První závod sezóny 2020 byl na poslední chvíli zrušen. Týmy se přitom již v Melbourne připravovaly na první trénink, situace se otočila po změněn postoje Mercedesu. V F1 to nyní pěkně vře. Kdy začne sezóna? Většina lidí v padoku nyní pochybuje o tom, že bychom se do června dočkali.
Dalších 14 lidí McLarenu v karanténěPodle šéfa F1 Chase Careyho to je nyní "náročné" předvídat, kdy by se mohlo začít závodit. V Austrálii byli mechanici vpuštěni před prvním tréninkem, o zrušení tamější velké ceny se rozhodlo až 2 hodiny před výjezdem na trať poté, co byl člen McLarenu pozitivně testován na Covid-19.
Vedení společně s několika dalšími týmy (AlphaTauri, Racing Point, Red Bull a Mercedes) totiž chtělo, aby se závodilo, stáhnout se naopak krom McLarenu chtělo Alfa Romeo, Ferrari a Renault (Haas a Williams se hlasování zdrželi). FIA tedy ani po dvouhodinovém, emocemi nabitém jednání nebyla v pozici, aby podnik mohla zrušit. Šéf Mercedesu Toto Wolff po telefonátu s vedením Daimleru změnil názor - kvůli starosti o své zaměstnance a solidaritě s McLarenem nakonec hlasoval proti pokračování.
"K tomu bychom potřebovali, aby nám F1 sdělila, že bude k dispozici méně než 12 aut. Kromě místních zdravotních orgánů FIA jinak závod zrušit nemohla, ve hře byla spousta obchodních smluv, což by se nám kvůli zrušení a odpovědnosti vrátilo," vysvětluje její zástupce.
V karanténě na hotelu je nyní dalších 14 členů týmu, kteří s ním byli v kontaktu. "Tyto osoby jsou podporovány členem vedení týmu, který s nimi zůstane po dobu karantény," potvrzuje McLaren. V Melbourne se tedy nedobrovolně zdrží ještě minimálně 14 dní.
"Ostatní členové týmů, u nichž se projevují příznaky, budou ihned testováni a uvrženi do karantény dle našich předpisů. Ostatní se mohli vrátit do padoku, aby sbalili týmové vybavení před odletem zpět do Spojeného království," uvádí tiskový mluvčí McLarenu.
Reakce pilotů na zrušení GP AustrálieLewis Hamilton byl již dříve šokován tím, že se má závodit, pozdní rozhodnutí tedy uvítal: "Realita je taková, že lidé každý den opravdu umírají, spousta jich onemocní a i když nemocní nejsou, tak to mnoho z nich postihuje finančně a ekonomicky."
Daniel Ricciardo byl "zničen" tím, že se jeho domácí závod nepojede: "Nakonec jde o to správné rozhodnutí a všichni podle mě dokážou pochopit, že jde o něco, s čím jsme se nikdy dříve nesetkali."
Kromě rozzlobených fanoušků jsou problémem i peníze - pořádání Velké ceny Austrálie (Liberty dostává 55 mil. dolarů) je částečně hrazeno z peněz daňových poplatníků, loni je to přišlo na 900 mil. Kč. Příprava městského okruhu trvá několik měsíců a vyžaduje spoustu práce ve veřejném parku a v ulicích kolem jezera. Organizátoři se snaží o nalezení náhradního termínu, podobně jako v Číně.
Kdy se začne závodit?"Je to celkem náročné předvídat. Všichni užívají slovo fluidní, jde o neustále se vyvíjející situaci. Dnes je jiná než před dvěma dny, kdy se lišila od situace před 4 dny. Je to těžké činit takové předpovědi, když se to tak rychle mění," říká Carey na tiskové konferenci.
Velká cena Číny byla odložena na neurčito, v Bahrajnu se příští týden mělo závodit za zavřenými dveřmi. Těžko se však za současné situace pojede - Ferrari, Mercedes, McLaren ani Renault se ho nezúčastní (ani nedodají své pohonné jednotky). Velká cena Vietnamu na začátku dubna (viz kalendář) je rovněž velmi nepravděpodobná.
Holandsko 3. května je taky ve hvězdách vzhledem k tomu, že tamější vláda včera podobně jako u nás zrušila všechny sportovní podniky a zakázala shromažďování většího počtu lidí. A Španělsko také bojuje s rychle se šířícím koronavirem. Monako za svůj závod neplatí, může být bez finančního postihu zrušeno vedením F1.
F1 čelí velké finanční ztrátě, pokud dojde ke zrušení dalších závodů, což postihne samozřejmě i týmy, jimž budou kráceny odměny. Hovoříme o miliardách korun, které jsou ve hře.
Hamilton včera řekl, že "světu vládnou peníze." Carey mu to ale vrátil slovy: "Myslím, že pokud by vládly peníze, tak bychom nedospěli k rozhodnutí, které jsme dnes učinili."
Situace se neustále vyvíjí, kvůli šíření nemoci Covid-19 v Evropě to dle optimistických předpovědí nyní vypadá tak, že by se mohlo nejdříve začít až v červnu v Ázerbájdžánu. Letní přestávka by mohla být uspíšena, aby se závodilo v srpnu. Ale jak zmínil šéf F1, těžko nyní cokoliv předpovídat, obzvlášť s ohledem na šíření viru a jeho kulminace.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.