McLaren dokončuje zcela nový simulátor, který zprovozní v příštím roce. Podle technického ředitele Jamese Keye půjde pro tým o velkou změnu k lepšímu. V čem konkrétně bude přínosem?
I když se letos stáji z Wokingu podařilo vystoupat až na 4. příčku v šampionátu konstruktérů, a skončit tak jako nejlepší ze zbytku pole za Mercedesem, Ferrari a Red Bullem, tak v továrně pod dohledem svých nových šéfů Andrease Seidela a Jamese Keye nikterak nepolevuje ve svém úsilí učinit další pokroky.
Kromě obrovské investice do nového aerodynamického tunelu připravuje také nový simulátor. I když ten původní kdysi patřil k naprosté špičce, nová verze bude postavena na posledních technologiích, které za tu dobu také pokročily.
"Máme nový simulátor s jezdcem ve smyčce. Půjde o masivní odklon od toho, co používáme doposud. Jde o projekt, kterým se McLaren před dlouhou dobou vydal jako průkopník. Jenže nyní je patrné, že se svět také posunul," uvádí Key.
"Jde o velký projekt v rámci týmu. Doufám, že na něj přejdeme příští rok. Je úplně nový. Jde vlastně o celkem velkou věc," prozrazuje uznávaný technický ředitel McLarenu, jenž letos přišel z Toro Rosso.
Na současném simulátoru týmu nyní pomáhá Oliver Turvey, jenž závodí ve Formuli E, Sergio Sette Camara (Formule 2) a Rudy van Buren, jenž se pyšní titulem Nejrychlejšího počítačového hráče.
"Abych vzdal částečnou poctu současnému simulátoru, který je postaven na věcech, jež se objevily před několika lety, tak jde stále o velmi, velmi užitečný nástroj, který odvádí svou práci. Už dlouho je extrémně efektivní," pochvaluje si Key.
"Ale technologie se posouvají dále. Rozpoznání omezení první a možná i druhé generace [F1] simulátorů je podle mě nyní u většiny týmů lepší, lépe je chápou. Proto je třetí generace fakt docela odlišným druhem - technologie, na níž je postavena, je velmi odlišná. Proto tento projekt představuje zcela nový začátek," pokračuje.
Jaké výhody by tedy měl konkrétně poskytovat? "Lepší reprezentaci modelu vozu, rychlejší zpracovávání. Můžete přidávat další rozměry. Auto je vícerozměrné. Aerodynamická mapa - byla sada křivek a to byl povrch. Teď to nahraje povrchy, které jsou spolu všechny v nějaké interakci."
"Totéž se týká pneumatik. V určitých ohledech to platí pro motor, taky pro zavěšení. A čím více výpočetního výkonu máte, tím více jste schopni tyto vlivy kombinovat a napodobovat to, co auto dělá. To se za ta léta zvýšilo. Jen do toho musíte dát více matematiky a dostanete reprezentativnější model," vysvětluje technický ředitel McLarenu.
"Všechny týmy navíc lépe rozumí tomu, co jezdec potřebuje cítit, aby mohl replikovat jízdu s vozem, protože v simulátoru nedokážete generovat delší přetížení. Musíte poskytnou lepší náznaky toho, co dělá auto. Myslím, že předchozí simulátory byly v určitých oblastech silné a v jiných slabé. My ty slabiny tedy řešíme a zlepšujeme to. Hlavně jde tedy o to, abychom poskytovali celkově lepší reprezentaci vozu," dodává Key.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.