Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko prozradil, že šířící se koronavirus jeho jezdci Maxovi Verstappenovi nahání hrůzu. Nemoc by mu nepřál, nejlepší by ale podle něj bylo, kdyby se nakazil teď. Lewis Hamilton testování na Covid-19 i přes kontakt s nemocnými odmítl. Co jej k tomu vedlo?
Sezóna 2020 kvůli nemoci Covid-19 nezačala, první podnik v Austrálii byl však zrušen jen dvě hodiny před prvním tréninkem, kdy již bylo vše připraveno: trať, jezdci, technika, televizní štáby i diváci. Přitom podle některých bylo jasné, že kvůli pandemii z toho nic nebude.
Piloti však do Melbourne museli. "Ve Formuli 1 nemáte šanci. Jedete tam bez ohledu na okolnosti a musíte se s tím vyrovnat. Proto jsme tam byli. Nechci zastírat fakt, že atmosféra v padoku byla velmi divná," popisuje například Romain Grosjean.
"Závod byl zrušen jen dvě hodiny před tréninkem, ale na 99,99 % bylo přitom jasné, že k tomu [koronaviru] dojde. Komunikace také drhla," otevřeně kritizuje francouzský pilot Haasu.
Šéf Red Bullu Christian Horner, jenž chtěl závodit i po odstoupení McLarenu, však původní rozhodnutí F1 hájí slovy: "Velký problém spočívá v tom, že se situace tak rychle vyvíjí. Těžko kritizovat poté, když je situace tak dynamická. Když jsme přijeli, nebyl nikdo pozitivně testovaný. Pak šlo pouze o jediný případ, rozhodnutí nezávodit přišlo potom."
U McLarenu byl jeden nemocný a 14 dalších členů týmu bylo uvrženo do karantény. Čtrnáctidenní období jim už skončilo a všichni jsou už zdraví na cestě do Británie. Ve Wokingu se i přes zmražení pravidel pro vývoj aut pokusí o změnu dodavatele motorů.
Rozhodnutí F1, FIA a týmů závodit i příští rok se současnými monoposty kvůli úspoře nákladů McLaren podporuje. "Toto rozhodnutí nemá dopad na náš přechod k pohonným jednotkám Mercedesu v roce 2021. Bude nám povoleno učinit nezbytné změny na voze, abychom ji mohli do něj umístit," věří šéf Andreas Seidl.
Továrny se na tři týdny v následujícím období uzavřou, piloti však trénují dál a snaží se zůstat zdraví. Helmut Marko by si přál, aby se jeho pilot nakazil nyní, a poté získal na Covid-19 imunitu: "Nejlepší by bylo, kdyby Max ten virus chytil teď," uvedl pro Kronen Zeitung.
Nepřeje mu však žádné komplikace či bolesti: "Po telefonu mi řekl, že jej děsí možnost nákazy. Ale ve 22 letech není součástí žádné rizikové skupiny. Poté, co by virus dostal, by už byl imunní a mohl by jít za titulem," plánuje Marko Verstappenovi.
Coronavirus can make people nervous, but I want to reassure you all to stay calm. Don’t forget that handwashing is the most important thing you can do to protect yourself and others. For official NHS advice visit: https://t.co/zH7Ce2dRAw #coronavirus #COVID19 @NHSuk pic.twitter.com/Gr1SGRK5FE
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) March 16, 2020To Lewis Hamilton měl k tomu blízko poté, co se setkal s hercem Idrisem Elbou a ženou kanadského premiéra Sofií Trudeauovou, kteří byli poté pozitivně testováni na koronavirus. Pilot Mercedesu je nyní v karanténě, test na Covid-19 však odmítl.
"Chtěl jsem vám dát vědět, že se mi daří dobře, cítím se zdráv a cvičím dvakrát denně. Nemám žádné příznaky a už to je 17 dní od doby, kdy jsem viděl Sofii a Idrise. Jsem s Idrisem v kontaktu a mám radost z toho, že je OK. S doktory jsem hovořil a ověřoval jsem si, jestli potřebuji být testován. Pravda je nicméně taková, že je k dispozici omezené množství testů a jsou lidé, kteří je potřebují více než já - obzvlášť, když nemám žádné příznaky," dodává Hamilton.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.