McLaren dokončuje zcela nový simulátor, který zprovozní v příštím roce. Podle technického ředitele Jamese Keye půjde pro tým o velkou změnu k lepšímu. V čem konkrétně bude přínosem?
I když se letos stáji z Wokingu podařilo vystoupat až na 4. příčku v šampionátu konstruktérů, a skončit tak jako nejlepší ze zbytku pole za Mercedesem, Ferrari a Red Bullem, tak v továrně pod dohledem svých nových šéfů Andrease Seidela a Jamese Keye nikterak nepolevuje ve svém úsilí učinit další pokroky.
Kromě obrovské investice do nového aerodynamického tunelu připravuje také nový simulátor. I když ten původní kdysi patřil k naprosté špičce, nová verze bude postavena na posledních technologiích, které za tu dobu také pokročily.
"Máme nový simulátor s jezdcem ve smyčce. Půjde o masivní odklon od toho, co používáme doposud. Jde o projekt, kterým se McLaren před dlouhou dobou vydal jako průkopník. Jenže nyní je patrné, že se svět také posunul," uvádí Key.
"Jde o velký projekt v rámci týmu. Doufám, že na něj přejdeme příští rok. Je úplně nový. Jde vlastně o celkem velkou věc," prozrazuje uznávaný technický ředitel McLarenu, jenž letos přišel z Toro Rosso.
Na současném simulátoru týmu nyní pomáhá Oliver Turvey, jenž závodí ve Formuli E, Sergio Sette Camara (Formule 2) a Rudy van Buren, jenž se pyšní titulem Nejrychlejšího počítačového hráče.
"Abych vzdal částečnou poctu současnému simulátoru, který je postaven na věcech, jež se objevily před několika lety, tak jde stále o velmi, velmi užitečný nástroj, který odvádí svou práci. Už dlouho je extrémně efektivní," pochvaluje si Key.
"Ale technologie se posouvají dále. Rozpoznání omezení první a možná i druhé generace [F1] simulátorů je podle mě nyní u většiny týmů lepší, lépe je chápou. Proto je třetí generace fakt docela odlišným druhem - technologie, na níž je postavena, je velmi odlišná. Proto tento projekt představuje zcela nový začátek," pokračuje.
Jaké výhody by tedy měl konkrétně poskytovat? "Lepší reprezentaci modelu vozu, rychlejší zpracovávání. Můžete přidávat další rozměry. Auto je vícerozměrné. Aerodynamická mapa - byla sada křivek a to byl povrch. Teď to nahraje povrchy, které jsou spolu všechny v nějaké interakci."
"Totéž se týká pneumatik. V určitých ohledech to platí pro motor, taky pro zavěšení. A čím více výpočetního výkonu máte, tím více jste schopni tyto vlivy kombinovat a napodobovat to, co auto dělá. To se za ta léta zvýšilo. Jen do toho musíte dát více matematiky a dostanete reprezentativnější model," vysvětluje technický ředitel McLarenu.
"Všechny týmy navíc lépe rozumí tomu, co jezdec potřebuje cítit, aby mohl replikovat jízdu s vozem, protože v simulátoru nedokážete generovat delší přetížení. Musíte poskytnou lepší náznaky toho, co dělá auto. Myslím, že předchozí simulátory byly v určitých oblastech silné a v jiných slabé. My ty slabiny tedy řešíme a zlepšujeme to. Hlavně jde tedy o to, abychom poskytovali celkově lepší reprezentaci vozu," dodává Key.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.