii z toho nic nebude.
Piloti však do Melbourne museli. "Ve Formuli 1 nemáte šanci. Jedete tam bez ohledu na okolnosti a musíte se s tím vyrovnat. Proto jsme tam byli. Nechci zastírat fakt, že atmosféra v padoku byla velmi divná," popisuje například Romain Grosjean.
"Závod byl zrušen jen dvě hodiny před tréninkem, ale na 99,99 % bylo přitom jasné, že k tomu [koronaviru] dojde. Komunikace také drhla," otevřeně kritizuje francouzský pilot Haasu.
Šéf Red Bullu Christian Horner, jenž chtěl závodit i po odstoupení McLarenu, však původní rozhodnutí F1 hájí slovy: "Velký problém spočívá v tom, že se situace tak rychle vyvíjí. Těžko kritizovat poté, když je situace tak dynamická. Když jsme přijeli, nebyl nikdo pozitivně testovaný. Pak šlo pouze o jediný případ, rozhodnutí nezávodit přišlo potom."
U McLarenu byl jeden nemocný a 14 dalších členů týmu bylo uvrženo do karantény. Čtrnáctidenní období jim už skončilo a všichni jsou už zdraví na cestě do Británie. Ve Wokingu se i přes zmražení pravidel pro vývoj aut pokusí o změnu dodavatele motorů.
Rozhodnutí F1, FIA a týmů závodit i příští rok se současnými monoposty kvůli úspoře nákladů McLaren podporuje. "Toto rozhodnutí nemá dopad na náš přechod k pohonným jednotkám Mercedesu v roce 2021. Bude nám povoleno učinit nezbytné změny na voze, abychom ji mohli do něj umístit," věří šéf Andreas Seidl.
Továrny se na tři týdny v následujícím období uzavřou, piloti však trénují dál a snaží se zůstat zdraví. Helmut Marko by si přál, aby se jeho pilot nakazil nyní, a poté získal na Covid-19 imunitu: "Nejlepší by bylo, kdyby Max ten virus chytil teď," uvedl pro Kronen Zeitung.
Nepřeje mu však žádné komplikace či bolesti: "Po telefonu mi řekl, že jej děsí možnost nákazy. Ale ve 22 letech není součástí žádné rizikové skupiny. Poté, co by virus dostal, by už byl imunní a mohl by jít za titulem," plánuje Marko Verstappenovi.
Coronavirus can make people nervous, but I want to reassure you all to stay calm. Don’t forget that handwashing is the most important thing you can do to protect yourself and others. For official NHS advice visit: https://t.co/zH7Ce2dRAw #coronavirus #COVID19 @NHSuk pic.twitter.com/Gr1SGRK5FE
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) March 16, 2020To Lewis Hamilton měl k tomu blízko poté, co se setkal s hercem Idrisem Elbou a ženou kanadského premiéra Sofií Trudeauovou, kteří byli poté pozitivně testováni na koronavirus. Pilot Mercedesu je nyní v karanténě, test na Covid-19 však odmítl.
"Chtěl jsem vám dát vědět, že se mi daří dobře, cítím se zdráv a cvičím dvakrát denně. Nemám žádné příznaky a už to je 17 dní od doby, kdy jsem viděl Sofii a Idrise. Jsem s Idrisem v kontaktu a mám radost z toho, že je OK. S doktory jsem hovořil a ověřoval jsem si, jestli potřebuji být testován. Pravda je nicméně taková, že je k dispozici omezené množství testů a jsou lidé, kteří je potřebují více než já - obzvlášť, když nemám žádné příznaky," dodává Hamilton.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.