Renault byl dnes večer dodatečně vyloučen z Velké ceny Japonska, která se jela téměř před 2 týdny. FIA u něj našla nelegální brzdovou pomůcku. Jak to ovlivnilo výsledky a bodový stav šampionátu?
Mezinárodní automobilová federace (FIA) dnes oznámila výsledek průzkumu elektroniky Renaultu. Po závodu v Suzuce totiž Racing Point proti svému podal protest, v němž francouzský tým obvinil z používání nelegálního brzdového systému.
Podle FIA úprava rozložení brzdného účinku používaného Danielem Ricciardem a Nicem Hülkenbergem sice neporušují technická pravidla, byla však označena jako jízdní pomůcka.
Systém se sice nenastavoval předem ani nebyl závislý na ujeté vzdálenosti, jak tvrdil Racing Point, přesto jde o jízdní pomůcku, která není v souladu s článkem 27.1 sportovních pravidel.
"Zpochybňovaný systém pro úpravu rozložení brzdného účinku funguje jako jízdní pomůcka tak, že pilota ušetří od několika nastavení během kola. Mezi tímto systémem a systémem, který se stará o řízení zpětné vazby, existuje podle komisařů jasný rozdíl. I tak jde ale o pomůcku, a proto je v rozporu s pravidly," stojí v prohlášení FIA (originál s dalšími detaily zde).
Kvůli tomu Renault přichází o šesté a desáté místo, tudíž o devět mistrovských bodů z Japonska. Výše se tak posouvají Leclerc, Gasly i oba piloti protestujícího týmu - Sergio Pérez i Lance Stroll, boduje i původně dvanáctý Daniil Kvjat s Toro Rosso poháněným domácí Hondou. Racing Point si tak místo dvou bodů připisuje bodů šest a u zeleného stolu tak stahuje své manko mezi konstruktéry.
Francouzský tým se může do čtvrtku proti tomuto rozhodnutí odvolat. Upravené výsledky GP Japonska 2019 vypadají tedy takto:
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.