Mercedesu se Velká cena Brazílie moc nepovedla - Valtteri Bottas z ní odstoupil kvůli poruchy motoru a Lewis Hamilton projel cílem třetí, a po penalizaci byl poté klasifikován na sedmém místě. Co všechno bylo u lídra šampionátu špatně?
Svému jezdci dal Mercedes v závěru po vzájemné kolizi obou Ferrari možnost zajet do boxů pro měkkou sadu pneumatik. Mylně se přitom domníval, že se propadne jen za Alexandera Albona, jehož potom bude moci předjet, místo aby se stal jeho kořistí Lewis na opotřebovaných pneumatikách.
Jenže stratégové se přepočítali - po výjezdu z boxů se ocitl až za Pierrem Gaslym: "V okamžiku, kdy se vrátil na trať, se nám zastavilo srdce. Pak jsme si hned pomysleli: 'Proč to děláme?'" přiznává technický ředitel James Allison.
Jediné rozhodnutí, které by Mercedes v Brazílii opravdu rád změnilTým zkrátka podcenil to, na jak dlouho bude povolán safety-car. "Když jsme se rozhodli zavolat Lewise, tak jsme viděli, že Ferrari měla kolizi. Jedno z nich zůstalo v zatáčce č. 4 relativně mimo trať a Vettel pomalu kroužil s defektem. Nechával na dráze úlomky, ale my jsme se domnívali, že dojede do boxů."
"Ve chvíli, kdy byl povolán safety-car, byl Lewis už ve 12. zatáčce, takže jsme neměli na diskusi o rozhodnutí moc času. Následně Vettel své auto odstavil před tím, než se vrátil do boxů, i když to bylo relativně daleko od trati, jenže [Lance] Strolla vyřadily jeho úlomky. Fáze safety-caru proto byla delší, než bychom potřebovali," vysvětluje šéfinženýr Andrew Shovlin.
A first podium was in sight for Alex Albon, until this 😱Lewis Hamilton received a post-race penalty, dropping him from third to seventh#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/s3tkcHVL7C
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019Video: Hamilton už po zbytečné zastávce zpět na druhé místo už nedostal, v přemíře snahy navíc sestřelil Albona
"Bez ohledu na to jsme se na situaci podívalo, šlo o čistý risk. V nejlepším případě jsme se mohli zřejmě dostat tam, kde jsme začínali - na druhé místo. Při zpětném pohledu tedy nešlo o dobré rozhodnutí. Kdybychom mohli odjet závod znovu, tak by šlo o jediné rozhodnutí, které bychom opravdu rádi změnili," uznává Shovlin.
Management energieVrací se také k okamžiku, kdy Hamiltona na rovince snadno předjel Max Verstappen, což úřadujícího šampiona rozlítilo: "Sakra chlapi, řekněte mi, když mám baterii vybitou! K****!" Kvůli ní se na rovince nemohl bránit a vypadal, jako by měl vůz nižší kategorie.
"S Lewisovou baterií jsme neměli žádný problém či hardwarovou závadu. Během pokusu o podseknutí jsme ale přešli do módu čerpání energie. Začalo to v kole, kdy jsme zamířili do boxů," přibližuje šéfinženýr Mercedesu situaci během prvních zastávek Velké ceny Brazílie.
Red Bull clocked the fastest pit stop EVER in Sao Paulo ⏱But it was almost cancelled out seconds later 😱#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/Zk0bPLimNc
— Formula 1 (@F1) November 19, 2019Video: Verstappena po výměně pneumatik zbrzdil Kubica, málem došlo ke kontaktu
"Pohonná jednotka začne využívat energii tempem, které je neudržitelné - dělala to v kole, kdy jsem zajeli do boxů, a v kole, kdy jsme z nich vyjížděli. Autu pak dojde elektrická energie a přestane mít takový výkon.
Věděli jsme, že do toho pokusu musíme dát vše, aby nám podseknutí vyšlo. Tento týden ale zkrátka přehodnotíme, zda způsob, jakým jsme energii využívali, byl efektivní, nebo jsme mohli udělat něco lépe, aby nás Max nemohl hned předjet," říká Shovlin.
Verstappena po jeho rekordní zastávce (1,82 sekundy) v boxové uličce zdržel nebezpečně vypuštěný Robert Kubica. Mercedes ale nemohl tušit, že k tomu dojde - nemusel by pak vyčerpat tolik rekuperované energie. "Kdybychom to věděli, pak jo - mohli jsme v tom kole zvolnit. To jde ale až při ohlédnutí zpět," dodává Allison.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur potvrdil, že Andrea Kimi Antonelli po kolizi s Charlesem Leclercem osobně navštívil garáž a omluvil se týmu.
Toto Wolff hájí Kimiho Antonelliho po kolizi s Charlesem Leclercem a zdůrazňuje, že odvážné manévry jsou součástí jeho růstu.
Carlos Sainz oznámil, že se jako člen představenstva GPDA hodlá zasadit o zlepšení úrovně rozhodování komisařů, které označil za „nepřijatelné“. Chce prostřednictvím své pozice přispět k transparentnějším a spravedlivějším pravidlům pro všechny jezdce.