SUZUKA - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak si vedly týmy v boxech při přezouvání svých pilotů a s jakými strategiemi odjely Velkou cenu Japonska 2019?
Podeváté v letošní sezóně předvedli mechanici Williamsu nejrychlejší zastávku - Kubicu dnes v 33. kole odbavili za 2,27 vteřiny. Do nejlepší desítky se dostalo také přezutí Russella (2,84 s).
Na druhém místě skončil netradičně Racing Point. Práce na voze Péreze v 19. kole závodu trvala 2,38 s, Mexičan zaznamenal také nejrychlejší průjezd boxovou uličkou (22,88 s).
Vítězný Bottas absolvoval třetí nejrychlejší zastávku - Mercedes jej v 17. kol zdržel 2,44 s. Do 2,5 vteřiny se vlezli už jen kluci Alfy Romeo, když Räikkönenovi vyměnil v 36. kole pneumatiky za 2,47 s.
Většina startovala na měkké směsi, pouze šest jezdců si pro začátek zvolilo středně-tvrdou: Giovinazzi Kubica, Magnussen, Ricciardo, Russell a Räikkönen.
Bottas závod ovládl s dvouzastávkovou strategií měkká - středně-tvrdá - měkká směs. Kvůli tajfunu se v sobotu nejezdilo, proto byl závod docela nepředvídatelný a mnohé týmy degradace pneumatik překvapovala, proto jsme viděli nejčastěji jízdu na dvě zastávky.
Tempo bylo hodně rychlé, Hamiltonovi se podařilo překonat 14 let starý závodní rekord. Mezi Ferrari a Mercedesem došlo k velké taktickému duelu, Scuderia však byla v závodním režimu slabší, navíc na čele bojovala jen s jedním vozem.
Z pilotů jedoucích na jednu zastávku se umístil nejvýše Sainz s McLarenem - po startu ze sedmého místa dojel pátý a pro tým získal dalších 10 bodů.
Počasí zůstalo slunečné, trať suchá. Teplota vzduchu se pohybovala kolem 26 °C, asfalt 39 °C. Mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou dosahoval rozdíl v časech na kolo 0,6 - 0,7 s/kolo, mezi středně-tvrdou a tvrdou 0,8 - 0,9 s/kolo.
Nejdelší stint předvedl na tvrdé směsi Grosjean: 36 kol z velké ceny vypsané na 53 okruhů, tj. 68 %. Na středně-tvrdé odjeli Gasly se Strollem shodně 34 kol, na měkké Kvjat 27 kol.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.