MEXIKO - KVALIFIKACE; Nejvyšší nadmořská výška na soupisce závodů F1 seděla nejlépe Maxi Verstappenovi v Red Bullu, z první řady bude startovat také Charles Leclerc. Další Ferrari v podání Sebastiana Vettela bude číhat bok po boku s Lewisem Hamiltonem ze druhé řady na startovním roštu.
Na mexickém okruhu se vzhledem k jeho dlouhým rovinkám očekává díky síle motorů převaha na straně Ferrari. Třetí trénink jakožto generálka před samotnou kvalifikací však nenabídl zcela odpovídající podmínky. Dá se říct, že první náznaky toho, jak to bude v souboji o co nejlepší pozici na startovním roštu vypadat naznačily až jeho závěrečné minuty. V těch se otěží chopili oba rudé vozy s těsným náskokem před soupeři od Mercedesu. Závodní inženýr Valtteriho Bottase dokonce do vysílačky hýřil optimismem, že tento boj mají ve vlastních rukou...
Klání o pole-position na místní závodní dráze s oficiálním názvem Autódromo Hermanos Rodríguez v hlavním městě Mexika začínalo při teplotě vzduchu 19 °C a relativní vlhkosti 61 %, povrch tratě se ohřál na 34 °C a vanul vítr o rychlosti 5,7 km/h. Pirelli přivezlo do tamější destinace pneumatiky ze středu spektra letošní škály, tedy C2 (tvrdá, bílá), C3 (střední, žlutá) a C4 (měkká, červená). Jak se tedy závodním pilotům vedlo a jak vše na okruhu s nejvyšší nadmořskou výškou v kalendáři ovlivňující výkonnost pohonných jednotek formulí proběhlo?
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Pionýrem na dráze po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky byl George Russell. Krátce nato ho doplňuje také stájový kolega Robert Kubica, oba na nejměkčích pneumatikách. Oba Williamsy jezdily po dráze první minuty celkem osamoceně.
GREEN LIGHT! 🚦Q1 is under way with @GeorgeRussell63...Follow all of the drama from qualifying with live commentary, timings and more >> https://t.co/MddmLh2Nm7#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/wzKab54Xiz
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
Na trati se objevují také oba zástupci ze stáje Haas a doslova během pár sekund opustila garáže více než polovina závodního pole, bez výjimek na červeně značených pneumatikách.
Romain Grosjean si střihl hodiny v první zatáčce okruhu, zadním kolem přejel i přes žluté zvýšené obrubníky lemující hlídané hranice dráhy. Na trati máme před polovinou první etapy kvalifikace všechny piloty kromě jezdců Williamsu.
Romain Grosjean is Turn 1's latest victim!He is already back on track - but this is something to keep an eye on as the weekend progresses...#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/gM19iA5zsO
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
Do čela tabulky jde nejprve Sebastian Vettel s časem 1:16,859, následně ho přeskočil Alexander Albon (1:16,175) a mezi oba se vklínilo další Ferrari v podání Charlese Leclerca (1:16,692). Brzy ale všechny překonává Max Verstappen (1:15,949), oba Red Bully začínají druhou polovinu Q1 na čele, třetí je aktuálně Lewis Hamilton s kolem 1:16,424. Stájový kolega z Mercedesu Valtteri Bottas se umístil na průběžném šestém místě s časem 1:17,062 - více jak sekundu za první příčkou.
Charles Leclerc (1:16,364) asi pět minut před koncem těsně překonává Lewise Hamiltona. Většina jezdců se touto dobou uklidila do boxů, na dráze zůstávají oba Haasy, Alexander Albon a Lewis Hamilton. Na okraji výpadkové zóny se nacházel Antonio Giovinazzi (1:17,986), přičemž kolega Kimi Räikkönen se s časem 1:17,599 figuroval na sedmé pozici. Rozestupy ve středu pole jsou tedy hodně těsné...
Final few minutes of Q1, with both drivers out and pushing. 👊#MexicoGP 🇲🇽 pic.twitter.com/3uF0AqTQY5
— McLaren (@McLarenF1) October 26, 2019
V poslední minutě zůstalo prvních šest pilotů v garážích. O udržení do dalších částí kvalifikace bojovali oba piloti Racing Pointu - Lance Stroll (1:18,190) byl na šestnácté pozici a Sergio Pérez dalším pokusem poskočil na třinácté místo s časem 1:17,465. McLaren v podání Carlose Sainze (1:17,044) zvládl ukořistit sedmou příčku a Lando Norris (1:17,092) skončil na místě desátém.
