První závod sezóny 2020 byl na poslední chvíli zrušen. Týmy se přitom již v Melbourne připravovaly na první trénink, situace se otočila po změněn postoje Mercedesu. V F1 to nyní pěkně vře. Kdy začne sezóna? Většina lidí v padoku nyní pochybuje o tom, že bychom se do června dočkali.
Dalších 14 lidí McLarenu v karanténěPodle šéfa F1 Chase Careyho to je nyní "náročné" předvídat, kdy by se mohlo začít závodit. V Austrálii byli mechanici vpuštěni před prvním tréninkem, o zrušení tamější velké ceny se rozhodlo až 2 hodiny před výjezdem na trať poté, co byl člen McLarenu pozitivně testován na Covid-19.
Vedení společně s několika dalšími týmy (AlphaTauri, Racing Point, Red Bull a Mercedes) totiž chtělo, aby se závodilo, stáhnout se naopak krom McLarenu chtělo Alfa Romeo, Ferrari a Renault (Haas a Williams se hlasování zdrželi). FIA tedy ani po dvouhodinovém, emocemi nabitém jednání nebyla v pozici, aby podnik mohla zrušit. Šéf Mercedesu Toto Wolff po telefonátu s vedením Daimleru změnil názor - kvůli starosti o své zaměstnance a solidaritě s McLarenem nakonec hlasoval proti pokračování.
"K tomu bychom potřebovali, aby nám F1 sdělila, že bude k dispozici méně než 12 aut. Kromě místních zdravotních orgánů FIA jinak závod zrušit nemohla, ve hře byla spousta obchodních smluv, což by se nám kvůli zrušení a odpovědnosti vrátilo," vysvětluje její zástupce.
V karanténě na hotelu je nyní dalších 14 členů týmu, kteří s ním byli v kontaktu. "Tyto osoby jsou podporovány členem vedení týmu, který s nimi zůstane po dobu karantény," potvrzuje McLaren. V Melbourne se tedy nedobrovolně zdrží ještě minimálně 14 dní.
"Ostatní členové týmů, u nichž se projevují příznaky, budou ihned testováni a uvrženi do karantény dle našich předpisů. Ostatní se mohli vrátit do padoku, aby sbalili týmové vybavení před odletem zpět do Spojeného království," uvádí tiskový mluvčí McLarenu.
Reakce pilotů na zrušení GP AustrálieLewis Hamilton byl již dříve šokován tím, že se má závodit, pozdní rozhodnutí tedy uvítal: "Realita je taková, že lidé každý den opravdu umírají, spousta jich onemocní a i když nemocní nejsou, tak to mnoho z nich postihuje finančně a ekonomicky."
Daniel Ricciardo byl "zničen" tím, že se jeho domácí závod nepojede: "Nakonec jde o to správné rozhodnutí a všichni podle mě dokážou pochopit, že jde o něco, s čím jsme se nikdy dříve nesetkali."
Kromě rozzlobených fanoušků jsou problémem i peníze - pořádání Velké ceny Austrálie (Liberty dostává 55 mil. dolarů) je částečně hrazeno z peněz daňových poplatníků, loni je to přišlo na 900 mil. Kč. Příprava městského okruhu trvá několik měsíců a vyžaduje spoustu práce ve veřejném parku a v ulicích kolem jezera. Organizátoři se snaží o nalezení náhradního termínu, podobně jako v Číně.
Kdy se začne závodit?"Je to celkem náročné předvídat. Všichni užívají slovo fluidní, jde o neustále se vyvíjející situaci. Dnes je jiná než před dvěma dny, kdy se lišila od situace před 4 dny. Je to těžké činit takové předpovědi, když se to tak rychle mění," říká Carey na tiskové konferenci.
Velká cena Číny byla odložena na neurčito, v Bahrajnu se příští týden mělo závodit za zavřenými dveřmi. Těžko se však za současné situace pojede - Ferrari, Mercedes, McLaren ani Renault se ho nezúčastní (ani nedodají své pohonné jednotky). Velká cena Vietnamu na začátku dubna (viz kalendář) je rovněž velmi nepravděpodobná.
