Obavy a strach z aktuální celosvětové hrozby v podobě šířícího se koronaviru doléhají i na svět Formule 1. Zatímco v Číně se minimálně v původně plánovaném termínu závod nepojede vůbec, tak v Bahrajnu nebudou na okruhu žádní fanoušci.
V kalendáři zaujímá tento noční závod druhé místo, jen týden po úvodním podniku v australském Melbourne. "Po konzultaci a našimi mezinárodními partnery a královským národním úřadem pro zdraví Bahrajn učinil rozhodnutí uskutečnit letošní Velkou cenu Bahrajnu jen za přítomnosti samotných účastníků," uvádí se v oficiálním prohlášení organizátorů závodu na okruhu v Sakhiru. "Jakožto pro zemi hostící F1 je vyvážení blaha příznivců a závodníků nesmírnou zodpovědností."
"Z důvodu nadále celosvětově šířícímu se viru Covid-19 by konání velké sportovní události, jež je otevřená veřejnosti a umožňuje tisícům mezinárodních cestujících přicházet do blízkého kontaktu s místními fanoušky nebylo v současné době nebylo správné," píše se v něm dále. "Nicméně aby bylo zajištěno, že ani sport nebo jeho celosvětová základna příznivců nebyla nadmíru zasažena, samotný závodní víkend proběhne v podobě televizního přenosu."
"Vlastní kroky Bahrajnu v rané fázi byly až dosud v rámci prevence, určení a izolaci individuálních případů Covid-19 nesmírně úspěšná. Tento přístup zahrnoval rychlá, proaktivní opatření identifikující ty, jež byli virem zasaženi, z nichž převážná většina případů se vztahuje k cestujícím do země letecky. Agresivní opatření sociálního odstupu dále zvýšily účinnost obrany proti šíření viru, což by bylo za předpokladu konání závodu dle původního plánu téměř nemožné udržet."
"Víme, jak mnozí, zejména ti, co sem na tento podnik, jenž se stal základním kamenem mezinárodního kalendáře F1 mají v plánu přijet budpu z těchto zpráv zklamáni, ale bezpečnost musí zůstat naší nejvyšší prioritou," uvádí se závěrem ve stanovisku promotérů tamní grand prix.
Mezinárodní automobilová federace ustanovila krizovou skupinu, která se bude obden scházet, aby byla sledována situace ve světě. "FIA sestavila krizovou buňku a ta se bude scházet každé dva dny, aby posoudila poslední celosvětový vývoj," uvádí ve svém stanovisku Světová rada motorsportu (WMSC).
"FIA společně s členy klubů a promotérů nadále situaci a její důsledky bedlivě monitoruje a následuje doporučení příslušných autorit včetně vlád a Světové zdravotnické organizace. FIA bude kalendář nadcházejících závodů vyhodnocovat a podnikne jakékoli nutné kroky, jež pomohou chránit komunitu globálního motorsportu a širokou veřejnost a to včetně odkladu závodů, kde to bude zapotřebí."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.