Šéf Alfy Romeo Fred Vasseur se vrací k australskému víkendu, do kterého vozy F1 nakonec nevyrazily. Rozhodnutí nezávodit nelituje, i když pro ně bylo náročné.
McLaren po pozitivním testu svého zaměstnance již ve čtvrtek večer oznámil, že do úvodní velké ceny nenastoupí. Zbývajících devět šéfů týmů se pak sešlo se sportovním ředitelem F1 Rossem Brawnem a jednali o zrušení celého podniku.
Výkonný ředitel Liberty Media Chase Carey byl nedostupný, protože zrovna přelétával z Vietnamu, a tak se celé rokování natáhlo. Pro zrušení bylo Alfa Romeo, Ferrari i Renault, zatímco AlphaTauri, Mercedes, Racing Point a Red Bull chtěli závodit i přes potvrzení nemoci v padoku.
Šéf Stříbrných šípů Toto Wolff po telefonickém rozhovoru s šéfem Daimleru Olou Källeniusem nakonec přehodnotil své stanovisko. Rozhodnutí zrušit závod pak přišlo až 12 hodin po oznámení McLarenu, doslova na poslední chvíli, kdy už byly před branami desítky tisíc fanoušků ujišťovaných organizátory, že se pojede, a týmy začaly své vozy připravovat v boxech k prvnímu tréninku.
"Pro mě jakožto závodníka je těžké přijmout takové rozhodnutí. V první řadě ale musíme myslet na naše zaměstnance, na bezpečnost fanoušků a image sportu, image sponzorů a také na McLaren, protože by to bylo trochu nefér nechat je samotné odstoupit," popisuje Vasseur.
Kromě jednoho nemocného bylo dalších 14 členů McLarenu uvrženo do karantény, nemoc Covid-19 pak byla prokázána také u jednoho z mechaniků Pirelli, které všechny týmy zásobuje pneumatikami. Italské stáje jsou nyní v karanténě, zatímco v těch britských (s výjimkou McLarenu) závodní oddělení usilovně pracují. Vozy na trať nevyjely, tudíž je krom monopostů možné stále vyvíjet a upravovat první ostrou specifikaci pohonné jednotky.
"Myslím, že šlo o správné rozhodnutí. Pro tým to není lehké, protože všichni se moc snažili, aby to do Melbourne včas stihli - jak závodní tým, tak i továrna. Musíme ale přijímat taková rozhodnutí, jen je škoda, že přišlo trochu pozdě. Jenže to tak rychle vybouchlo," vysvětluje šéf Alfy Romeo.
Následně byly odloženy také Velká cena Vietnamu a Bahrajnu, totéž postihne minimálně ještě Holandsko, Španělsko i Monako. Kdy se sezóna rozjede, to vedení F1 netuší - vše bude záležet na tom, jak se bude dařit zvládat šíření koronaviru. Chtělo by ale odjet minimálně 15 podniků s tím, že se zruší letní přestávka a závodit se bude až do prosince. Ve hře je také odklad nových technických a sportovních pravidel o jeden rok.
"Situace není jednoduchá. Jde o katastrofu pro celý svět. Formule 1 není středobodem světa, musíme tedy pokračovat krok za krokem. Ten první nebyl jednoduchý," uzavírá Vasseur.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.