Finský pilot Mercedesu Valtteri Bottas porovnává ze svého pohledu letošní a loňskou sezonu. Co se u něj změnilo?
Pro Valtteriho Bottase byla sezona 2019 do značné míry přelomová. Finský jezdec potřeboval po nevydařeném ročníku 2018 získat zpět ztracenou půdu pod nohama. Jeho týmový parťák Lewis Hamilton totiž dokázal ve zmíněném roce s osmičkou na konci získat mistrovský titul, kdežto Bottas neslavil ani jedno vítězství.
Rodák z Nastoly byl proto před letoškem podroben zvýšenému očekávání. Bylo jasné, že pokud chce s mistrovskou stájí zůstat i nadále, tak musí přidat. Povedlo se. Finský jezdec vstoupil do sezony 2019 pravou nohou, když dokázal zvítězit hned v úvodním závodě, který se jel již tradičně v australském Melbourne. To ale nebylo všechno. Další triumf přidal Valtteri po heroickém výkonu v Baku. Tehdy se začalo nahlas hovořit o jeho mistrovských ambicích.
Z těch ale nakonec sešlo. Třicetiletý jezdec se totiž postupně začal trápit. Asi nejhorší období zažil kolem letní přestávky. Toho času se zdál být téměř jistým jeho konec u Stříbrných šípů. Nahradit ho měl talentovaný Esteban Ocon, který v té době patřil do jezdecké akademie Mercedesu.
Věci nicméně postupně nabraly docela jiný směr. Smlouva s Bottasem byla o rok prodloužena, přičemž Ocon zamířil do Renaultu, kde nahradí pro ročník 2020 Nica Hulkenberga.
Fin své výkony po matných závodech zase pozvednul i to nejspíš hrálo v prodloužení vzájemné spolupráce s Mercedesem svoji roli. „Myslím si, že letošek byl důležitý. Pokud bych měl letos stejnou sezonu, jako byla ta v roce 2018, tak si nemyslím, že by se mnou chtěl tým pokračovat. Takto to ve Formuli 1 zkrátka chodí,“ říká Valtteri.
„V porovnání s minulém rokem je moje mentální rozpoložení úplně odlišné. Loni jsem si závody neužíval. Poslední měsíc sezony se mi zdál jako věčnost. Doslova jsem odpočítával dny a těšil se na konec toho všeho, abych se mohl zase dát do pohody."
„Tenhle rok jsem se do našeho sportu znovu zamiloval. Bylo tam mnohem víc zábavy. Doufám, že to takhle bude pokračovat i v budoucnu,“ dodává pilot Mercedesu.
Ten nakonec skončil v konečném hodnocení šampionátu jezdců na druhém místě. Podaří se mu udělat poslední krok k vysněnému triumfu?
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.