SUZUKA - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak si vedly týmy v boxech při přezouvání svých pilotů a s jakými strategiemi odjely Velkou cenu Japonska 2019?
Podeváté v letošní sezóně předvedli mechanici Williamsu nejrychlejší zastávku - Kubicu dnes v 33. kole odbavili za 2,27 vteřiny. Do nejlepší desítky se dostalo také přezutí Russella (2,84 s).
Na druhém místě skončil netradičně Racing Point. Práce na voze Péreze v 19. kole závodu trvala 2,38 s, Mexičan zaznamenal také nejrychlejší průjezd boxovou uličkou (22,88 s).
Vítězný Bottas absolvoval třetí nejrychlejší zastávku - Mercedes jej v 17. kol zdržel 2,44 s. Do 2,5 vteřiny se vlezli už jen kluci Alfy Romeo, když Räikkönenovi vyměnil v 36. kole pneumatiky za 2,47 s.
Většina startovala na měkké směsi, pouze šest jezdců si pro začátek zvolilo středně-tvrdou: Giovinazzi Kubica, Magnussen, Ricciardo, Russell a Räikkönen.
Bottas závod ovládl s dvouzastávkovou strategií měkká - středně-tvrdá - měkká směs. Kvůli tajfunu se v sobotu nejezdilo, proto byl závod docela nepředvídatelný a mnohé týmy degradace pneumatik překvapovala, proto jsme viděli nejčastěji jízdu na dvě zastávky.
Tempo bylo hodně rychlé, Hamiltonovi se podařilo překonat 14 let starý závodní rekord. Mezi Ferrari a Mercedesem došlo k velké taktickému duelu, Scuderia však byla v závodním režimu slabší, navíc na čele bojovala jen s jedním vozem.
Z pilotů jedoucích na jednu zastávku se umístil nejvýše Sainz s McLarenem - po startu ze sedmého místa dojel pátý a pro tým získal dalších 10 bodů.
Počasí zůstalo slunečné, trať suchá. Teplota vzduchu se pohybovala kolem 26 °C, asfalt 39 °C. Mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou dosahoval rozdíl v časech na kolo 0,6 - 0,7 s/kolo, mezi středně-tvrdou a tvrdou 0,8 - 0,9 s/kolo.
Nejdelší stint předvedl na tvrdé směsi Grosjean: 36 kol z velké ceny vypsané na 53 okruhů, tj. 68 %. Na středně-tvrdé odjeli Gasly se Strollem shodně 34 kol, na měkké Kvjat 27 kol.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.