Williams je posledním týmem Formule 1, který světu představil vzhled nového auto pro sezónu 2020. Chce s ním zapomenout na poslední mizerné ročníky a konečně se odlepit ode dna.
Stáj z Grove na voze představila nové zbarvení - loňskou bílo-tyrkysovou nahrazuje bílo-modro-červená kombinace. Vůz FW43 je evolucí loňského FW42, i letos jej bude pohánět motor Mercedes - došlo však ke změně jezdecké sestavy: Georgea Russella doplnil Nicholas Latifi poté, co Robert Kubica odešel k Alfě Romeo jako rezervní pilot. Mladý Brit s ním hned po odhalení prvním snímků začal kroužit po katalánském okruhu.
"Tohle je pro tým čerstvý startem. Věnovali jsme čas řešení našich slabin a zajistili jsme ty správné lidi, struktury, procedury a zdroje, abychom přicházeli s konkurenceschopnými závodními vozy. Jsme odhodlání přestavět Williams a vrátit tým ke konkurenceschopnosti. Rok 2020 bude kvůli tomu o pokrocích. Panuje u nás bojový duch a letos budou všichni pokračovat v boji, dokud se nevrátíme tam, kde chceme být," uvádí šéfka Claire Williamsová.
Šéfkonstruktér Doug McKiernan na adresu nového auta říká: "Věnovali jsme velkou pozornost tomu, abychom porozuměli problémovým oblastem FW42 a pečlivě jsme zvolili díly, které budeme vyvíjet a které nám poskytnou nejvíce výkonnosti vzhledem ke zdrojům, jež máme. Hlavním konceptem za FW43 je pokračující vývoj FW42 bez velkých změn v konstrukci."
"Nejdůležitějším indikátorem toho, že jsme na té správné cestě, bude úroveň korelace mezi nástroji, jež používáme ke konstrukci vozu, a daty z okruhu. V aerodynamickém tunelu probíhá zdravý vývoj, přišli jsme na slušná zlepšení v efektivitě chlazení. Tým vyřešil mechanické potíže, která nás sužovaly v loňském roce, ty se týkaly brzd i celkové hmotnosti auta. V těchto oblastech jsme dosáhli slušných pokroků a budeme se na ně během sezóny dále zaměřovat," pokračuje McKiernan.
Hlavní inženýr Adam Carter dodává: "Snahy o zvýšení výkonnosti ve všech disciplínách v rámci inženýrského oddělení jsou v konstrukci a vývoji FW43 zřejmé. Je to skvělé vidět, jak se tvrdá práce začíná vyplácet. Rozhodnutí zachovat některé základní prvky FW42 vedlo k tomu, že jsme do vývoje nových konceptů investovali méně zdrojů, což konstrukční tým odměnilo větším prostorem pro optimalizaci své práce. Je to evidentní jak v oblasti vnitřního uspořádání, tak i v detailech komponent.
Zachování určitých klíčových parametrů umožnilo nepřerušovaný vývojový aerodynamický program, abychom maximalizovali efektivitu zdrojů. S blížícími se předsezónními testy a začátkem závodní sezóny bude důležitým měřítkem pokrok ve srovnání s našimi nejbližšími soupeři společně s naším záměrem pokračovat v naší spolehlivosti."
"Později tento týden se podíváme na naši rychlost v jednom měřeném kole, při delších jízdách a na zpětnou vazbu jezdců, abychom poznali, jak na tom jsme a na co se dále zaměřit. Na trati i v továrně v Grove máme týmy, které budou hloubat nad všemi hledisky, jež definují ty časy na kolo během předsezónních testů, aby zajistili, že jsme v té nejlepší pozici před prvním závodem v Austrálii," uzavírá Carter.
Fotogalerie:Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.