Mercedesu se Velká cena Brazílie moc nepovedla - Valtteri Bottas z ní odstoupil kvůli poruchy motoru a Lewis Hamilton projel cílem třetí, a po penalizaci byl poté klasifikován na sedmém místě. Co všechno bylo u lídra šampionátu špatně?
Svému jezdci dal Mercedes v závěru po vzájemné kolizi obou Ferrari možnost zajet do boxů pro měkkou sadu pneumatik. Mylně se přitom domníval, že se propadne jen za Alexandera Albona, jehož potom bude moci předjet, místo aby se stal jeho kořistí Lewis na opotřebovaných pneumatikách.
Jenže stratégové se přepočítali - po výjezdu z boxů se ocitl až za Pierrem Gaslym: "V okamžiku, kdy se vrátil na trať, se nám zastavilo srdce. Pak jsme si hned pomysleli: 'Proč to děláme?'" přiznává technický ředitel James Allison.
Jediné rozhodnutí, které by Mercedes v Brazílii opravdu rád změnilTým zkrátka podcenil to, na jak dlouho bude povolán safety-car. "Když jsme se rozhodli zavolat Lewise, tak jsme viděli, že Ferrari měla kolizi. Jedno z nich zůstalo v zatáčce č. 4 relativně mimo trať a Vettel pomalu kroužil s defektem. Nechával na dráze úlomky, ale my jsme se domnívali, že dojede do boxů."
"Ve chvíli, kdy byl povolán safety-car, byl Lewis už ve 12. zatáčce, takže jsme neměli na diskusi o rozhodnutí moc času. Následně Vettel své auto odstavil před tím, než se vrátil do boxů, i když to bylo relativně daleko od trati, jenže [Lance] Strolla vyřadily jeho úlomky. Fáze safety-caru proto byla delší, než bychom potřebovali," vysvětluje šéfinženýr Andrew Shovlin.
A first podium was in sight for Alex Albon, until this 😱Lewis Hamilton received a post-race penalty, dropping him from third to seventh#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/s3tkcHVL7C
— Formula 1 (@F1) November 17, 2019Video: Hamilton už po zbytečné zastávce zpět na druhé místo už nedostal, v přemíře snahy navíc sestřelil Albona
"Bez ohledu na to jsme se na situaci podívalo, šlo o čistý risk. V nejlepším případě jsme se mohli zřejmě dostat tam, kde jsme začínali - na druhé místo. Při zpětném pohledu tedy nešlo o dobré rozhodnutí. Kdybychom mohli odjet závod znovu, tak by šlo o jediné rozhodnutí, které bychom opravdu rádi změnili," uznává Shovlin.
Management energieVrací se také k okamžiku, kdy Hamiltona na rovince snadno předjel Max Verstappen, což úřadujícího šampiona rozlítilo: "Sakra chlapi, řekněte mi, když mám baterii vybitou! K****!" Kvůli ní se na rovince nemohl bránit a vypadal, jako by měl vůz nižší kategorie.
"S Lewisovou baterií jsme neměli žádný problém či hardwarovou závadu. Během pokusu o podseknutí jsme ale přešli do módu čerpání energie. Začalo to v kole, kdy jsme zamířili do boxů," přibližuje šéfinženýr Mercedesu situaci během prvních zastávek Velké ceny Brazílie.
Red Bull clocked the fastest pit stop EVER in Sao Paulo ⏱But it was almost cancelled out seconds later 😱#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/Zk0bPLimNc
— Formula 1 (@F1) November 19, 2019Video: Verstappena po výměně pneumatik zbrzdil Kubica, málem došlo ke kontaktu
"Pohonná jednotka začne využívat energii tempem, které je neudržitelné - dělala to v kole, kdy jsem zajeli do boxů, a v kole, kdy jsme z nich vyjížděli. Autu pak dojde elektrická energie a přestane mít takový výkon.
Věděli jsme, že do toho pokusu musíme dát vše, aby nám podseknutí vyšlo. Tento týden ale zkrátka přehodnotíme, zda způsob, jakým jsme energii využívali, byl efektivní, nebo jsme mohli udělat něco lépe, aby nás Max nemohl hned předjet," říká Shovlin.
Verstappena po jeho rekordní zastávce (1,82 sekundy) v boxové uličce zdržel nebezpečně vypuštěný Robert Kubica. Mercedes ale nemohl tušit, že k tomu dojde - nemusel by pak vyčerpat tolik rekuperované energie. "Kdybychom to věděli, pak jo - mohli jsme v tom kole zvolnit. To jde ale až při ohlédnutí zpět," dodává Allison.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.