Bývalý šampion Formule 1 Jacques Villeneuve kritizuje schválení rozpočtových stropů ve Formuli 1. Podle něj jde o čistý socialismus, který nikomu nepomůže - ani momentálně nejslabšímu Williamsu, s nímž v roce 1997 získal titul.
"Jaký to má smysl pomáhat malým týmům, které si to nezaslouží? Má taková organizace, jako je Williams, vůbec právo na to, aby byla tak rychlá jako Mercedes či Ferrari?" ptá se rozhořčeně Villeneuve poté, co vedení F1 schválilo od roku 2021 rozpočtové stropy.
"Odpověď je: samozřejmě, že ne! Způsobem, jakým už několik let pracují, se upřímně řadí do jiné kategorie," poukazuje na britský tým vedený Claire Williamsovou a potácející se několik sezón na dně výsledkových listin, přestože ho pohání špičkový motor Mercedesu.
Rozpočtové stropy ve výši 175 mil. dolarů (4 miliardy Kč) ročně a rovnější příjmy ze sportu Kanaďan tvrdě kritizuje: "Z mého pohledu jde o čistý socialismus. Formule 1 si zaslouží něco lepšího. Pouze první tři týmy budou utrácet 175 mil. dolarů."
"Williams do kapes dostal 16 mil. dolarů za to, že skončil poslední. Management a akcionáři jsou tedy spokojení. A i kdyby byl strop 50 milionů, tak by jich Williams utratil jen 20 a zůstal poslední. Takže jde o vtip. To nemá žádného vítěze," vysvětluje Villeneuve.
Těžší vozy budou stabilnější, pro lepší závody potřebujeme opakNelíbí se mu ani změny technických pravidel, kdy mají být auta zhruba o 3 sekundy na kolo pomalejší, aby se zlepšily možnosti předjíždění a závodění celkově: "Je jedno, jestli budou pomalejší. Musí ale navrhnout vozy, které budou náročnější na řízení!"
"Teď mají být o 25 kg těžší. Čím jsou těžší, tím jsou stabilnější, a to nepomůže. Show budeme mít tehdy, pokud budou lehčí a nervóznější. A k tomu nedojde. Rychlost nemá s kvalitou závodění nic společného," upozorňuje.
"Ale zlepšení nepotřebuje pouze show, jak tvrdí. Musíme zlepšit sport. Týmům musíme poskytnout obzvlášť více svobody," vyzývá 48letý Villeneuve, jenž v současnosti působí jako televizní komentátor.
Andrea Stella, šéf McLarenu, vysvětlil, proč se Max Verstappen v závěru Velké ceny Austrálie přiblížil k vítězství, ale Lando Norris si nakonec i přes technické problémy udržel vedení.
Isack Hadjar zažil smolný debut ve F1, když havaroval už během formace na start VC Austrálie a neodstartoval. Zatímco fanoušci projevili pochopení, Helmut Marko se na adresu mladého Francouze vyjádřil poměrně kriticky.
Úvodní závod sezóny 2025, Velká cena Austrálie, představoval pro šest nováčků náročnou výzvu, přičemž pouze jeden z nich dokázal projít celým závodem bez úhony.
Lando Norris je přesvědčen, že kdyby se podobná chaotická situace v závodě Velké ceny Austrálie odehrála loni, pravděpodobně by nevyhrál. Podle něj byl letošní závod jiný a lepší příprava týmu mu umožnila získat vítězství v těžkých podmínkách.
Ferrari v Austrálii chybovalo ve strategii a doplatilo na riskantní rozhodnutí. Šéf týmu Fred Vasseur přiznal, že ponechání Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca na suchých pneumatikách v závěrečných deštivých kolech nebylo správnou volbou. Špatný odhad podmínek nakonec stál Ferrari lepší umístění.
Sezóna 2025 Formule 1 odstartovala dramaticky a plná nečekaných momentů, ale Lando Norris se nenechal rozhodit a vykročil do boje o titul tím nejlepším možným způsobem.
Lando Norris po triumfu v GP Austrálie zdůraznil, že McLaren zůstává realistický a nepropadá euforii. Reagoval tak na slova George Russella, který naznačil, že tým už může začít směřovat své ambice k sezoně 2026.
Max Verstappen skončil druhý v deštivé Velké ceně Austrálie za Landem Norrisem z McLarenu. Přestože Red Bull v současnosti za McLarenem zaostává, tým se zaměřuje na minimalizaci ztráty a přípravu na další fázi sezóny.
Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu, se vrátil na čtvrté místo po úspěšném odvolání proti pětisekundovému trestu za nebezpečné vypuštění během své premiéry na Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný šampion měl během Velké ceny Austrálie problémy s novým vozem, když čelil náročným podmínkám na trati. Během závodu došlo i k několika napjatým výměnám slov mezi Hamiltonem a jeho novým závodním inženýrem.
Sezóna Formule 1 2025 odstartovala dramatickou Velkou cenou Austrálie v Melbourne, kde deštivé počasí způsobilo řadu nehod a přerušení závodu. Lando Norris nakonec uhájil vítězství těsně před Maxem Verstappenem, zatímco závod byl plný nečekaných zvratů, chyb a strategických rozhodnutí, které ovlivnily konečné pořadí.
Velká cena Austrálie 2025 v předpovědi déšť, což by mohlo výrazně ovlivnit začátek sezóny Formule 1. Po víkendových suchých podmínkách mohou mít jezdci jako Lewis Hamilton a Max Verstappen z náhlé změny počasí výhodu, kterou by mohli využít ve svůj prospěch.