Renault byl dnes večer dodatečně vyloučen z Velké ceny Japonska, která se jela téměř před 2 týdny. FIA u něj našla nelegální brzdovou pomůcku. Jak to ovlivnilo výsledky a bodový stav šampionátu?
Mezinárodní automobilová federace (FIA) dnes oznámila výsledek průzkumu elektroniky Renaultu. Po závodu v Suzuce totiž Racing Point proti svému podal protest, v němž francouzský tým obvinil z používání nelegálního brzdového systému.
Podle FIA úprava rozložení brzdného účinku používaného Danielem Ricciardem a Nicem Hülkenbergem sice neporušují technická pravidla, byla však označena jako jízdní pomůcka.
Systém se sice nenastavoval předem ani nebyl závislý na ujeté vzdálenosti, jak tvrdil Racing Point, přesto jde o jízdní pomůcku, která není v souladu s článkem 27.1 sportovních pravidel.
"Zpochybňovaný systém pro úpravu rozložení brzdného účinku funguje jako jízdní pomůcka tak, že pilota ušetří od několika nastavení během kola. Mezi tímto systémem a systémem, který se stará o řízení zpětné vazby, existuje podle komisařů jasný rozdíl. I tak jde ale o pomůcku, a proto je v rozporu s pravidly," stojí v prohlášení FIA (originál s dalšími detaily zde).
Kvůli tomu Renault přichází o šesté a desáté místo, tudíž o devět mistrovských bodů z Japonska. Výše se tak posouvají Leclerc, Gasly i oba piloti protestujícího týmu - Sergio Pérez i Lance Stroll, boduje i původně dvanáctý Daniil Kvjat s Toro Rosso poháněným domácí Hondou. Racing Point si tak místo dvou bodů připisuje bodů šest a u zeleného stolu tak stahuje své manko mezi konstruktéry.
Francouzský tým se může do čtvrtku proti tomuto rozhodnutí odvolat. Upravené výsledky GP Japonska 2019 vypadají tedy takto:
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.