Holandsko 3. května je taky ve hvězdách vzhledem k tomu, že tamější vláda včera podobně jako u nás zrušila všechny sportovní podniky a zakázala shromažďování většího počtu lidí. A Španělsko také bojuje s rychle se šířícím koronavirem. Monako za svůj závod neplatí, může být bez finančního postihu zrušeno vedením F1.
F1 čelí velké finanční ztrátě, pokud dojde ke zrušení dalších závodů, což postihne samozřejmě i týmy, jimž budou kráceny odměny. Hovoříme o miliardách korun, které jsou ve hře.
Hamilton včera řekl, že "světu vládnou peníze." Carey mu to ale vrátil slovy: "Myslím, že pokud by vládly peníze, tak bychom nedospěli k rozhodnutí, které jsme dnes učinili."
Situace se neustále vyvíjí, kvůli šíření nemoci Covid-19 v Evropě to dle optimistických předpovědí nyní vypadá tak, že by se mohlo nejdříve začít až v červnu v Ázerbájdžánu. Letní přestávka by mohla být uspíšena, aby se závodilo v srpnu. Ale jak zmínil šéf F1, těžko nyní cokoliv předpovídat, obzvlášť s ohledem na šíření viru a jeho kulminace.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.
Řetězec Neat Burger, který kdysi expandoval do Londýna, Milána i New Yorku, ukončil svůj provoz a zavřel všechny zbývající pobočky. Ambiciózní projekt zaměřený na rostlinnou stravu tak po několika letech končí, a to navzdory počátečnímu úspěchu a podpoře známých osobností.
Nepolevující spekulace o budoucnosti a omezení svobody projevu ze strany FIA zřejmě testují trpělivost Maxe Verstappena. Nizozemský šampion tak může postupně ztrácet motivaci zůstávat ve Formuli 1.
Fernando Alonso prožívá nepříjemný začátek sezóny 2025. Po závodě v saúdskoarabské Džiddě, kde skončil na jedenáctém místě – těsně mimo bodovanou desítku – realisticky přiznal, že tým Aston Martin se bude muset smířit s tím, že body letos nebudou samozřejmostí.
Helmut Marko naznačil, že by si přál, aby jeho nástupcem v Red Bullu byl Sebastian Vettel, který podle něj ideálně spojuje zkušenosti, respekt i cit pro práci s mladými talenty. Čtyřnásobný mistr světa by tak mohl sehrát klíčovou roli v náročném období týmu spojeném s velkými změnami ve Formuli 1.
Christian Horner měl podle zákulisních informací jednat s jedním z nejvýraznějších jmen ve světě formule 1 o možné budoucnosti v týmu Red Bull – a to dokonce jako o potenciální náhradě za Maxe Verstappena.
Po třech odjetých Velkých cenách se Liam Lawson podle svých slov i názoru svého francouzského týmového kolegy konečně dostal do tempa v barvách Racing Bulls. Novozélanďan tak potvrzuje, že se po návratu do seriálu F1 rychle adaptoval a je připraven bojovat o lepší výsledky.
Ferrari nasadí před VC Španělska nové přední křídlo, které má zvýšit výkon a splnit přísnější pravidla FIA. Charles Leclerc přiznává, že tým zaostává, ale věří, že Barcelona může být klíčovým bodem sezóny, přičemž varuje, že náskok konkurence může být příliš velký, pokud vylepšení nefunguje.
Řetězec veganských hamburgerů Neat Burger, do kterého investovali Lewis Hamilton a Leonardo DiCaprio, končí svou činnost. Důvodem jsou vysoké finanční ztráty a zánik až 150 pracovních míst.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se po nepovedeném víkendu v Saúdské Arábii postavil za Lewise Hamiltona. V emotivním vystoupení dal jasně najevo, že i přes pomalejší rozjezd sezony má v sedminásobném šampionovi naprostou důvěru.