Začátek sezóny Formule 1 je kvůli pandemii koronaviru stále nejistý. Sezóna bude určitě zkrácena, McLaren chce i přes poslední vývoj události přejít na pohonné jednotky Mercedesu již příští rok.
Závodit se 7. června nezačne ani v Baku, pořadatelé Velké ceny Ázerbájdžánu by dnes měli oznámit odsunutí svého podniku na neurčito. Další velkou cenou, která zůstává v kalendáři, je Kanada o týden později. Jenže šíření nemoci Covid-19 nezpomaluje, v Evropě, v Americe i v jiných částech světa spíše teprve nabírá na obrátkách, proto není možné určit, kdy se začne jezdit.
"Víme, že všichni chtějí vědět, co se bude s Formulí 1 dít v roce 2020 dále. Vzhledem k proměnlivosti situace dnes nemůžeme poskytnout konkrétní odpovědi. Plánujeme však sezónu 2020 rozjet, jakmile to bude bezpečné. Denně jsme v kontaktu s odborníky a úředníky, abychom vyhodnocovali, jak postupovat v následujících měsících," popisuje ředitel F1 Chase Carey.
Carlos Sainz k případnému začátku sezóny F1 říká: "Jde o otázku, na kterou podle mě momentálně nikdo nezná odpověď. Teď to není možné vědět, snad k tomu ale dojde brzy. Zůstaneme doma a snad se rychle vrátíme k našim běžným životům. Rozhodně jde ale o divnou situaci."
"Já se jinak cítím moc dobře. Poslední dny po návratu z Austrálie trávím v domácí karanténě, cítím se však výborně, abych byl upřímný. Trénuji ještě více než kdykoliv dříve, protože je na to více času. Předsezónní trénink probíhal dobře, ale vždycky jste toho chtěli trochu více, než jste mohli zvládnout, teď se o to pokouším," pokračuje Sainz.
Jeho tým měl letos odjet poslední sezóny s motory Renault a od příštího roku přejít na Mercedesy. Jenže šíření koronaviru situaci komplikuje. Kvůli zkrácení sezóny chtějí týmy příští rok v rámci šetření nastoupit příští rok se stejnými vozy poté, co byla nová technická pravidla odložena až na rok 2022. Tým by tak byl s neprověřeným balíkem proti ostatním v nevýhodě.
Proto vznikla otázka, co se změnou dodavatele pohonných jednotek u McLarenu. Jejich mluvčí nicméně potvrzuje, že se na jejich plánech nic nemění a že i nadále usilují o to, aby už v příštím ročníku nastoupily s motory Mercedes: "V roce 2021 budeme využívat motory Mercedes, jak bylo plánováno. Zakomoponujeme ho do současného základu šasi."
Pro tým jde o problém, protože jejich šasi bude muset být upraveno, aby se přizpůsobilo odlišnému uspořádání a rozměrům pohonné jednotky Mercedes. Ta se od Renaultu dost liší, zákazníci již tak musí činit kompromisy, protože si ji nenavrhují jako jeden celek se svým vozem. To se dá ještě zvládnou u nově navrhovaného auta, problém však nastává, když se snažíte nacpat jiný motor do již existujícího šasi. Do svého auta proto budou muset investovat více než soupeři.
McLaren je jediným týmem, který má od příštího roku měnit dodavatele pohonných jednotek. I kdyby se závodilo místo letní přestávky a v prosinci, tak by sezóna byla zkrácena, tak to bude mít velký dopad na příjmovou stránku všech účastníků šampionátu.
Jenže pořád není jisté, že letos v pesimistickém scénáři k nějakému závodění vůbec dojde - zda všechny země zvládnou pandemii a budou ochotny otevřít hranice: jinak hrozí zavlečení druhé vlny epidemie z hůře postižených zemí. To by značně omezilo finanční možnosti týmů, proto dokonce přemýšlejí o zmražení letošních šasi s tím, že by se příští rok případně vyvíjely pouze aerodynamické povrchy.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.