Luca Di Montezemolo je zapsán v historii Ferrari významným písmem. V čele automobilky z Maranella už sice od září roku 2014 nepůsobí, avšak přehled o dění s ní spojeném s udržuje neustále. Nyní se vyjadřuje k právě skončené sezoně a přidává rovněž výhled na tu následující.
Luca Di Montezemolo je v historii Ferrari významným jménem. Nyní dvaasedmdesátiletý Ital byl jedním ze základních stavebních kamenů mimořádných úspěchů, které stáj z Maranella sklízela na počátku tisíciletí. V čele Ferrari pak skončil v průběhu sezony 2014. I tak má ale o dění v Maranellu velmi dobrý přehled a díky tomu se k aktuálním otázkám také často vyjadřuje.
Nyní poskytnul rozhovor italským novinářům. Řeč přišla na ročník s označením 2019, současnou situaci i výhled do budoucnosti. Zkušený manažer se nechal slyšet, že měl letos od Ferrari větší očekávání, jedním z důvodů byla velmi dobrá forma během předsezonních testů, jenže k jejímu přenesení do ostrých závodů nedošlo.
Italové tak stále marně čekají na jakýkoli titul. Ten poslední – konstruktérský, získali v roce 2008. Pak o něj sice ještě dvakrát bojovali až do posledního závodu, přičemž pokaždé to bylo zásluhou Fernanda Alonsa (2010, 2012), ale Španěl společně s Ferrari na vysněný vrchol nedosáhl. Posléze už přišla nová hybridní éra a dominance Mercedesu. Ta trvá dodnes.
„Mám špatné vzpomínky na prohrané šampionáty v posledních závodech dané sezony, ale alespoň jsme si udržovali šanci na výhru až do samotného konce. To se letos, ani v minulých letech nestalo. Mrzí mě to,“ praví Montezemolo.
Příčiny neúspěchů jsou podle Itala komplexního rázu. Jde o celý balíček nedostatků, respektive věcí, které je třeba mít, ale Maranellu zkrátka něco z toho zatím pořád chybí. „Hlavním problémem je konkurenceschopnost vozu, nicméně jde také o strategie nebo jezdce. K vítězství v mistrovství světa potřebujete mít celou řadu ingrediencí,“ pokračuje.
Někdejší pravá ruka Enza Ferrariho si však myslí, že Ferrari má vše potřebné k tomu, aby znovu budilo u svých soupeřů respekt. „Já příští rok očekávám posun od Red Bullu s Hondou, ale také Ferrari má vše potřebné k tomu, aby mělo dobrý ročník. K tomu, aby se pokusilo vyhrát a když už se to nepovede, tak alespoň k tomu, aby bojovalo do posledního závodu.“
A co říká Montezemolo na současný jezdecký tandem, který řídí rudé vozy? „Leclerc je velmi talentovaný. Jde o schopného jezdce, velmi tvrdého a inteligentního. Dělá sice také chyby, ale umí se z nich poučit. Rozhodně může vyhrát mistrovství světa. Vettel se v týmu musí cítit pohodlně. Není pochyb o tom, že jeho řidičský um je na velmi dobré úrovni, ale tým mu musí naslouchat. Zvlášť, když se blíží konec jeho kontraktu. Je to velmi choulostivá situace,“ dodává Montezemolo.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.