Bude Bottas v Abú Zabí penalizován?

Valtteri Bottas v kvalifikaci v Brazílii
Valtteri Bottas v kvalifikaci v Brazílii, foto: Mercedes AMG F1 Team
Pavel Mandát , F1NEWS.CZ 19. listopadu 2019 22:38
Sdílej:

Valtteriho Bottase zradila v Brazílii jeho pohonná jednotka. Fin se tak dostal do nebezpečí penalizace, je totiž možné, že pro poslední závod sezony bude muset nasadit zbrusu nový agregát.

Mercedes nezažil v Brazílii povedený víkend. Svůj podíl viny na tom měla nespolehlivost vozu Valtteriho Bottase. Finský závodník se snažil na čerstvé sadě pneumatik zdolat Charlesa Leclerca, když se mu z vozu začalo během 53. kola kouřit.  Bylo evidentní, že jde o problém technického rázu. Rodák z Nastoly musel posléze svůj vůz odstavit.

Zmíněná pohonná jednotka bude na začátku tohoto týdne v Brixworthu rozebrána analyzována. Teprve pak bude možné určit míru jejího poškození. „Hlásili mi, že tam byl nějaký kouř, já to neviděl, ani jsem necítil žádnou ztrátu energie. Pak motor prostě najednou vypnul,“ vrací se k inkriminovanému momentu Bottas.

V této chvíli tedy ještě nepadlo rozhodnutí, zda bude muset jezdec Mercedesu nasadit novou pohonnou jednotku. Pokud by však ta stávající nebyla provozuschopná, je to velmi pravděpodobná varianta. „Nemyslím si, že v některém z ostatních motorů zbyl dostatečný počet kilometrů,“ vyjadřuje se druhý muž průběžného pořadí šampionátu skepticky k možnosti nasazení některého ze starších agregátů.

„Momentálně o tom moc víc nevíme. Asi pět kol před samotným zastavením nám prudce stoupla spotřeba oleje, pak se motor vypnul, díky tomu se nezničil. Více budeme vědět až po podrobné analýze. Pak učiníme plány pro poslední závod sezony,“ pověděl technický ředitel stáje James Allison.

Dodejme, že Bottas prožil na Interlagosu rozporuplný závod rovněž z hlediska strategie. Odstartoval na měkkých pneumatikách, přičemž mu tým při první zastávce nazul nejtvrdší bílou sadu. Ta měla vydržet až do cíle, jenže se tak nestalo. Seveřan na ní strávil pouhých 15 kol, aby následně přezul na gumy střední tvrdosti.

„Chtěl jsem mít co nejdelší první stint, proto jsem v jeho určité fázi pneumatiky šetřil. Problémem, ale byla nedotáčivost, zvláště v posledním sektoru. Ztráceli jsme tam docela hodně, takže jsme se rozhodli přezout na bílé pneumatiky,“ praví Bottas a dodává: „Já jsem měl pocit, že to můžeme zvládnout s jednou zastávkou, zastavili jsme nejspíš proto, abychom pokryli Albona i když jsem byl docela zmatený a tu zastávku jsem zpochybňoval.“

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.