Renault byl dnes večer dodatečně vyloučen z Velké ceny Japonska, která se jela téměř před 2 týdny. FIA u něj našla nelegální brzdovou pomůcku. Jak to ovlivnilo výsledky a bodový stav šampionátu?
Mezinárodní automobilová federace (FIA) dnes oznámila výsledek průzkumu elektroniky Renaultu. Po závodu v Suzuce totiž Racing Point proti svému podal protest, v němž francouzský tým obvinil z používání nelegálního brzdového systému.
Podle FIA úprava rozložení brzdného účinku používaného Danielem Ricciardem a Nicem Hülkenbergem sice neporušují technická pravidla, byla však označena jako jízdní pomůcka.
Systém se sice nenastavoval předem ani nebyl závislý na ujeté vzdálenosti, jak tvrdil Racing Point, přesto jde o jízdní pomůcku, která není v souladu s článkem 27.1 sportovních pravidel.
"Zpochybňovaný systém pro úpravu rozložení brzdného účinku funguje jako jízdní pomůcka tak, že pilota ušetří od několika nastavení během kola. Mezi tímto systémem a systémem, který se stará o řízení zpětné vazby, existuje podle komisařů jasný rozdíl. I tak jde ale o pomůcku, a proto je v rozporu s pravidly," stojí v prohlášení FIA (originál s dalšími detaily zde).
Kvůli tomu Renault přichází o šesté a desáté místo, tudíž o devět mistrovských bodů z Japonska. Výše se tak posouvají Leclerc, Gasly i oba piloti protestujícího týmu - Sergio Pérez i Lance Stroll, boduje i původně dvanáctý Daniil Kvjat s Toro Rosso poháněným domácí Hondou. Racing Point si tak místo dvou bodů připisuje bodů šest a u zeleného stolu tak stahuje své manko mezi konstruktéry.
Francouzský tým se může do čtvrtku proti tomuto rozhodnutí odvolat. Upravené výsledky GP Japonska 2019 vypadají tedy takto:
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.