Dále nepostupují: Lance Stroll, Kevin Magnussen, Romain Grosjean, George Russell a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Jízdy zahajují oba jezdci Toro Rosso, připojuje se Carlos Sainz. Piloti tentokrát neváhají a brzy máme plnou dráhu, většina z nich na střední směsi pneumatik. Na těch nejměkčích začínají oba Renaulty, Alfa Romeo a dále Lando Norris se Sergiem Pérezem.
GREEN LIGHT 🚦We're back on track for Q2 with @ToroRossoFive down, 15 remaining...#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/cE6KsTxIsD
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
Po prvních pokusech byli v čele obě Ferrari v pořadí Sebastian Vettel (1:15,914) a Charles Leclerc (1:16,219), avšak oba rozdělil Max Verstappen s časem 1:16,136. Na Lewise Hamiltona (1:16,481) zbyla čtvrtá příčka, páté místo patřilo Alexi Albonovi (1:16,574).
Well, well, well...Sebastian Vettel's pace in the first sector is enough to see him in P1 - for now...#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/IsDmNBAhmk
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
Na čtvrté místo se prokousal Valtteri Bottas (1:16,398) a odsunul tak svého kolegu o místo níže. Sergio Pérez na sedmém místě byl prvním z těch, co měli měkčí pneumatiky, přesto s časem 1:16,981 ztrácel na Albona přes čtyři desetiny. První šestka má aktuální čas na žlutě značených pneumatikách, Carlos Sainz (1:17,182) na těchto gumách obsadil průběžnou jedenáctou pozici.
Na trati je před závěrečnými minutami absolutní klid a ticho před bouří. Tu zahajuje Carlos Sainz následovaný oběma Renaulty, tentokrát na pneumatikách s červeným proužkem. Zatímco Mercedesy vyrážejí jako jediné stále na žluté sadě, Ferrari naordinovalo oběma jezdcům ty nejměkčí, avšak zřejmě jenom pro strýčka příhodu...
The preparations begin... Two minutes remain of Q2 ⏱️#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/jCN9sqvBWz
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
Carlos Sainz (1:16,267) se vyšvihl na čtvrté místo, Lando Norris potvrzuje formu McLarenu šestou pozicí (1:16,447). Do čela jdou ale oba Mercedesy v pořadí Lewis Hamilton (1:15,721) a Valtteri Bottas (1:15,852). Jezdci Ferrari své časy ponechali na původních hodnotách, startovat tedy budou také na pneumatikách střední tvrdosti.
Dále nepostupují: Sergio Pérez, Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Časový odpočet již započal a všichni s výjezdem váhají. Po první minutě přerušil ticho Lando Norris, následoval ho Carlos Sainz a oba vozy Toro Rosso. Brzy po nich vyrážejí také oba jezdci Mercedesu. Po třech minutách jsou na dráze všichni ze zbývající desítky pilotů.
GREEN LIGHT 🚦Here we go! 10 minutes of fast, frenzied action lie ahead...#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/eozDQJ189S
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
První sektor změnil barvu na fialovou u Sebastiana Vettela a po zlepšení ve zbývajících dvou sektorech jde do čela (1:15,170), přeskakuje ho ale Charles Leclerc (1:15,024). Avšak skvělé kolo vytáhl Max Verstappen (1:14,910) a jde po prvních pokusech na první místo. Lewis Hamilton zůstal na čtvrté pozici (1:15,290), pátý byl Alexander Albon (1:15,336) a Valtteri Bottas se nacházel jen těsně o příčku níž (1:15,338).
Max Verstappen moves into provisional pole with a 1:14.910!Your move, the chasing pack...#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/giK3ngn9dj
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019
Čtyři minuty před koncem kvalifikace se na trati rozhostil opět klid před závěrečnou bitvou o pole-position. Vše se rozjelo dvě minuty před vypršením poslední dvanáctiminutovky.
Charles Leclerc chybuje ve druhém sektoru, zatímco Valtteri Bottas při nájezdu na cílovou rovinku brousí svůj vůz o bariéry, čímž kvalifikace předčasně pro všechny končí! Z prvního místa bude startovat Max Verstappen s vylepšeným časem 1:14,758! Následovat ho budou obě Ferrari v pořadí Charles Leclerc a Sebastian Vettel, druhou řadu doplní Lewis Hamilton.
Bottas is OFF!#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/LfYYCT1uOZ
— Formula 1 (@F1) October 26, 2019Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.
Lando Norris se pustil do kritiky George Russella, když se vyjádřil k jejich sporu ohledně výhody McLarenu v porovnání s ostatními týmy ve Formuli 1. Norris naznačil, že Russellův přístup k této debatě není úplně správný.