První závod sezóny 2020 byl na poslední chvíli zrušen. Týmy se přitom již v Melbourne připravovaly na první trénink, situace se otočila po změněn postoje Mercedesu. V F1 to nyní pěkně vře. Kdy začne sezóna? Většina lidí v padoku nyní pochybuje o tom, že bychom se do června dočkali.
Dalších 14 lidí McLarenu v karanténěPodle šéfa F1 Chase Careyho to je nyní "náročné" předvídat, kdy by se mohlo začít závodit. V Austrálii byli mechanici vpuštěni před prvním tréninkem, o zrušení tamější velké ceny se rozhodlo až 2 hodiny před výjezdem na trať poté, co byl člen McLarenu pozitivně testován na Covid-19.
Vedení společně s několika dalšími týmy (AlphaTauri, Racing Point, Red Bull a Mercedes) totiž chtělo, aby se závodilo, stáhnout se naopak krom McLarenu chtělo Alfa Romeo, Ferrari a Renault (Haas a Williams se hlasování zdrželi). FIA tedy ani po dvouhodinovém, emocemi nabitém jednání nebyla v pozici, aby podnik mohla zrušit. Šéf Mercedesu Toto Wolff po telefonátu s vedením Daimleru změnil názor - kvůli starosti o své zaměstnance a solidaritě s McLarenem nakonec hlasoval proti pokračování.
"K tomu bychom potřebovali, aby nám F1 sdělila, že bude k dispozici méně než 12 aut. Kromě místních zdravotních orgánů FIA jinak závod zrušit nemohla, ve hře byla spousta obchodních smluv, což by se nám kvůli zrušení a odpovědnosti vrátilo," vysvětluje její zástupce.
V karanténě na hotelu je nyní dalších 14 členů týmu, kteří s ním byli v kontaktu. "Tyto osoby jsou podporovány členem vedení týmu, který s nimi zůstane po dobu karantény," potvrzuje McLaren. V Melbourne se tedy nedobrovolně zdrží ještě minimálně 14 dní.
"Ostatní členové týmů, u nichž se projevují příznaky, budou ihned testováni a uvrženi do karantény dle našich předpisů. Ostatní se mohli vrátit do padoku, aby sbalili týmové vybavení před odletem zpět do Spojeného království," uvádí tiskový mluvčí McLarenu.
Reakce pilotů na zrušení GP AustrálieLewis Hamilton byl již dříve šokován tím, že se má závodit, pozdní rozhodnutí tedy uvítal: "Realita je taková, že lidé každý den opravdu umírají, spousta jich onemocní a i když nemocní nejsou, tak to mnoho z nich postihuje finančně a ekonomicky."
Daniel Ricciardo byl "zničen" tím, že se jeho domácí závod nepojede: "Nakonec jde o to správné rozhodnutí a všichni podle mě dokážou pochopit, že jde o něco, s čím jsme se nikdy dříve nesetkali."
Kromě rozzlobených fanoušků jsou problémem i peníze - pořádání Velké ceny Austrálie (Liberty dostává 55 mil. dolarů) je částečně hrazeno z peněz daňových poplatníků, loni je to přišlo na 900 mil. Kč. Příprava městského okruhu trvá několik měsíců a vyžaduje spoustu práce ve veřejném parku a v ulicích kolem jezera. Organizátoři se snaží o nalezení náhradního termínu, podobně jako v Číně.
Kdy se začne závodit?"Je to celkem náročné předvídat. Všichni užívají slovo fluidní, jde o neustále se vyvíjející situaci. Dnes je jiná než před dvěma dny, kdy se lišila od situace před 4 dny. Je to těžké činit takové předpovědi, když se to tak rychle mění," říká Carey na tiskové konferenci.
Velká cena Číny byla odložena na neurčito, v Bahrajnu se příští týden mělo závodit za zavřenými dveřmi. Těžko se však za současné situace pojede - Ferrari, Mercedes, McLaren ani Renault se ho nezúčastní (ani nedodají své pohonné jednotky). Velká cena Vietnamu na začátku dubna (viz kalendář) je rovněž velmi nepravděpodobná.
Holandsko 3. května je taky ve hvězdách vzhledem k tomu, že tamější vláda včera podobně jako u nás zrušila všechny sportovní podniky a zakázala shromažďování většího počtu lidí. A Španělsko také bojuje s rychle se šířícím koronavirem. Monako za svůj závod neplatí, může být bez finančního postihu zrušeno vedením F1.
F1 čelí velké finanční ztrátě, pokud dojde ke zrušení dalších závodů, což postihne samozřejmě i týmy, jimž budou kráceny odměny. Hovoříme o miliardách korun, které jsou ve hře.
Hamilton včera řekl, že "světu vládnou peníze." Carey mu to ale vrátil slovy: "Myslím, že pokud by vládly peníze, tak bychom nedospěli k rozhodnutí, které jsme dnes učinili."
Situace se neustále vyvíjí, kvůli šíření nemoci Covid-19 v Evropě to dle optimistických předpovědí nyní vypadá tak, že by se mohlo nejdříve začít až v červnu v Ázerbájdžánu. Letní přestávka by mohla být uspíšena, aby se závodilo v srpnu. Ale jak zmínil šéf F1, těžko nyní cokoliv předpovídat, obzvlášť s ohledem na šíření viru a jeho kulminace.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.