Mercedesu se Velká cena Brazílie moc nepovedla - Valtteri Bottas z ní odstoupil kvůli poruchy motoru a Lewis Hamilton projel cílem třetí, a po penalizaci byl poté klasifikován na sedmém místě. Co všechno bylo u lídra šampionátu špatně?
Svému jezdci dal Mercedes v závěru po vzájemné kolizi obou Ferrari možnost zajet do boxů pro měkkou sadu pneumatik. Mylně se přitom domníval, že se propadne jen za Alexandera Albona, jehož potom bude moci předjet, místo aby se stal jeho kořistí Lewis na opotřebovaných pneumatikách.
Jenže stratégové se přepočítali - po výjezdu z boxů se ocitl až za Pierrem Gaslym: "V okamžiku, kdy se vrátil na trať, se nám zastavilo srdce. Pak jsme si hned pomysleli: 'Proč to děláme?'" přiznává technický ředitel James Allison.
Jediné rozhodnutí, které by Mercedes v Brazílii opravdu rád změnilTým zkrátka podcenil to, na jak dlouho bude povolán safety-car. "Když jsme se rozhodli zavolat Lewise, tak jsme viděli, že Ferrari měla kolizi. Jedno z nich zůstalo v zatáčce č. 4 relativně mimo trať a Vettel pomalu kroužil s defektem. Nechával na dráze úlomky, ale my jsme se domnívali, že dojede do boxů."
"Ve chvíli, kdy byl povolán safety-car, byl Lewis už ve 12. zatáčce, takže jsme neměli na diskusi o rozhodnutí moc času. Následně Vettel své auto odstavil před tím, než se vrátil do boxů, i když to bylo relativně daleko od trati, jenže [Lance] Strolla vyřadily jeho úlomky. Fáze safety-caru proto byla delší, než bychom potřebovali," vysvětluje šéfinženýr Andrew Shovlin.
A first podium was in sight for Alex Albon, until this 😱Lewis Hamilton received a post-race penalty, dropping him from third to seventh#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/s3tkcHVL7C
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019Video: Hamilton už po zbytečné zastávce zpět na druhé místo už nedostal, v přemíře snahy navíc sestřelil Albona
"Bez ohledu na to jsme se na situaci podívalo, šlo o čistý risk. V nejlepším případě jsme se mohli zřejmě dostat tam, kde jsme začínali - na druhé místo. Při zpětném pohledu tedy nešlo o dobré rozhodnutí. Kdybychom mohli odjet závod znovu, tak by šlo o jediné rozhodnutí, které bychom opravdu rádi změnili," uznává Shovlin.
Management energieVrací se také k okamžiku, kdy Hamiltona na rovince snadno předjel Max Verstappen, což úřadujícího šampiona rozlítilo: "Sakra chlapi, řekněte mi, když mám baterii vybitou! K****!" Kvůli ní se na rovince nemohl bránit a vypadal, jako by měl vůz nižší kategorie.
"S Lewisovou baterií jsme neměli žádný problém či hardwarovou závadu. Během pokusu o podseknutí jsme ale přešli do módu čerpání energie. Začalo to v kole, kdy jsme zamířili do boxů," přibližuje šéfinženýr Mercedesu situaci během prvních zastávek Velké ceny Brazílie.
Red Bull clocked the fastest pit stop EVER in Sao Paulo ⏱But it was almost cancelled out seconds later 😱#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/Zk0bPLimNc
— Formula 1 (@F1) November 19, 2019Video: Verstappena po výměně pneumatik zbrzdil Kubica, málem došlo ke kontaktu
"Pohonná jednotka začne využívat energii tempem, které je neudržitelné - dělala to v kole, kdy jsem zajeli do boxů, a v kole, kdy jsme z nich vyjížděli. Autu pak dojde elektrická energie a přestane mít takový výkon.
Věděli jsme, že do toho pokusu musíme dát vše, aby nám podseknutí vyšlo. Tento týden ale zkrátka přehodnotíme, zda způsob, jakým jsme energii využívali, byl efektivní, nebo jsme mohli udělat něco lépe, aby nás Max nemohl hned předjet," říká Shovlin.
Verstappena po jeho rekordní zastávce (1,82 sekundy) v boxové uličce zdržel nebezpečně vypuštěný Robert Kubica. Mercedes ale nemohl tušit, že k tomu dojde - nemusel by pak vyčerpat tolik rekuperované energie. "Kdybychom to věděli, pak jo - mohli jsme v tom kole zvolnit. To jde ale až při ohlédnutí zpět," dodává Allison.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.