Šéf Alfy Romeo Fred Vasseur se vrací k australskému víkendu, do kterého vozy F1 nakonec nevyrazily. Rozhodnutí nezávodit nelituje, i když pro ně bylo náročné.
McLaren po pozitivním testu svého zaměstnance již ve čtvrtek večer oznámil, že do úvodní velké ceny nenastoupí. Zbývajících devět šéfů týmů se pak sešlo se sportovním ředitelem F1 Rossem Brawnem a jednali o zrušení celého podniku.
Výkonný ředitel Liberty Media Chase Carey byl nedostupný, protože zrovna přelétával z Vietnamu, a tak se celé rokování natáhlo. Pro zrušení bylo Alfa Romeo, Ferrari i Renault, zatímco AlphaTauri, Mercedes, Racing Point a Red Bull chtěli závodit i přes potvrzení nemoci v padoku.
Šéf Stříbrných šípů Toto Wolff po telefonickém rozhovoru s šéfem Daimleru Olou Källeniusem nakonec přehodnotil své stanovisko. Rozhodnutí zrušit závod pak přišlo až 12 hodin po oznámení McLarenu, doslova na poslední chvíli, kdy už byly před branami desítky tisíc fanoušků ujišťovaných organizátory, že se pojede, a týmy začaly své vozy připravovat v boxech k prvnímu tréninku.
"Pro mě jakožto závodníka je těžké přijmout takové rozhodnutí. V první řadě ale musíme myslet na naše zaměstnance, na bezpečnost fanoušků a image sportu, image sponzorů a také na McLaren, protože by to bylo trochu nefér nechat je samotné odstoupit," popisuje Vasseur.
Kromě jednoho nemocného bylo dalších 14 členů McLarenu uvrženo do karantény, nemoc Covid-19 pak byla prokázána také u jednoho z mechaniků Pirelli, které všechny týmy zásobuje pneumatikami. Italské stáje jsou nyní v karanténě, zatímco v těch britských (s výjimkou McLarenu) závodní oddělení usilovně pracují. Vozy na trať nevyjely, tudíž je krom monopostů možné stále vyvíjet a upravovat první ostrou specifikaci pohonné jednotky.
"Myslím, že šlo o správné rozhodnutí. Pro tým to není lehké, protože všichni se moc snažili, aby to do Melbourne včas stihli - jak závodní tým, tak i továrna. Musíme ale přijímat taková rozhodnutí, jen je škoda, že přišlo trochu pozdě. Jenže to tak rychle vybouchlo," vysvětluje šéf Alfy Romeo.
Následně byly odloženy také Velká cena Vietnamu a Bahrajnu, totéž postihne minimálně ještě Holandsko, Španělsko i Monako. Kdy se sezóna rozjede, to vedení F1 netuší - vše bude záležet na tom, jak se bude dařit zvládat šíření koronaviru. Chtělo by ale odjet minimálně 15 podniků s tím, že se zruší letní přestávka a závodit se bude až do prosince. Ve hře je také odklad nových technických a sportovních pravidel o jeden rok.
"Situace není jednoduchá. Jde o katastrofu pro celý svět. Formule 1 není středobodem světa, musíme tedy pokračovat krok za krokem. Ten první nebyl jednoduchý," uzavírá Vasseur.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.